یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

روزی که چشم‌ها تیزبین می‌شوند

سه شنبه, ۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۵ ب.ظ

دنیا دیدنیهایی دارد که با بَصَر و چشم ظاهری دیده میشود؛ ولی دیدنیهای دیگری نیز دارد که فقط با چشم باطنی یا بصیرت دیده میشود.

این چیزهای نادیدنی که فقط با چشم باطنی دیده میشوند، همان حقائق و باطن اعمال است که هیچ‌گاه به چشم ظاهری دیده نمیشوند.

چه‌بسا عملی مثل خوردن مال یتیم که در ظاهر چیزی جز خوردن و لذت بردن از خوردن این مال دیده نمیشود، ولی اگر با چشم باطن بنگری، خوردن مال یتیم همان خوردن مال آتش است[1] که از چشم ظاهر مخفی است.

یا به‌عنوان‌مثال نگاه به نامحرم که در ظاهر چیزی جز زیبایی و لذت بردن و شهوت‌رانی نیست ولی اگر با چشم باطن بنگری، پرتاب تیزی زهرآلود از سوی شیطان به‌سوی انسان چشمچران است.[2]

 

تمام این نادیدنیها در روز قیامت دیده خواهند شد؛ همان روزی که «یوم الشهود» است و در آن روز پردههای غفلت از مقابل چشمان انسان کنار زده میرود:

«لَقَدْ کُنْتَ فیغَفْلَةٍ مِنْ هذا فَکَشَفْنا عَنْکَ غِطاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدیدٌ» (سوره ق، آیه 22)

(در روز قیامت به شخص مجرم گفته مىشود) این وضع که مىبینى در دنیا هم بود اما تو از آن در پردهاى از غفلت بودى ما امروز پردهات را کنار زدیم اینک دیدگانت امروز تیزبین شده است.



[1] اشاره به آیه 10 سوره نساء که می‌فرماید: «إِنَّ الَّذینَ یَأْکُلُونَ أَمْوالَ الْیَتامىظُلْماً إِنَّما یَأْکُلُونَ فیبُطُونِهِمْ ناراً»

[2] اشاره به فرمایش امام صادق علیه‌السلام که فرمودند: «النَّظَرُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِیسَ مَسْمُومٌ» (الکافی، ط - الإسلامیة، ج‏5، ص 559)


ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.