یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

پنج نشانه از نشانه‌های مؤمن

جمعه, ۴ فروردين ۱۴۰۲، ۰۵:۳۰ ب.ظ

درسی از صفحه صد و نود و هشت قرآن کریم

خداوند در قرآن کریم درباره مؤمنان می‌فرماید:

««وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ یُطِیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیم»[1]

(مردان و زنان با ایمان ولى (و یار و یاور) یکدیگرند، امر به معروف و نهى از منکر مى‏کنند، و نماز را بر پا مى‏دارند، و زکات را مى‏پردازند، و خدا و رسولش را اطاعت مى‏نمایند، خداوند به زودى آنها را مورد رحمت خویش قرار مى‏دهد خداوند توانا و حکیم است).

 

در این آیه نخست خداوند وحدت هدف و هماهنگى صفات و کردار مؤمنان زن و مرد یادآور شده و می‌فرماید:

«مردان و زنان با ایمان دوست و ولى و یار و یاور یکدیگرند» (وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ‏). برخلاف منافقان که هر چند در صف واحدى قرار دارند و گروه ‏هاى مختلفشان در مشخصات و برنامه‏ ها شریکند، ولی روح مودت و ولایت در میان آنها وجود ندارد و هر گاه منافع شخصى آنان به خطر بیفتد حتى به دوستان خود خیانت خواهند کرد، به همین دلیل در آیه چهارده سوره حشر درباره منافقان می‌فرماید: «تَحْسَبُهُمْ جَمِیعاً وَ قُلُوبُهُمْ شَتَّى‏» (آنها را متحد فکر میکنى در حالى که دلهایشان پراکنده است).[2]

 

سپس به ذکر پنج صفت از اوصاف مؤمنان مى‏پردازد و می‌فرماید:

1. آنها مردم را به نیکی‌ها دعوت می‌کنند (یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ).

2. آنها مردم را زشتیها و بدیها و منکرات باز مى‏دارند (وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ).

این خصلت منافقان درست بر عکس برنامه منافقان است که آیه 67 توبه گذشت.

3. آنها به عکس منافقان که خدا را فراموش کرده بودند «نماز را بر پا مى‏دارند» و به یاد خدا هستند و با یاد و ذکر او، دل را روشن، و عقل را بیدار و آگاه مى‏دارند (وَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ).

4. آنها بر خلاف منافقان که افرادى ممسک و بخیل هستند بخشى از اموال خویش را در راه خدا، و حمایت خلق خدا، و به بازسازى جامعه، انفاق مى‏نمایند «و زکاة اموال خویش را مى‏پردازند» (وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ).

5. منافقان فاسقند و سرکش، و خارج از تحت فرمان حق، اما مؤمنان «اطاعت فرمان خدا و پیامبر او مى‏کنند» (وَ یُطِیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ‏).[3]

 

چند نکته درباره آیه فوق

1- زن و مرد هردو، در اصلاح جامعه تأثیر گذارند (الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ).

2- مؤمنان در جامعه‏ى اسلامى، نسبت به یکدیگر از طرف خداوند، حقّ ولایت و نظارت همراه با محبّت دارند و بى‏تفاوت نیستند (بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ).

3- امر به معروف ونهى از منکر که بر همه‏ى مردان وزنان با ایمان واجب است، برخاسته از حقّ ولایت بر یکدیگر است (بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ‏ ... وَ یَنْهَوْنَ‏).

4- امر ونهى، در سایه‏ى محبّت وولایت قابل اجراست (بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ، یَأْمُرُونَ‏ ...).

5- توجّه به زندگى محرومان و تأمین اجتماعى فقرا، در کنار مسائل عبادى دیگر است (یُقِیمُونَ‏، یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ یُطِیعُونَ اللَّهَ‏ ...).

6- ایمان در اصلاح فرد و جامعه، نقش به سزایى دارد (الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ‏ ... یَأْمُرُونَ‏، یَنْهَوْنَ‏، یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ یُطِیعُونَ اللَّهَ‏).

7- امر به معروف ونهى از منکر، اقامه‏ى نماز، پرداخت زکات واطاعت از خدا و رسول، وظیفه و عملکرد دائمى مؤمنان است (یَأْمُرُونَ‏، یَنْهَوْنَ‏، یُقِیمُونَ، یُؤْتُونَ، یُطِیعُونَ: فعل مضارع رمز استمرار است)

8- کسانى‏که دیگران را به کارهاى خوب دعوت مى‏کنند، باید خود نیز اهل عمل باشند (یَأْمُرُونَ‏، یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ یُطِیعُونَ).

9- اطاعت از خدا و رسول باید با میل و رغبت باشد. (یُطِیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ: اطاعت در لغت به معناى پیروى با میل است).

10- هم اطاعت از خدا در برنامه‏هاى عبادى لازم است و هم اطاعت از رسول در برنامه‏هاى حکومتى (یُطِیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ).

11- اعمال انسان، زمینه‏ساز رحمت الهى است (یَأْمُرُونَ‏، یَنْهَوْنَ‏، یُقِیمُونَ‏، یُؤْتُونَ‏، یُطِیعُونَ‏، سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ).

12- زن ومرد در دریافت رحمت الهى یکسان مى‏باشند (الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ‏ ... سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ‏).[4]



[1] سوره توبه آیه 71

[2] تفسیر نمونه، ج‏8، ص 36

[3] تفسیر نمونه، ج‏8، ص 36 و 37

[4] تفسیر نور، ج‏3، ص 463 و 464

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.