یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

درسی از صفحه صد و سی و چهار قرآن کریم 

گویا مشرکین و بت‌پرستان از پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله دعوت کرده بودند به آئینشان گرایش پیدا کند.[2]

آن حضرت مأمور مى ‏شود که به آن‌ها بگوید: «من از پرستش معبودهایی غیر از خدا که شما آن‌ها را مى ‏پرستید نهى شده ‏ام» (قُلْ إِنِّی نُهِیتُ أَنْ أَعْبُدَ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ الله‏).

سپس با جمله: «بگو اى پیامبر من پیروى از هوا و هوس هاى شما نمى‏کنم» (قُلْ لا أَتَّبِعُ أَهْواءَکُمْ‏) پاسخ روشنى به پیشنهاد بی‌اساس آن‌ها مى‏ دهد و آن اینکه:

بت‌پرستى هیچ دلیل منطقى ندارد و هرگز با حکم عقل و خرد جور نمى ‏آید؛ زیرا عقل به‌خوبی درک مى‏ کند که انسان از جماد اشرف است؛ چگونه ممکن است انسان در برابر مخلوق دیگرى و حتى در برابر موجود پست‌تر سر تعظیم فرود آورد؟! علاوه بر این بت‌ها غالباً ساخته و پرداخته انسان بودند؛ چگونه ممکن است چیزى که مخلوق خود انسان است معبود او حلال مشکلاتش گردد؟! «اگر من چنین کارى را کنم مسلماً گمراه شده‏ام و از هدایت یافتگان نخواهم بود» (قَدْ ضَلَلْتُ إِذاً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُهْتَدِینَ‏).[3]

 



.[1] سوره انعام: 6، آیه 56

.[2] تفسیر نمونه، ج‏5، ص 262

.[3] تفسیر نمونه، ج‏5، ص 262


ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.