یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

علائم ظهور امام زمان علیه‌السلام

جمعه, ۲۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۵۳ ق.ظ

علائم ظهور رخدادهایى را ‌می‌گویند که در آستانه ظهور امام غایب علیه‌السلام در جهان پیش مى‏آیند.

بنا بر روایات معصومین علیهم السلام، نشانه ‏هاى ظهور بر دو دسته ‏اند: نشانه‌های حتمی که بى‏گمان پیش از ظهور تحقّق مى یابند و بر هیچ شرط و قیدى معلّق نیستند؛ و تحقّق نشانه‏ هاى غیر حتمى که معلّق به شرط هایى هستند.

الف. نشانه‏ هاى حتمى

درباره شمار این نشانه ‏ها، ظاهر روایات مختلف است. برخى روایات، شمار آنها را پنج و برخى دیگر ده دانسته‏ اند (زمینه ‏سازان انقلاب جهانى مهدى‏، 28).

مهم‏ترین نشانه‏ هاى حتمى عبارت‏ند از:

1. خروج سفیانى: بنابر ظاهر روایات، سفیانى مردى است از نسل ابوسفیان که از جایى در شام قدیم خروج مى‏کند و بسیارى از مسلمانان را مى‏فریبد و بخش وسیعى از سرزمین اسلامى را تصرّف مى‏کند (کمال الدّین و تمام النّعمة، 2/ 557). در کوفه و نجف به قتل عام شیعیان مى‏پردازد و براى یافتن و کشتن آنان جایزه مى‏گذارد.

سخن روایات درباره مدّت حکومت سفیانى مختلف است و از هفت تا نه ماه را یاد کرده‏اند. علّامه مجلسى احتمال داده است که علّت این اختلاف، تقیّه یا بداء باشد. (بداء)؛ (بحارالانوار، 52/ 216).

برخى معتقدند که «سفیانى» نام فرد مشخّصى نیست؛ بلکه کسى است که در آستانه ظهور، خروج مى‏کند و در صفات اخلاقى و عملى او همانند ابوسفیان است (فرهنگ نامه مهدویّت‏، 153). از روایاتى دیگر برمى‏آید که سفیانى، یک تن نیست؛ بلکه مراد، دو نفر است. یکى از این دو تن در منطقه زوراء قیام مى‏کند که بنابر روایات همان بغداد است و به قتل مى‏رسد و فرد دیگر در شام خروج مى‏کند (زمینه ‏سازان انقلاب جهانى مهدى‏، 60- 28).

2. صیحه آسمانى: ندایى است آسمانى که نام حضرت مهدى (ع) را به گوش همه مردم جهان مى‏رساند. این نداى بلند از جبرئیل (ع) است و در شب 23 رمضان به گوش مى‏رسد و همه مردم زمین آن را به زبان خود مى‏شنوند (منتخب الاثر، 449).

3. قتل نفس زکیّه: در این باره که «نفس زکیّه» کیست، روایات گفته ‏اند، سیّدى است پاکدل که میان رکن و مقام در مکّه معظّمه به شهادت مى‏رسد. شهادت او از نشانه‏ هاى حتمى ظهور است (بحارالانوار، 52/ 204 و 206).

بنابر یک روایت، پانزده روز پس از شهادت نفس زکیّه، امام زمان (ع) ظهور مى‏کند (همان، 192).

در روایتى دیگر آمده است که نفس زکیّه سفیر امام زمان (ع) به سوى مردم مکّه است (همان، 307). بنابر پاره‏اى روایات، او از نسل امام حسن (ع) و بنابر برخى دیگر، از نسل امام حسین (ع) است.

هنگام خروج سفیانى به مدینه‏ مى ‏رود و مردم را به اتحاد و یگانگى فرا مى‏خواند و چون لشکریان سفیانى به مدینه مى‏رسند، به مکّه مى‏رود و به دعوت مردمِ آنجا مى‏پردازد. سرانجام در ماه ذى ‏الحجّه پس از مراسم حجّ او را در پیش خانه خدا و حرم امن، در برابر چشم مردم مى‏کشند (زمینه‏ سازان انقلاب جهانى مهدى، 75 و 77).

4. دجّال: خروج دجّال را برخى روایات از علائم ظهور دانسته ‏اند و برخى دیگر از علائم قیامت (اشراط السّاعة) دانسته‌اند؛ از آن رو که قیام جهانى حضرت مهدى (ع) از مقدّمات قیامت است، برخى نشانه‏ هاى آن را- مانند خروج دجّال- نشانه برپایى قیامت نیز دانسته‏ اند (بحارالانوار، 52/ 209؛ کتاب الغیبة، شیخ طوسى/ 267).

درباره ماجراى دجّال احادیث فراوانى از پیامبر (ص) نقل کرده‏ اند که بسیارى از آنها از طریق اهل سنّت روایت گشته‏ اند. از این احادیث، برخى جعلى و ساختگى‏ اند و نمى‏توان بدانها اعتماد کرد (یوم الخلاص‏، 515).

«دجّال» به معناى انسان فریبکارى است که حق را مى‏پوشاند و باطل را به جامه حق درمى‏ آورد (مجمع البحرین‏، الرّبع الثانى/ 11). بنابر ظاهر روایات، دجّال، مردى ستمگر و فریبکار است که در آستانه ظهور، قیام مى‏کند و بسیارى از مردم را مى‏فریبد. روایات، اوصاف شگفتى بدو نسبت داده و از آنچه مى‏کند و سرانجام او سخن گفته ‏اند.

برخى معتقدند که «دجّال» نام شخص معیّنى نیست. در پاره‏اى روایات آمده است که دجّال‏ هاى فراوانى خواهند آمد و تا خروج دجّالى، که از نشانه‏ هاى ظهور است، هفتاد دجّال خروج مى‏کنند.

بیش‏تر روایاتى که از دجّال سخن گفته ‏اند، قابل اعتماد نیستند (یوم الخلاص، 516؛ فرهنگ نامه مهدویّت‏، 149). برخى معاصران نیز دجّال را کنایه از کفر جهانى و سیطره فرهنگ مادّى بر جهان دانسته‏ اند (تاریخ الغیبة الکبرى‏، 532).

ب. نشانه‏ هاى غیر حتمى:

برخى از نشانه‏ هاى غیر حتمى عبارت‏اند از:

گرفتن ماه و خورشید در ماه رمضان (منتخب الاثر، 440)

ظهور آتشى در آسمان (بحارالانوار، 52/ 240)

زلزله بزرگ در شام (همان، 216)

جنگ‏هاى پى در پى و مرگ بسیارى از مردم جهان (منتخب الاثر، 560)

ظهور و گسترش علم و دانش در قم (همان، 443)

بالا گرفتن ظلم و فساد در جهان (بحارالانوار، 52/ 260- 256).

 

منبع: فرهنگ شیعه، ص 341 الی 343

 


ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.