یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

منظور از هدایت کردن و گمراه کردن توسط خداوند

جمعه, ۵ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۳۲ ب.ظ

درسی از صفحه صد و چهل و چهار قرآن کریم 

خداوند در قرآن کریم میفرماید:

«فَمَنْ یُرِدِ اللَّهُ أَنْ یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ یُرِدْ أَنْ یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقاً حَرَجاً کَأَنَّما یَصَّعَّدُ فِی السَّماءِ» (سوره انعام، آیه 125)

هر کس را خدا بخواهد هدایت کند سینه اش را براى پذیرش حق گشاده مى سازد و آن‌کس را که بخواهد گمراه سازد سینه اش را آن‌چنان تنگ و محدود مى کند که گویا مى خواهد به آسمان بالا رود.

 

از این آیه نمیتوان چنین استفاده کرد که انسان در پیمودن مسیر هدایت و یا گمراهی مجبور است؛ زیرا:

منظور از «هدایت» و «اضلال» الهی فراهم ساختن یا از میان بردن مقدمات هدایت در مورد کسانى است که آمادگى و عدم آمادگى خود را براى پذیرش حق با اعمال و کردار خویش اثبات کرده اند.

آنان که پویندگان راه حق‌اند و جویندگان و تشنگان زلال ایمان، خداوند چراغ‌های روشنى فرا راه آن‌ها قرار مىدهد تا براى به دست آوردن این آب حیات در ظلمات گم نشوند، اما آن‌ها که بى اعتنایى خود را نسبت به این حقایق ثابت کرده اند از این امدادهاى الهى محروم و در مسیر خود با انبوهى از مشکلات روبرو مىگردند و توفیق هدایت از آن‌ها سلب مىشود.

بنابراین نه دسته اول در پیمودن این مسیر مجبورند و نه دسته دوم در کار خود و هدایت و ضلالت الهى درواقع مکمل چیزى است که خودشان خواسته اند و انتخاب کرده اند.

 

منبع: تفسیر نمونه، ج‏5، ص 434


ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.