یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

آداب انفاق‏ در قرآن کریم

چهارشنبه, ۲۳ فروردين ۱۴۰۲، ۱۱:۰۶ ق.ظ

برخی آداب انفاق‏ که در قرآن کریم بیان شده، این آیات الهی است:

1. اجتناب از منت و آزار و ریا

«یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ لا یُتْبِعُونَ ما أَنْفَقُوا مَنًّا وَ لا أَذىً لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ»[1] (کسانى که اموال خود را در راه خدا انفاق مى‏کنند سپس به دنبال انفاقى که کرده‏اند منت نمى‏گذارند و آزارى نمى‏رسانند پاداش آنها، نزد پروردگارشان است؛ علاوه بر این نه ترسى بر آنها است و نه غمگین مى‏شوند).

«قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَ مَغْفِرَةٌ خَیْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ یَتْبَعُها أَذىً وَ اللَّهُ غَنِیٌّ حَلِیمٌ»[2]

(گفتار پسندیده [در برابر ارباب حاجت] و عفو و گذشت [از خشونتهاى آنان] از بخششى که آزارى به دنبال آن باشد بهتر است و خداوند [از آن] بى‏نیاز و [در برابر خشونت و ناسپاسى شما] بردبار است).

به ‏کارگیرى صفت «حلیم» اشاره به این است که اگر انسان در مقام انفاق به نیازمندان، رفتار ناشایسته‏اى از آنان مشاهده کرد باید با بردبارى و گذشت تحمّل کند.[3]

«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى کَالَّذِی یُنْفِقُ مالَهُ رِئاءَ النَّاسِ وَ لا یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوانٍ عَلَیْهِ تُرابٌ فَأَصابَهُ وابِلٌ فَتَرَکَهُ‏ صَلْداً لا یَقْدِرُونَ عَلى‏ شَیْ‏ءٍ مِمَّا کَسَبُوا»[4] (اى کسانى که ایمان آورده‏اید، بخششهاى خود را با منت و آزار باطل نسازید؛ این همانند کسى است که مال خود را براى نشان دادن به مردم انفاق مى‏کند و ایمان به خدا و روز رستاخیز ندارد [کار او] همچون قطعه سنگ صافى است که بر آن [قشر نازکى از] خاک باشد [و بذرهایى در آن افشانده شود] و باران درشت به آن برسد [و خاکها و بذرها را بشوید] و آن را صاف رها سازد آنها از کارى که انجام داده‏اند چیزى به دست نمى ‏آورند).

2. رعایت اعتدال و میانه‏روى و پرهیز از اسراف در انفاق

«وَ لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلى‏ عُنُقِکَ وَ لا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً»[5] (هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مکن [و ترک انفاق و بخشش منما] و بیش از حدّ دست خود را مگشاى، تا مورد سرزنش قرار گیرى و از کار فرومانى).

« عِبادُ الرَّحْمن‏ ... وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواماً»[6] (بندگان خاص خداوند رحمان کسانى هستند که ... به هنگام انفاق، نه اسراف مى‏کنند و نه سخت گیرى، بلکه در میان این دو حد اعتدال را رعایت مى‏کنند).

3.  انفاق از روى اخلاص

«وَ سَیُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى الَّذِی یُؤْتِی مالَهُ یَتَزَکَّى وَ ما لِأَحَدٍ عِنْدَهُ مِنْ نِعْمَةٍ تُجْزى إِلَّا ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلى‏»[7] [به زودى با تقواترین مردم از آن (آتش سوزان) دور داشته مى‏شود؛ همان کسى که مال خود را (با قصد قربت و نیت خالص در راه خدا) مى‏بخشد تا پاک شود و هیچ کس را نزد او حق نعمتى نیست تا بخواهد (به این وسیله) او را جزا دهد (پس انفاق مؤمنان پرهیزکار به دیگران نه از روى ریاست، و نه به خاطر جوابگوئى خدمات سابق آنها نیست) بلکه تنها هدفش جلب رضاى پروردگار بزرگ اوست].

«وَ مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ تَثْبِیتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ کَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصابَها وابِلٌ فَآتَتْ أُکُلَها ضِعْفَیْنِ فَإِنْ لَمْ یُصِبْها وابِلٌ فَطَلٌّ ...»[8] (و مَثَل [صدقات‏] کسانى که اموال خویش را براى طلب خشنودى خدا و استوارى روحشان انفاق مى‏کنند، همچون مَثَلِ باغى است که بر فراز پشته‏اى قرار دارد [که اگر] رگبارى بر آن برسد، دو چندان محصول برآورد و اگر رگبارى هم بر آن نرسد، بارانِ ریزى [براى آن بس است‏] و خداوند به آنچه انجام مى‏دهید بیناست).

4. انفاق آشکار و پنهان‏

«إِنَّ الَّذینَ ... أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیَةً یَرْجُونَ تِجارَةً لَنْ تَبُورَ»[9] (در حقیقت، کسانى که ... از آنچه بدیشان روزى داده‏ایم، نهان و آشکارا انفاق مى‏کنند، امید به تجارتى بسته‏اند که هرگز زوال نمى‏پذیرد).

«... إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْباب‏ ... الَّذِین‏ ... أَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیَةً»[10] [تنها کسانى متذکر مى‏شوند که اولوا الالباب و صاحبان مغز و اندیشه‏اند ... آنها کسانى هستند که از آنچه به آنان روزى داده‏ایم در پنهان و آشکار انفاق مى‏کنند].

5. انفاق در حال فقر و غنا و در حال غم و شادى

«...لِلْمُتَّقِینَ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ»[11] [پرهیزکاران کسانی هستند که در همه حال انفاق مى‏کنند چه موقعى که در راحتى و وسعتند و چه زمانى که در پریشانى و محرومیتند].

براى «السّراء» و «الضّراء» دو معنا ذکر شده است: غنا و فقر؛ شادى و غم.[12]

6. پیشگامى در انفاق

«لا یَسْتَوِی مِنْکُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ وَ قاتَلَ أُولئِکَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذِینَ أَنْفَقُوا مِنْ بَعْدُ وَ قاتَلُوا ...»[13] [کسانى که قبل از پیروزى انفاق کردند و جنگیدند و پیکار نمودند (با کسانى که بعد از پیروزى انفاق کردند) یکسان نیستند (آنها که در مواقع بحرانى از بذل مال و جان ابا نداشتند از آنها که بعد از فرو نشستن طوفانها به یارى اسلام شتافتند برترند). آنها بلند مقامتر از کسانى هستند که بعد از فتح انفاق نمودند و جهاد کردند].

7. انفاق از مال مورد علاقه

«وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیرا»[14] [و غذاى (خود) را با این که به آن علاقه (و نیاز) دارند به مسکین و یتیم و اسیر مى‏دهند].

«لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْ‏ءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلیمٌ»[15] (هرگز به نیکوکارى نخواهید رسید تا از آنچه دوست دارید انفاق کنید؛ و از هر چه انفاق کنید قطعاً خدا بدان داناست‏).

8. انفاق از اموال پاک و حلال و مرغوب

«یا أَیُّهَا الَّذِینَ‏ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَیِّباتِ ما کَسَبْتُمْ وَ مِمَّا أَخْرَجْنا لَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ لا تَیَمَّمُوا الْخَبِیثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَ لَسْتُمْ بِآخِذِیهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا فِیهِ ...»[16] [اى کسانى که ایمان آورده‏اید از اموال پاکیزه‏اى که (از طریق تجارت) به دست آورده‏اید و از آنچه از زمین براى شما خارج کرده‏ایم (از منابع و معادن زیر زمینى و از کشاورزى و زراعت و باغ) انفاق کنید؛ به سراغ قسمتهاى ناپاک نروید تا از آن انفاق کنید در حالى که خود شما حاضر نیستید آنها را بپذیرید، مگر از روى اغماض و کراهت ...).

«خبیث» به قرینه «لستم باخذیه إلّاأن تغمضوا» اموال نامرغوب و پست است.[17]

طبق روایتى از امام باقر (ع) مقصود از «الخبیث» مال نامشروع و رَبَوى است.[18]

امام باقر (ع) فرمود: مردم وقتى اسلام آوردند، اموالى از درآمدهاى ربوى در دستشان بود که از همین اموال انفاق مى‏کردند؛ امّا خداوند آن‏ها را از این (انفاق) نهى فرمود.[19]

9. انفاق از مال به ارث رسیده

«... أَنْفِقُوا مِمَّا جَعَلَکُمْ مُسْتَخْلَفِینَ فِیه ...»[20] [از آنچه شما را جانشین و نماینده (خود) در آن قرار داده انفاق کنید].

مقصود از «ممّا جعلکم مستخلفین فیه» در یک احتمال، مالى است که از گذشتگان به آیندگان به ارث رسیده است.[21]

«وَ إِذا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُولُوا الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکِینُ فَارْزُقُوهُمْ مِنْهُ»[22] [هرگاه در مجلس تقسیم ارث، خویشاوندان و یتیمان و مستمندان حاضر شدند چیزى از آن به آنها بدهید].[23]

10. نشر دانش از مصادیق انفاق

«... لِلْمُتَّقِین‏ الَّذِین‏ ... وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُون‏»[24] [پرهیزکاران کسانی هستند که ... و از تمام مواهبى که به آنها روزى داده ‏ایم انفاق مى‏کنند].

امام صادق (ع) فرمود: نشر علم و تلاوت قرآن از مصادیق «ممّا رزقناهم» است.[25] چنان‏که کلمه «ما» که داراى مفهوم عام و گسترده است بر آن دلالت مى‏کند.

11. انفاقِ بخشى از دارایى‏ها به صورت مستمرّ

«... لِلْمُتَّقِین‏ الَّذِین‏ ... وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُون‏»[26] [پرهیزکاران کسانی هستند که ... و از تمام مواهبى که به آنها روزى داده‏ایم انفاق مى‏کنند].

برداشت بر این اساس است که «مِنْ» در «ممّا» تبعیضى باشد؛ بنابراین، «ممّا رزقناهم ...» یعنى مؤمنان بخشى از دارایى‏هاى خود را انفاق مى‏کنند و با توجّه به فعل مضارع «ینفقون»- که حکایت از استمرار دارد- همواره انفاق مى‏کنند.[27]

12. انفاق به فقیران خویشتن‏دار و ناتوان از کسب

«لِلْفُقَراءِ الَّذِینَ أُحْصِرُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ لا یَسْتَطِیعُونَ ضَرْباً فِی الْأَرْضِ یَحْسَبُهُمُ الْجاهِلُ أَغْنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِیماهُمْ لا یَسْئَلُونَ النَّاسَ إِلْحافاً وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ»[28] [«انفاق شما مخصوصا) باید براى کسانى باشد که در راه خدا، محصور شده‏اند (یعنى کسانى که به خاطر اشتغال به مسأله جهاد در راه خدا و نبرد با دشمن و یادگیرى فنون جنگى از تلاش براى معاش و تأمین هزینه زندگى بازمانده‏اند)؛ همانها که نمى‏توانند سفرى کنند (و سرمایه‏اى به دست آورند)؛ کسانى که افراد نادان و بى‏اطلاع آنها را از شدت عفاف، غنى مى‏پندارند (ولى این سخن به آن مفهوم نیست که این نیازمندان با شخصیت قابل شناخت نیستند)؛ آنها را از چهره‏هایشان مى‏شناسى (یعنى در چهره‏هایشان نشانه‏هایى از رنجهاى درونى وجود دارد که براى افراد فهمیده آشکار است. آنها چنان بزرگوارند که) هرگز چیزى با اصرار از مردم نمى‏خواهند؛ و هر چیز خوبى در راه خدا انفاق کنید خداوند از آن آگاه است].

13. انفاق مال به یتیمان، فقیران، در راه ماندگان و خویشاوندان علی‌الخصوص والدین

«وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ الْکِتابِ وَ النَّبِیِّینَ وَ آتَى الْمالَ عَلى‏ حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبى‏ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ السَّائِلِینَ وَ فِی الرِّقاب» [نیکى (نیکوکار) کسانى هستند که ... مال خود را با تمام علاقه‏اى که به آن دارند به خویشاوندان و یتیمان و مستمندان و واماندگان در راه، و سائلان و بردگان مى‏دهند].[29]

« یَسْئَلُونَکَ ما ذا یُنْفِقُونَ قُلْ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَیْرٍ فَلِلْوالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبِینَ وَ الْیَتامى‏ وَ الْمَساکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ»[30] [از تو سؤال مى‏کنند چه چیز را انفاق کنند؟ بگو هر خیر و نیکى (و هر گونه سرمایه سودمند مادى و معنوى) که انفاق مى‏کنید براى پدر و مادر و نزدیکان و یتیمان و مستمندان و واماندگان در راه، باید باشد].

14. لزوم برخورد مناسب با نیازمند با بیانى نرم و دلپذیر در صورت عدم امکان اداى حقّ ایشان

«وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ وَ الْمِسْکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ ... وَ إِمَّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغاءَ رَحْمَةٍ مِنْ رَبِّکَ تَرْجُوها فَقُلْ لَهُمْ قَوْلًا مَیْسُوراً»[31] [حقّ نزدیکان را (همچنین حق) مستمندان و در راه مانده را بپرداز ... و هرگاه از آنان [مستمندان‏] روى برتابى (به خاطر نداشتن امکانات و) انتظار رحمت پروردگارت را داشته باشى (تا گشایشى در کارت پدید آید و به آنها کمک کنى) با گفتار نرم و آمیخته با لطف با آنها سخن بگو» حتى اگر مى‏توانى وعده آینده را به آنها بده و مأیوسشان نساز].



[1] بقره (2) 262

[2] بقره (2) 263

[3] المیزان، ذیل آیه

[4] بقره (2) 264

[5] اسراء (17) 29

[6] فرقان (25) 63 و 67

[7] لیل (92) 21

[8] بقره (2) 265

[9] فاطر (35) 29

[10] رعد (13) 19 و 22

[11] آل‏عمران (3) 134

[12] فرهنگ قرآن، ج 5، ص 261

[13] حدید (57) 10

[14] انسان (76) 8

[15] آل‏عمران (3) 92

[16] بقره (2) 267

[17] مجمع‏البیان، ذیل آیه؛ به نقل از فرهنگ قرآن

[18] تفسیر عیّاشى، ذیل آیه؛ به نقل از فرهنگ قرآن

[19] تفسیر عیّاشى، ذیل آیه؛ به نقل از فرهنگ قرآن

[20] حدید (57) 7

[21] الکشّاف، ذیل آیه، به نقل از  فرهنگ قرآن، ج 5، ص: 263

[22] نساء (4) 8

[23] کلمه «یتامى» و «مساکین» اگر چه بطور مطلق ذکر شده ولى منظور از آن ایتام و نیازمندان فامیل است (تفسیر نمونه).

[24] بقره (2) 1 و 3

[25] معانى‏الأخبار، ص 20، ح 2؛ بحارالأنوار، ج 2، ص 17، ح 38

[26] بقره (2) 1 و 3

[27] فرهنگ قرآن، ج 5، ص 271

[28] بقره (2) 273

[29] بقره (2) 177

[30] بقره (2) 215

[31] اسراء (17) 26 و 28

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.