یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

امام حسین علیه‌السلام موقعى که جنازه امام حسن علیه‌السلام را در میان لحد نهاد این اشعار را خواند:

أَ أَدْهُنُ‏ رَأْسِی‏ أَمْ تَطِیبُ مَجَالِسِی

وَ رَأْسُکَ مَعْفُورٌ وَ أَنْتَ سَلِیبٌ

أَوْ أَسْتَمْتِعُ الدُّنْیَا لِشَیْ‏ءٍ أُحِبُّهُ

أَلَا کُلُّ مَا أَدْنَى إِلَیْکَ حَبِیبٌ

فَلَا زِلْتُ أَبْکِی مَا تَغَنَّتْ حَمَامَةٌ

عَلَیْکَ وَ مَا هَبَّتْ صَبَا وَ جَنُوبٌ

وَ مَا هَمَلَتْ عَیْنِی مِنَ الدَّمْعِ قَطْرَةً

وَ مَا اخْضَرَّ فِی دَوْحِ الْحِجَازِ قَضِیبٌ

بُکَائِی طَوِیلٌ وَ الدُّمُوعُ غَزِیرَةٌ

وَ أَنْتَ بَعِیدٌ وَ الْمَزَارُ قَرِیبٌ

غَرِیبٌ وَ أَطْرَافُ الْبُیُوتِ تَحُوطُهُ

أَلَا کُلُّ مَنْ تَحْتَ التُّرَابِ غَرِیبٌ

وَ لَا یَفْرَحُ الْبَاقِی خِلَافَ الَّذِی مَضَى‏

وَ کُلُّ فَتًى لِلْمَوْتِ فِیهِ نَصِیبٌ

فَلَیْسَ حَرِیباً مَنْ أُصِیبَ بِمَالِهِ

وَ لَکِنَّ مَنْ وَارَى أَخَاهُ حَرِیْبٌ

نَسِیبُکَ مَنْ أَمْسَى یُنَاجِیکَ طَرْفُهُ‏

وَ لَیْسَ لِمَنْ تَحْتَ التُّرَابِ نَسِیبٌ[1]

ترجمه:

آیا جا دارد که من روغن بسرم بزنم، یا مجالس من طیب و نیکو باشند؟ در صورتى که سر و صورت تو روى خاک باشد و تو برهنه باشى؟ 2- یا اینکه از آن چیزهاى دنیوى که دوست دارم بهره‏ مند شوم، آگاه باش: هر چه که به تو نزدیک شود محبوب است. 3- من دائما بر تو گریه مى‏کنم مادامى که کبوتر بخواند و باد صبا و جنوب بوزد. 4- و مادامى که چشم من قطرات اشک بریزد و مادامى که چوبى در میان درختان حجاز سبز باشد. 5- گریه من طولانى و اشک من ریزان است. گرچه تو از من دور شدى ولى مزار تو بمن نزدیک است. 6- تو یک نوع غریبى هستى که اطراف خانه‏ ها او را احاطه نموده ‏اند. آگاه باش هر کسى که زیر خاک باشد غریب است. 7- بازماندگان بر خلاف متوفى خوشحال نمى‏شوند. هر جوانمردى از امر موت بهره ‏اى خواهد داشت. 8- غارت زده آن کسى نیست که اموالش را برده باشند. بلکه غارت زده آن شخصى است که برادرش را به خاک بسپارد. 9- خویشاوندان تو باید تو را شب در خواب ببینند کسى که زیر خاک است خویشاوندى ندارد.[2]

 

همچنین نقل شده که امام حسین علیه السلام در رثای برادرشان امام حسن علیه السلام این شعر را خواندند که:

إِنْ لَمْ أَمُتْ أَسَفاً عَلَیْکَ فَقَدْ

أَصْبَحْتُ مُشْتَاقاً إِلَى الْمَوْت[3]

ترجمه:

اگر من از غم و اندوه نمردم، ولى به علت این مصیبت مشتاق مرگ می باشم.[4]



[1] مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏4، ص 45

[2] زندگانى حضرت امام حسن مجتبى علیه السلام (ترجمه جلد 44 بحار الأنوار)، ص 173

[3] مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏4، ص 45

[4] زندگانى حضرت امام حسن مجتبى علیه السلام (ترجمه جلد 44 بحار الأنوار)، ص 173

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.