یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

دو نوع أَجَل انسان در قرآن کریم

شنبه, ۹ مرداد ۱۴۰۰، ۰۷:۰۴ ب.ظ

درسی از صفحه صد و بیست و هشتم قرآن کریم 

خداوند در قرآن کریم از دو نوع أَجَل سخن به میان آورده و میفرماید:

«هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ طِینٍ ثُمَّ قَضىأَجَلًا وَ أَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَه‏» (سوره انعام، آیه 2)

(او کسى است که شما را از گل آفرید آنگاه اجلى مقرر فرمود و اجل معین پیش اوست‏)

 

اَجَل بر دو گونه است:

1. اجل مبهم و غیر مسمّی (غیر معین): ممکن است اجل غیر مسمى به خاطر تحقق نیافتن شرطى که اجل معلق بر آن شرط شده تخلف کند و در موعد مقرر فرا نرسد. اجل غیر مسمى آن اجلى است که در «لوح محو و اثبات» نوشته شده است.

درباره اجل انسان، ترکیب خاصى که ساختمان بدن آدمى را تشکیل مى دهد با همه اقتضائات محدودى که در ارکان آن هست اقتضا مى کند که این ساختمان عمر طبیعى خود را که چهبسا به صد و یا صدوبیست سال ادامه دهد و این همان اجل غیر مسمّی و نامعین انسان است که از شرایطش محقق شود تا انتهای خودش ادامه مییابد.

2. اجل مَسمّى (معیّن): این همان اجل محتومى است که در نزد خداى تعالى بوده و تغییر نمى پذیرد و در «أُمُّ الْکِتاب» ثبت شده است و به همین جهت آن را مقید کرده به «عنده» (نزد خدا) و معلوم است چیزى که نزد خدا است دستخوش تغییر نمى شود؛ همچنان که خداوند در قرآن کریم مىفرماید: «إِذا جاءَ أَجَلُهُمْ فَلا یَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا یَسْتَقْدِمُونَ» (براى هر گروهى اجل و سر رسیدى است پس هر گاه مدت ایشان به سر رسد ساعتى پس و پیش نمىشود؛ اعراف، 34).

درباره اجل آدمى هرچند ترکیب خاصى که ساختمان بدن آدمى را تشکیل مى‏ دهد با همه اقتضاءان محدودى که در ارکان آن هست اقتضا مى کند که این ساختمان عمر طبیعى خود را که چهبسا به صد و یا صدوبیست سال ادامه دهد، لیکن چهبسا اسباب و موانعى پیش بیاید که باعث شود اجل انسان قبل از رسیدن به حد طبیعى خود، منقضى گردد و این اجل مسمّی و قطعی است.


منبع: علامه طباطبایی، تفسیر المیزان، ج‏7، ص 10


ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.