یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

زنده شدن مردگان در هنگام ظهور!

يكشنبه, ۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۰۶:۱۲ ب.ظ

درسی از صفحه صد و چهل و سه قرآن کریم 


ایمان مایۀ حیات و کفر مایۀ ممات استلذا قرآن کریم مؤمن را زنده می‌نامد و کافر را میت:

«أَ وَ مَنْ کانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یَمْشی‏ بِهِ فِی النَّاسِ کَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُماتِ لَیْسَ بِخارِجٍ مِنْها»1

 آیا کسى که مرده بود، سپس او را زنده کردیم، و نورى برایش قرار دادیم که با آن در میان مردم راه برود، همانند کسى است که در تاریکی‌ها باشد و از آن خارج نگردد؟!

 در این آیه افرادى را که در گمراهى بودند، سپس با پذیرش حق و ایمان تغییر مسیر داده ‏اند، تشبیه به مرده ‏اى میکند که به اراده و فرمان خدا زنده شده است.

 هرکسی که نفس می‌کشد زنده نیست:

«الْکَافِرُ مَیِّتٌ»2

و هر کس هم نفس نمی‌کشد مرده نیست:

«وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ»3اى پیامبر هرگز گمان مبر کسانى که درراه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده ‏اند، و نزد پروردگارشان روزى داده می ‏شوند.

 

آنچه حضرت مصلح انجام خواهند داد، احیاء انسان‌ها با زنده کردن دل‌های مرده است.

و لذا حضرت امام باقر علیه السّلام، آیه شریفه «اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»4 را تفسیر به ایمان آوردن کفار با ظهور امام زمان علیه‌السلام کرده اند. آنجا که فرموده اند:

«یَعْنِی بِمَوْتِهَا کَفَرَ أَهْلُهَا وَ الْکَافِرُ مَیِّتٌ‏ فَیُحْیِیهَا اللَّهُ بِالْقَائِمِ فَیَعْدِلُ فِیهَا فَتُحْیَی الْأَرْضُ وَ یُحْیِی أَهْلَهَا بَعْدَ مَوْتِهِمْ»5:

منظور از مردن زمین کفر اهل آن است، کافر مرده است. خداوند او را به‌وسیله قائم عجل اللَّه فرجه زنده میکند درروی زمین عدالت می‏کند زمین زنده می‌شود و اهل زمین نیز پس از کفر زنده می‌شوند.

 


پی‌نوشت:

1. سوره انعام آیه 122

2. تأویل الآیات الظاهرة فی فضائل العترة الطاهرة ؛ ص638

3. سوره آل‌عمران آیۀ 169

4. سوره حدید آیه 17

5. تأویل الآیات الظاهرة فی فضائل العترة الطاهرة ؛ ص638

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.