یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

سه نعمت الهی برای مؤمنین در ماه مبارک رمضان

يكشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۵۷ ب.ظ


یکی از فضائل ماه مبارک رمضان، نزول رحمت الهی به‌صورت گسترده و دور شدن غضب الهی از بندگان و همچنین کم شدن راه نفوذ شیطان در انسان‌ها است. همچنان که رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله دربارۀ ماه رمضان فرمودند:


«أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَبْوَابَ الْجِنَانِ فِی هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّکُمْ أَنْ لَا یُغَلِّقَهَا عَلَیْکُمْ وَ أَبْوَابَ النِّیرَانِ مُغَلَّقَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّکُمْ أَنْ لَا یُفَتِّحَهَا عَلَیْکُمْ وَ الشَّیَاطِینَ مَغْلُولَةٌ فَاسْأَلُوا رَبَّکُمْ أَنْ لَا یُسَلِّطَهَا عَلَیْکُمْ»

ای مردم درهاى بهشت در این ماه گشوده است؛ از خدا بخواهید که آن‌ها را به روى شما نبندد. درهاى دوزخ در این ماه بسته است؛ از پروردگار خود بخواهید که آن‌ها به روى شما را نگشاید. شیاطین در این ماه در زنجیر است؛ از خدا پروردگار خود بخواهید که دیگر آن‌ها را بر شما مسلط ننماید.

 

هرچند در ماه مبارک رمضان رحمت الهی به‌صورت گسترده نازل می‌شود و غضب و عقوبت الهی از انسان دور است، ولی این دو نعمت بزرگ زمانی محقق می‌شوند که خود انسان موجبات دور شدن رحمت الهی و نزول عقوبت خداوند را با اعمال و کردارش فراهم ننماید. همچنین در این ماه هرچند شیطان به‌اصطلاح در غل و زنجیر است، ولی مهم این است که انسان با دست خودش زنجیرهای شیطان را باز نکند و او را بر خود مسلط ننماید. به همین دلیل است که در روایت فوق سفارش شده که انسان نزول رحمت‌ها و دور شدن عقاب الهی و همچنین رهایی از بند شیاطین را از درگاه الهی مسئلت نماید.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.