یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

خداوند در قران کریم وعده میقات خود با حضرت موسی علیهالسلام را اینچنین بیان میکند که:

«وَ واعَدْنا مُوسىثَلاثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً» (سوره اعراف، آیه 142)

ما به موسى ع سى شب (یک ماه تمام) مواعده کردیم، سپس با ده روز دیگر آن را کامل ساختیم، و وعده خدا با او در چهل شب پایان یافت.

 

درباره اینکه چرا خداوند وعده چهل روز یک جا بیان نکرده، بلکه نخست مىفرماید سى روز، سپس ده روز به عنوان متمم بر آن مىافزاید (در حالى که در آیه 151 بقره این چهل روز به صورت واحد، ذکر شده است) مفسران تفسیرهاى گوناگونى ذکر کرده اند، ولى آنچه بیشتر به نظر مىرسد و با روایات اهل بیت ع نیز سازگار است این است که :

خداوند براى آزمودن بنى اسرائیل نخست موسى ع را براى یک مواعده سى روزه دعوت نمود، سپس آن را تمدید کرد، تا منافقان بنى اسرائیل صفوف خود را مشخص سازند.

از امام باقر ع چنین نقل شده که فرمود: هنگامى که موسى ع به وعدهگاه الهى رفت با قوم خویش قرار گذاشته بود غیبت او سى روز بیشتر طول نکشد، اما هنگامى که خداوند ده روز بر آن افزود، بنى اسرائیل گفتند: موسى ع تخلف کرده است، و به دنبال آن دست به کارهایى که مىدانیم زدند (و گوساله پرستى کردند).

 

منبع: تفسیر نمونه، ج 6، ص 340 و 341


نظرات  (۱)

  • سلمان فارسی
  • اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین

    پاسخ:
    آمین

    ارسال نظر

    تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.