علائم ظهور امام زمان علیهالسلام
علائم ظهور رخدادهایى را میگویند که در آستانه ظهور امام غایب علیهالسلام در جهان پیش مىآیند.
بنا بر روایات معصومین علیهم السلام، نشانه هاى ظهور بر دو دسته اند: نشانههای حتمی که بىگمان پیش از ظهور تحقّق مى یابند و بر هیچ شرط و قیدى معلّق نیستند؛ و تحقّق نشانه هاى غیر حتمى که معلّق به شرط هایى هستند.
الف. نشانه هاى حتمى
درباره شمار این نشانه ها، ظاهر روایات مختلف است. برخى روایات، شمار آنها را پنج و برخى دیگر ده دانسته اند (زمینه سازان انقلاب جهانى مهدى، 28).
مهمترین نشانه هاى حتمى عبارتند از:
1. خروج سفیانى: بنابر ظاهر روایات، سفیانى مردى است از نسل ابوسفیان که از جایى در شام قدیم خروج مىکند و بسیارى از مسلمانان را مىفریبد و بخش وسیعى از سرزمین اسلامى را تصرّف مىکند (کمال الدّین و تمام النّعمة، 2/ 557). در کوفه و نجف به قتل عام شیعیان مىپردازد و براى یافتن و کشتن آنان جایزه مىگذارد.
سخن روایات درباره مدّت حکومت سفیانى مختلف است و از هفت تا نه ماه را یاد کردهاند. علّامه مجلسى احتمال داده است که علّت این اختلاف، تقیّه یا بداء باشد. (بداء)؛ (بحارالانوار، 52/ 216).
برخى معتقدند که «سفیانى» نام فرد مشخّصى نیست؛ بلکه کسى است که در آستانه ظهور، خروج مىکند و در صفات اخلاقى و عملى او همانند ابوسفیان است (فرهنگ نامه مهدویّت، 153). از روایاتى دیگر برمىآید که سفیانى، یک تن نیست؛ بلکه مراد، دو نفر است. یکى از این دو تن در منطقه زوراء قیام مىکند که بنابر روایات همان بغداد است و به قتل مىرسد و فرد دیگر در شام خروج مىکند (زمینه سازان انقلاب جهانى مهدى، 60- 28).
2. صیحه آسمانى: ندایى است آسمانى که نام حضرت مهدى (ع) را به گوش همه مردم جهان مىرساند. این نداى بلند از جبرئیل (ع) است و در شب 23 رمضان به گوش مىرسد و همه مردم زمین آن را به زبان خود مىشنوند (منتخب الاثر، 449).
3. قتل نفس زکیّه: در این باره که «نفس زکیّه» کیست، روایات گفته اند، سیّدى است پاکدل که میان رکن و مقام در مکّه معظّمه به شهادت مىرسد. شهادت او از نشانه هاى حتمى ظهور است (بحارالانوار، 52/ 204 و 206).
بنابر یک روایت، پانزده روز پس از شهادت نفس زکیّه، امام زمان (ع) ظهور مىکند (همان، 192).
در روایتى دیگر آمده است که نفس زکیّه سفیر امام زمان (ع) به سوى مردم مکّه است (همان، 307). بنابر پارهاى روایات، او از نسل امام حسن (ع) و بنابر برخى دیگر، از نسل امام حسین (ع) است.
هنگام خروج سفیانى به مدینه مى رود و مردم را به اتحاد و یگانگى فرا مىخواند و چون لشکریان سفیانى به مدینه مىرسند، به مکّه مىرود و به دعوت مردمِ آنجا مىپردازد. سرانجام در ماه ذى الحجّه پس از مراسم حجّ او را در پیش خانه خدا و حرم امن، در برابر چشم مردم مىکشند (زمینه سازان انقلاب جهانى مهدى، 75 و 77).
4. دجّال: خروج دجّال را برخى روایات از علائم ظهور دانسته اند و برخى دیگر از علائم قیامت (اشراط السّاعة) دانستهاند؛ از آن رو که قیام جهانى حضرت مهدى (ع) از مقدّمات قیامت است، برخى نشانه هاى آن را- مانند خروج دجّال- نشانه برپایى قیامت نیز دانسته اند (بحارالانوار، 52/ 209؛ کتاب الغیبة، شیخ طوسى/ 267).
درباره ماجراى دجّال احادیث فراوانى از پیامبر (ص) نقل کرده اند که بسیارى از آنها از طریق اهل سنّت روایت گشته اند. از این احادیث، برخى جعلى و ساختگى اند و نمىتوان بدانها اعتماد کرد (یوم الخلاص، 515).
«دجّال» به معناى انسان فریبکارى است که حق را مىپوشاند و باطل را به جامه حق درمى آورد (مجمع البحرین، الرّبع الثانى/ 11). بنابر ظاهر روایات، دجّال، مردى ستمگر و فریبکار است که در آستانه ظهور، قیام مىکند و بسیارى از مردم را مىفریبد. روایات، اوصاف شگفتى بدو نسبت داده و از آنچه مىکند و سرانجام او سخن گفته اند.
برخى معتقدند که «دجّال» نام شخص معیّنى نیست. در پارهاى روایات آمده است که دجّال هاى فراوانى خواهند آمد و تا خروج دجّالى، که از نشانه هاى ظهور است، هفتاد دجّال خروج مىکنند.
بیشتر روایاتى که از دجّال سخن گفته اند، قابل اعتماد نیستند (یوم الخلاص، 516؛ فرهنگ نامه مهدویّت، 149). برخى معاصران نیز دجّال را کنایه از کفر جهانى و سیطره فرهنگ مادّى بر جهان دانسته اند (تاریخ الغیبة الکبرى، 532).
ب. نشانه هاى غیر حتمى:
برخى از نشانه هاى غیر حتمى عبارتاند از:
گرفتن ماه و خورشید در ماه رمضان (منتخب الاثر، 440)
ظهور آتشى در آسمان (بحارالانوار، 52/ 240)
زلزله بزرگ در شام (همان، 216)
جنگهاى پى در پى و مرگ بسیارى از مردم جهان (منتخب الاثر، 560)
ظهور و گسترش علم و دانش در قم (همان، 443)
بالا گرفتن ظلم و فساد در جهان (بحارالانوار، 52/ 260- 256).
منبع: فرهنگ شیعه، ص 341 الی 343