یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

پاسخ به یک شبهه مهم درباره مصرف خمس

يكشنبه, ۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۳۴ ب.ظ

درسی از صفحه صد و هشتاد و دو قرآن کریم

خداوند در آیه 41 سوره انفال می‌فرماید:

«وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ»

بدانید هر گونه غنیمتى به شما رسد خمس آن براى خدا و براى پیامبر و براى ذى القربى و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه است.


منظور از «یتیمان»و «مسکینان» و «واماندگان در راه» تنها ایتام و مساکین‏ و ابناء سبیل بنى هاشم و سادات مى‏باشند، به دلیل روایات زیادى است که در تفسیر آیه از طرق اهل بیت وارد شده‏ است.

 

سؤال: آیا اختصاص نیمى از خمس به بنى هاشم تبعیض نیست؟

جواب:

اولاً: نیمى از خمس که مربوط به سادات و بنى هاشم است منحصرا باید به نیازمندان آنان داده شود، آن هم به اندازه احتیاجات یک سال، و نه بیشتر، بنا بر این تنها کسانى از آن مى‏توانند استفاده کنند که یا از کار افتاده‏اند، و بیمارند، و یا کودک یتیم و یا کسان دیگرى که به علتى در بن‏بست از نظر هزینه زندگى قرار دارند. بنا بر این کسانى که قادر به کار کردن هستند، (بالفعل و یا بالقوة) مى‏توانند در آمدى که زندگى آنها را بگرداند داشته باشند هرگز نمى‏توانند از این قسمت خمس استفاده کنند و جمله‏اى که در میان بعضى از عوام معروف است که مى‏گویند سادات مى‏توانند خمس بگیرند، هر چند ناودان خانه آنها طلا باشد، گفتار عوامانه‏ اى بیش نیست، و هیچ گونه پایه ‏اى ندارد.


ثانیاً: مستمندان و نیازمندان سادات و بنى هاشم حق ندارند چیزى از زکات مصرف کنند، و بجاى آن مى‏توانند تنها از همین قسمت خمس استفاده نمایند.


ثالثاً: اگر سهم سادات که نیمى از خمس است، از نیازمندى سادات موجود بیشتر باشد باید آن را به بیت المال ریخت و در مصارف دیگر مصرف نمود.


با توجه به جهات سه‏گانه فوق روشن مى‏شود که در حقیقت هیچگونه تفاوت از نظر مادى میان سادات و غیر سادات گذارده نشده است. نیازمندان غیر سادات مى‏توانند مخارج سال خود را از محل زکات بگیرند ولى از خمس محرومند، و نیازمندان سادات تنها مى‏توانند از محل خمس استفاده کنند، اما حق استفاده از زکات را ندارند.


رابعاً: میان خمس و زکات تفاوت مهمى وجود دارد و آن این است که زکات از مالیاتهایى است که در حقیقت جزو اموال عمومى جامعه اسلامى محسوب مى‏شود لذا مصارف آن عموما در همین قسمت مى‏باشد، ولى خمس از مالیاتهایى است که مربوط به حکومت اسلامى است، یعنى مخارج دستگاه حکومت اسلامى و گردانندگان این دستگاه از آن تامین مى‏شود. بنا بر این محروم بودن سادات از دست‏یابى به اموال عمومى (زکات) در حقیقت براى دور نگهداشتن خویشاوندان پیامبر ص از این قسمت است تا بهانه‏اى به دست مخالفان نیفتد که پیامبر خویشان خود را بر اموال عمومى مسلط ساخته است. ولى از سوى دیگر نیازمندان سادات نیز باید از طریقى تامین شوند، این موضوع در قوانین اسلام چنین پیش‏بینى شده که آنها از بودجه حکومت اسلامى بهره‏مند گردند، نه از بودجه عمومى، در حقیقت خمس نه تنها یک امتیاز براى سادات نیست بلکه یک نوع کنار زدن آنها، به خاطر مصلحت عموم و به خاطر اینکه هیچ گونه سوء ظنى تولید نشود مى‏باشد.

 

منبع: تفسیر نمونه، ج‏7، ص 174 و صص 181 الی 184


ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.