یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

شب قدر کدام شب است؟

چهارشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰، ۰۸:۳۴ ب.ظ

سؤال: شب قدر کدام شب است؟

جواب:

در اینکه شب قدر کدام شب از شب‌هاى ماه رمضان است گفتگو بسیار است و در این زمینه تفسیرهاى زیادى شده، ازجمله شب اول، شب هفدهم، شب نوزدهم، شب بیست و یکم، شب بیست و سوم، شب بیست و هفتم و شب بیست و نهم.

ولى مشهور و معروف در روایات این است که در دهه آخر ماه رمضان و شب‏ بیست و یکم یا بیست و سوم است، لذا در روایتى مى‏خوانیم که در دهه آخر ماه مبارک پیغمبر اکرم ص تمام شب‌ها را احیا مى‏داشت و مشغول عبادت بود.

در روایتى از امام صادق ع آمده است که «شب قدر شب بیست و یکم یا بیست و سوم است»؛ حتى هنگامی‌که راوى اصرار کرد کدام‌یک از این دو شب است و گفت: اگر من نتوانم هر دو شب را عبادت کنم کدام‌یک را انتخاب نمایم؟! امام علیه‌السلام تعیین نفرمود و افزود: «چه آسان است دو شب براى آنچه مى‏خواهى».

ولى در روایات متعددى که از طرق اهل‌بیت علیهم السلام رسیده است بیشتر روى شب بیست و سوم تکیه شده، درحالی‌که روایات اهل سنت بیشتر روى «شب بیست و هفتم» دور مى‏ زند.

در روایتى از امام صادق ع نیز نقل شده که فرمود:

«التقدیر فى لیلة القدر تسعة عشر و الإبرام فى لیلة احدى و عشرین و الامضاء فى لیلة ثلاث و عشرین»

«تقدیر مقدرات در شب نوزدهم و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء در شب بیست و سوم است‏ و به این ترتیب بین روایات جمع مى ‏شود».

منبع: تفسیر نمونه، ج ‏27، ص 188


ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.