یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

حکم شرعی قمار و آلات قمار

چهارشنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱، ۰۶:۱۳ ب.ظ

قمار، حرام و از گناهان کبیره شمرده شده است و در قرآن کریم با عنوان «مَیْسِر» در ردیف «خَمْر» کار پلیدی که عملی شیطانی است شمرده شده است.

آلات قمار به ابزارى مانند پاسور و نرد که کاربرد آن‌ها در قمار بازى است، آلات قمار گفته مى‌شود و از آن در باب تجارت سخن رفته است.

حکم بازى با آلات قماربازى با آلات قمار مانند پاسور و نرد، خواه به صورت شرطبندى و گروگذارى یا بدون آن، حرام است و مالى که از این راه به دست مى‌آید، باطل و تصرف در آن، حرام و ضمان‌آور است؛ هر چند برخى در صورت عدم شرطبندى، در حرمت آن تأمّل و اشکال کرده‌اند.

ساختن، نگهداشتن، هدیه و قرض دادن و هر گونه اکتساب با آلات قمار مانند خرید و فروش، اجاره دادن، صلح کردن بر آن، اجیر شدن براى ساختن یا آموزش، حرام و باطل است.

هیأت (شکل ظاهرى) آلات قمار مالیّت ندارد و دارندۀ آن، مالک آن نیست. از این رو، از بین بردن هیأت آلات قمار در صورت توانایى واجب است و ضمان ندارد، ولى از بین بردن مادّه و جنس آن‌ها موجب ضمان است، مگر آن که از بین بردن هیأت، متوقّف بر آن باشد. برخى حتّى در صورت عدم توقّف نیز قائل به عدم ضمان شده‌اند.

منبع: فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام؛ جمعى از پژوهشگران زیر نظر مرحوم آیت الله سید محمود هاشمى شاهرودى؛ ج‌1، ص 138 و ج 6، ص 672 و 673

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.