یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

برخی از محورهای اصلی بیانات رهبر انقلاب در مراسمات سالگرد رحلت حضرت امام

 

مهم‌ترین و برجسته‌ترین خصوصیّات امام بزرگوار عبارت است از روحیه‌ی تحول‌خواهی و تحوّل‌انگیزی (1399).

صفت جامع امام: ما امام را با صفات متعدّدی همواره توصیف می‌کنیم امّا صفت مؤمنِ متعبّدِ انقلابی- که ما کمتر امام را با آن توصیف کرده‌ایم- یک صفت جامع است... قدرت‌های مادّی هم که نسبت به امام همواره غضبناک بودند و البتّه می‌هراسیدند از امام بزرگوار، بیشتر به خاطر صفت انقلابی گری امام بود. امروز هم دشمنان ملّت ایران با خصوصیت انقلابی گری او خصومت دارند و دشمن‌اند (1395).

جلوگیری از تحریف شخصیت امام: اگر ملّت ایران بخواهد به هدف‌های بزرگ خود برسد، بخواهد این راه را ادامه بدهد، باید راه امام بزرگوار را درست بشناسد، اصول او را درست بشناسد، نگذارد شخصیت امام را تحریف کنند که تحریف شخصیت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملّت ایران است (1394).

سه باور در امام بزرگوار ما وجود داشت که همین سه باور به او قاطعیت می‌داد، شجاعت می‌داد و استقامت می‌داد: باور به خدا، باور به مردم و باور به خود. این سه باور، در وجود امام، در تصمیم امام، در همه‌ی حرکت‌های امام، خود را به معنای واقعی کلمه نشان داد (1392).

عزت‌نفس امام و عزت بخشی او: کارهای بزرگی که همه می‌گفتند نشدنی است، با طلوع امام، این کارها شدنی شد؛ همه‌ی سدهایی که گفته می‌شد شکستنی نیست، با حضور امام، این سدها شکستنی شد. او علاوه بر اینکه خود، مظهر عزت‌نفس و اقتدار معنوی بود، روح عزت را در ملت هم زنده کرد (1391).

ابعاد مکتب امام: مکتب امام یک بسته‌ی کامل است، یک مجموعه است، دارای ابعادی است؛ این ابعاد را باید باهم دید، باهم ملاحظه کرد. بُعد معنویت، بُعد عقلانیت و بُعد عدالت است (1390).

امام برجسته‌ترین شاخص‌ها است؛ رفتار امام، گفتار امام ... نباید برای خوشامد این‌وآن، برخی از مواضع حقیقی امام را یا انکار کرد، یا مخفی نگه داشت (1389).

وصیت‌نامه امام یکی از قوی‌ترین و بهترین مواریث معنوی اوست. جا دارد در برهه‌های مختلف، مردم، مسئولان گوناگون، جوان‌ها این وصیت‌نامه را بازخوانی کنند (1387).

هویتِ جدیدی که امام در عرصه سیاست به وجود آورد: امام بزرگوار ما توانست یک هویت جدیدی را در دنیای پرآشوب سیاست، در این منطقه به وجود بیاورد و آن هویتِ جمهوری اسلامی است. این، یک هویت اسلامی و یک هویت ملی است (1386).

جوهر اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، رابطه‌ی دین و دنیاست؛ یعنی همان چیزی که از آن به مسئله‌ی دین و سیاست و دین و زندگی هم تعبیر می‌کنند. امام در بیان ارتباط دین و دنیا، نظر اسلام و سخن اسلام را به‌عنوان مبنا و روح و اساس کار خود قرار داده بود (1384).

فلسفه سیاسی و مکتب سیاسی امام، عامل مهم تسلیم‌ناپذیری و ایستادگی ملت ایران درراه پرافتخار خود است. دشمنان انقلاب چاره‌ای ندارند جز این‌که با فلسفه‌ی امام، با مکتب امام و با شخصیت امام - که همچنان زنده و پایدار است - دشمنی کنند تا بتوانند این ملت را به خیال خود به عقب‌نشینی و تسلیم در مقابل خودشان وادار کنند (1383).

هویت و اصول انقلاب ما، همان خطوط برجسته شخصیت امام است. هر چه راجع به انقلاب بگوییم، درواقع درباره امام سخن گفته‌ایم (1381).

عناصر اصلی نظام جمهوری اسلامی: امام در ساخت و مهندسىِ نظام جمهوری اسلامی، همه عناصر و اجزایی را که می‌توانست این نظام را استوار و ماندگار کند، مورد ملاحظه قرار داد و با مهارتِ تمام این عناصر اصلی را در درون این بنای شامخ و مستحکم کار گذاشت. این عناصر اصلی عبارت است از اسلام، مردم، قانون‌گرایی و دشمن‌ستیزی (1380).

دو نکته اساسی در حرکت امام که سرمایه ارزشمند این انقلاب بود و هست: یکی این است که هدف این انقلاب، اسلام است. دوم این‌که سربازان این انقلاب و لشکر این انقلاب، مستضعفان و پابرهنگان و همچنین قشر جوان‌اند (1377).

دو خطر برای انقلاب: حرکت عظیمی مانند انقلاب، معمولاً و عادتاً با یکی از دو آفتِ «تحجّر» یا «انفعال» مواجه می‌شود... راه میان تحجّر و خودباختگی، راهی بود که امام انتخاب کرد (1376).

شباهت حرکت امام با نهضت حسینی (ع): حرکت امام، مشابهت‌های زیادی با نهضت حسینی دارد و تقریباً، الگوبرداری شده از حرکت حسینی است... ازجمله ویژگی‌هایی که در هر دو حرکت، به‌طور بارزی وجود دارد، موضوعِ «استقامت» است (1375).

دو جریان در مقابل انقلاب که از زمان امام تا امروز باقی مانده است: بعد از رحلت امام بزرگوار تا امروز، دو جریان باقی است و علی‌الظّاهر تا مدّت‌هایی که خدای متعال امد آن را می‌داند، باقی خواهد بود. این دو جریان، یکی عبارت است از جریان خصومت و دشمنی خباثت آمیزی که استکبار جهانی با انقلاب ما داشت ... جریان دوم عبارت است از جریان گسترش نهضت گرایش به اسلام و پیوستن نسل‌های جوان در بسیاری از کشورهای اسلامی به نهضت امام رضوان‌اللَّه‌تعالی‌علیه (1372).

منبع: دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای (khamenei.ir)

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.