یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها


محبت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله نسبت به حسنین علیهماالسلام چنان زیاد بود که حتی در لحظات آخر عمر شریفشان هم نسبت با ایشان ملاطفت ویژه ای می‌کردند.

روایتی که دربارۀ لحظات آخر عمر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله نقل شده، حکایت از شدت محبت آن حضرت نسبت به حسنین علهماالسلام و نگرانی آن حضرت نسبت به جفای امت در حق آن دو دارد.

 

از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت شده: در لحظاتی که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله از این دنیا رحلت می‌کردند، به بلال فرمودند: : «ای بلال برو و فرزندان مرا حسن و حسین (علیهماالسلام) را بیاور».

بلال رفت و حسن و حسین (علیهماالسلام) را آورد.

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله ایشان را به سینه خود چسانید و آن دو را مى‏بوئید.

امیر المؤمنین علیه السلام می‌فرماید که: من گمان بردم که حسن و حسین (علیهماالسلام) سینۀ آن حضرت را به تنگ می آورند؛ لذا خواستم ایشان را از آن حضرت جدا کنم.

در این هنگام رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمود:

«دَعْهُمَا یَا عَلِیُّ یَشَمَّانِی‏ وَ أَشَمَّهُمَا، وَ یَتَزَوَّدَا مِنِّی وَ أَتَزَوَّدَ مِنْهُمَا، فَسَیَلْقَیَانِ مِنْ بَعْدِی أَمْراً عُضَالًا، فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ یُخِیفُهُمَا، اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْتَوْدِعُکَهُمَا وَ صَالِحَ الْمُؤْمِنِینَ»[1]

اى على با ایشان کاری نداشته باش؛ بگذار آن دو مرا ببویند و من ایشان را ببویم و بگذار ایشان از من توشه برگیرند و من از ایشان توشه بگیرم؛ زیرا طولی نمی‌کشد که بعد از من کار را بر ایشان سخت میگردانند؛ لعنت خداوند بر کسى که (بر آن دو ظلم کرده) ایشان را نگران (و پریشان) کنند. بار خدایا ایشان و صلحاى مؤمنین را به تو می‌سپارم.



[1] الأمالی (شیخ طوسی رحمه الله)؛ ص 602

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.