یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

السلام علیک یا اباصالح المهدی


یکی از ویژگی‌های منتظران واقعی اشتیاق برای ظهور دولت حضرت مهدی علیه‌السلام و آماده شدن برای خدمت در سایۀ برپایی چنین حکومتی است.

 

در بخشی از دعای افتتاح، اشتیاق خود را نسبت به ظهور دولت کریمه حضرت مهدی علیه‌السلام ابراز می‌کنیم و از خداوند متعال درخواست می‌کنیم که با اظهار دولت مصلِح کل، ما را از پیشوایان و دعوت‌کنندگان به صراط مستقیم قرار دهد.

«اَللّهُمَّ اِنَّا نَرْغَبُ الَیْکَ فی دَوْلَة کَریمَة تُعِزُّ بِهَا الاِسْلاَمَ واله وَتُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ اَهَلَهُ و تَجْعَلُنَا فَیها مِنَ الدُّعَاةِ اِلی طَاعَتِکَ وَالقَادَةِ الِی سَبیلِکَ وَ تَرْزُقُنَا بِهَا کَرَامَةَ الدُّنْیَا وَالاْخَرِةِ»

پروردگارا، ما مشتاق دولت کریمه‌ای هستیم که در پرتو آن، اسلام و مسلمانان عزت خود را بازیابند و نفاق و منافقان به ذلت کشیده شوند؛ و در آن دولت، ما را از دعوت‌کنندگان به اطاعت تو و از پیشوایان راه خودت قرار دهی و به‌وسیله آن کرامت دنیا و آخرت را نصیب ما بنمایی.

 

از این فقرات نورانی، چند مطلب قابل‌استفاده است:

الف) دولت کریمۀ امام زمان علیه‌السلام چه ویژگی‌های دارد؟

1.     «دَوْلَة کَریمَة». دولتی که عزیز، شریف و محترم است. یعنی دولتی که نزد مردم ارجمند و گرامی باشد.

2.     «تُعِزُّ بِهَا الاِسْلاَمَ واهله». به اسلام و مسلمانان عزت می‌بخشد.

3.     «تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ اَهَلَهُ». جریان نفاق و اهل آن را به ذلت بکشاند.

4.     «تَجْعَلُنَا فَیها مِنَ الدُّعَاةِ اِلی طَاعَتِکَ وَالقَادَةِ الِی سَبیلِکَ». پیشوایان این دولت افرادی هستند که مردم را به صراط مستقیم و بندگی خداوند دعوت می‌کنند.

5.     «تَرْزُقُنَا بِهَا کَرَامَةَ الدُّنْیَا وَالاْخَرِةِ». عزت و شرافت دنیا و آخرت را برای اهلش به دنبال دارد.

 

ب) انگیزه انتظار فرج چه باید باشد؟

در این دعا اشتیاق خود به ظهور را به خاطر برپایی دولت کریمه‌ای که دارای ویژگی‌های فوق است بیان می‌کنیم. «اَللّهُمَّ اِنَّا نَرْغَبُ الَیْکَ فی دَوْلَة کَریمَة ...»

نکته اینجاست که انگیزه اصلی ما از انتظار ظهور، نه آسایش و تنعم در سایۀ حکومت حضرت مهدی علیه‌السلام است و نه رهایی از ظلم ظالمان؛ بلکه انگیزه‌ای بالاتر یعنی برپایی دولت مهدوی است. هرچند این انگیزه‌های فرعی نیز در سایه ایجاد دولت کریمه، محقق خواهند شد.

 

ج) منتظر واقعی امام زمان چه ویژگی‌هایی دارد؟

در این دعا از خدا مسألت می‌کنیم که ما را از پیشوایان و دعوت‌کنندگان به بندگی او قرار دهد. «تَجْعَلُنَا فَیها مِنَ الدُّعَاةِ اِلی طَاعَتِکَ وَالقَادَةِ الِی سَبیلِکَ»

روشن است کسی میتواند آرزوی پیشوایی مردم را در زمان ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام داشته باشد که پیش از ظهور آن حضرت، خود را آماده برای چنین پیشوائی بنماید.

 

 

معرفی کتاب برای مطالعۀ بیشتر:

بر درگاه دوست؛ آیت‌الله مصباح یزدی؛ شرح فرازهایی از دعای افتتاح ص139

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.