یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

آزادمردی

پنجشنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۰۰ ق.ظ

بعضی از محاسن اخلاقی نشئت‌گرفته از فطرت و سرشت انسان است؛ طوری که حتی اگر انسان معتقد ه هیچ دین و آئینی نباشد، به خاطر انسان بودنش از این ویژگی‌ها برخوردار است.

ازجملۀ این خصوصیات، «حُرّیت» است. حریت یعنی آزادگی؛ یعنی آزاد بودن و جدا بودن از هرگونه پستی و دنائتی که مخالف با انسانیت انسان است.

حفظ حرمت و تعدی نکردن به مال و ناموس دیگران هم جلوه‌ای از حُریت است؛ علی‌الخصوص اگر طرف مقابل انسان کسی باشد که دستش از محافظت اموال و نوامیسش کوتاه شده باشد و اهل‌بیت او هیچ حامی و پناهی نداشته باشند. فطرت سالم و وجدان انسان به‌روشنی حکم می‌کند که حتی اگر طرف مقابل انسان دشمن‌ترین دشمنانش باشد، به اهل‌بیت او که هیچ گناه و تقصیری ندارند تعرض ننماید.

 

در روز عاشورا، زمانی که یاران حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام به شهادت رسیدند، در هنگامی‌که آن حضرت یکه و تنها با یزیدیان پیکار می‌کردند، شمر و همراهانش (لعنهم الله) به‌طرف حضرت یورش بردند‏ و بین ایشان‏ و خیمه ‏اش حائل شدند.

در این هنگام آن حضرت خطاب به آنان فرمودند:

«ویلکم! إن لم یکن لکم دین و کنتم لا تخافون یوم المعاد فکونوا فی أمر دنیاکم احرارا ذوی أحساب! امنعوا رحلی و أهلی من طغامکم و جهالکم»![1]

واى بر شما! اگر دین ندارید و از روز معاد نمى ‏هراسید [لااقل‏] در کار دنیایتان آزادمرد و بزرگ‌زاده باشید! جلوى مردان پست و افراد جاهلتان را از [تجاوز به‏] خانه و کاشانه و اهل‌بیتم بگیرید.



[1] وقعة الطف؛ ابو مخنف کوفى؛ ص 252

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.