یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

کتابی که هیچ شک و شبهه‌ای دربارۀ آن نیست!

دوشنبه, ۲ فروردين ۱۴۰۰، ۰۹:۰۰ ب.ظ

درسی از صفحه دوم قرآن کریم 

در ابتدای سورۀ بقره، قرآن کریم چنین توصیف شده است:

«ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ» (آن کتاب با عظمتى است که شک در آن راه ندارد).

 

سؤال: مراد از «لا رَیْبَ فِیهِ» چیست؟ به عبارت دیگر چه شکی در قرآن راه ندارد؟

جواب:

شکی در صحت قرآن و اینکه این کتاب از جانب پروردگار است وجود ندارد؛ همچنین در اینکه قرآن معجزه است شکی نیست.[1]

بنابراین از آنجا که متعلقی برای شک ذکر نشده است معلوم میشود که مراد از نفی شک از قرآن، نفی هر گونه شک و تردید از این کتاب آسمانی است.[2]

 

حضرت آیت‌الله جوادی آملی می‌فرماید:

نه تنها اصل اعجاز قرآن روشن و شک‏بردار نیست بلکه محتوای آن و مضامین و معارفش نیز چنان واضح و روشن است که زمینه هر شک و ریبی را از بین می‏برد و به همین دلیل خدای سبحان کتاب خود را «لاریب فیه» معرفی فرموده است.[3]

 


برای مطالعۀ بیشتر مراجعه شود به:

1. آیت‌الله جوادی آملی؛ تفسیر موضوعی قرآن کریم؛ جلد 3؛ قرآن در قرآن؛ ص 361 الی 364 (مصون بودن قرآن از شک و شبهه)

2. آیت‌الله مصباح یزدی؛ معارف قرآن ؛ بخش چهارم و پنجم؛ راه و راهنماشناسی؛ ص 116 الی 131 (معجره بودن قرآن و دلایل آن)



[1] التفسیر الکبیر، ج‏2، ص 265

[2] مواهب الرحمن فی تفسیر القرآن، ج‏1، ص 62

[3] قرآن در قرآن، صفحه 360

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.