یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

خداوند در آیه چهل سوره احزاب، دو لقب از القاب رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله را بیان می‌فرماید:

«ما کانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِکُمْ وَ لکِنْ رَسُولَ‏ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِیِّینَ»[1]

(محمّد پدر هیچ یک از مردان شما نیست [و او هیچ پسری ندارد][2]، ولى فرستاده خدا و خاتم پیامبران است‏)

 

1. لقب رسول الله

روایات امامان اهل‌بیت (علیهم‌السلام) دلالت می‌کنند بر اینکه «رسول» آن کسى است که ملک وحى بر او نازل مى‏شود و او ملک را مى‏بیند و با او سخن مى‏گوید؛ ولى نبى آن کسى است که خواب مى‏بیند و در خواب به او وحى مى‏شود.

البته تفسیرهای دیگری نیز برای «رسول» گفته شده که مرحوم علامه طباطبایی آن‌ها را دارای اشکال می‌داند.[3]

 

2. لقب «خاتم النبیّین»

خاتم النبیّین بودن رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله دو معنی می‌تواند داشته باشد:

الف: رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله ختم دهنده‌ی نبوت است؛ یعنی با آمدنش پیامبرى را ختم کرد و آن را به إتمام رسانید.

ب: «خاتَم» به معنای چیزى است که با آن چیز دیگرى مهر مى ‏شود.[4] رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله نیز مهر الهی بر صحیفه نبوت است. به این معنی که نبوت و رسالت تشریعی با ایشان به اتمام رسیده است؛ همچنانکه مهر نامه‌نویس در پایان نامه دلالت بر به اتمام رسیدن سخنانش در نامه است.



[1] سوره احزاب، آیه 40

[2] تفسیر نمونه، ج‏17، ص 336

[3] ترجمه تفسیر المیزان، ج ‏14، ص 553

[4] مفردات الفاظ القرآن، ص 275

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.