یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

برخی آیات حجاب‏ در قرآن کریم

چهارشنبه, ۲۳ فروردين ۱۴۰۲، ۱۰:۵۰ ق.ظ

حجاب، در لغت به معناى پرده، پوشش و حایل بین دو شى‏ء است.[1] زن محجوب، زنى است که با پوششى، پوشیده باشد.[2] مقصود از حجاب در اینجا پوشاندن زن بر طبق موازین شرع در برابر نامحرم است.

برخی از آیات قرآن کریم که درباره حجاب هستند عبارتند از:

1. وجوب حجاب بر زنان و وجوب پوشاندن سر، گلو و سینه خود، پاها و زینتهاى آن (مانند خلخال) از نگاه نامحرمان جز موارد خاصّ و حرمت آشکار ساختن زینتها و محلّهاى آنها (بدن)

« وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ ... لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ... وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ ...‏»[3] (و به زنان با ایمان بگو ... زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که [طبعاً] از آن پیداست. و باید روسرى خود را بر گردنِ خویش [فرو] اندازند، و زیورهایشان را جز براى ... آشکار نکنند؛ و پاهاى خود را [به گونه‏اى به زمین‏] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته مى‏دارند معلوم گردد).

در روایتى از امام باقر علیه السلام «ما ظهر منها» به لباس، سرمه [چشم‏]، انگشتر، حناى دست و دستبند تفسیر شده است.[4]

«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ...»[5] (اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند).

2. رعایت عفّت و حجاب، مایه بهره‏ مندى زنان از آمرزش الهى

«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً»[6] (اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند. این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است، و خدا آمرزنده مهربان است).

جمله «و کان اللّه غفورا رحیما» پس از دستور رعایت حجاب و عفاف، مى‏تواند مفید برداشت یاد شده باشد.[7]

3. حجاب و پوشش مناسب، راهى براى شناخته شدن زنان آزاده از کنیزان، در صدر اسلام

«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ ...»[9] (اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند. این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است، و خدا آمرزنده مهربان است).

احتمال داده شده که متعلّق «یعرفن»، «من الاماء» باشد.[10]

4. پوشش و حجاب زنان مایه حفظ طهارت و پاکى درونى خود و مردان

«... وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ ...»[11] (چون از زنان [پیامبر] چیزى خواستید از پشت پرده از آنان بخواهید؛ این براى دلهاى شما و دلهاى آنان پاکیزه‏تر است).

گرچه مقصود از «من وراء حجاب» پرده و حایل است، ولى آیه ظهور در وجوب پوشش براى زنان دارد؛ اعمّ از پرده و حایل یا چادر و پوشش.[12]

5. حجاب و پوشش زنان، مایه مصونیّت آنان از تعرّض هوسرانان

«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ ...»[13] (اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند. این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است).

طبق یک احتمال، مقصود از «یعرفن»، شناخته شدن به عفاف و پاکى است که در نتیجه، اهل هوس مزاحم آنان نشوند.[14]

6. استفاده از روسرى و مقنعه، از پوششهاى زنان جزیرةالعرب، قبل از تشریع حکم حجاب

وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ ... وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَّ ...»[24] ((و به زنان با ایمان بگو: ... روسرى خود را بر گردنِ خویش [فرو] اندازند).

از اینکه زنان مؤمن به قرار دادن روسریهاى خود بر گریبانها امر شده‏اند، معلوم مى‏شود این نحوه پوشش متعارف بوده است.[25]

«خُمُر» جمع «خمار» به معناى مقنعه است که پوششى براى سرِ زنان و دو طرف آن در جلوى سینه رها بوده است.[26]

«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً»[27] (اى پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: «پوششهاى خود را بر خود فروتر گیرند. این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیکتر است، و خدا آمرزنده مهربان است).

«جلابیب» جمع «جلباب» و آن روسرى و مقنعه‏اى بوده که سر و صورت خود را با آن مى‏پوشاندند.[28] برخى گفته‏اند: لباسى بوده که روى پیراهن مى‏پوشیدند و مقصود از «ادناء جلباب» انداختن بخشى از آن روى صورت است.[29]

بر اساس یک احتمال، مقصود از «یعرفن» شناخته شدن زنان آزاده از کنیزان است، زیرا عدّه‏اى مزاحم زنان مى‏شدند. وقتى به آنان اعتراض مى‏شد، مى‏گفتند: ما خیال مى‏کردیم کنیز هستند. خداوند بدین وسیله [وجوب حجاب بر زنان مؤمن آزاده‏] عذر آنان را قطع کرد.[30]



[1] لسان ‏العرب، ج 3، ص 50 و 51

[2] لسان ‏العرب، ج 3، ص 50

[3] نور (24) 31

[4] تفسیر قمّى، ج 2، ص 102؛ البرهان، ج 3، ص 130، ح 8؛ به نقل از فرهنگ قرآن، ج 10، ص 350

[5] احزاب (33) 59

[6] احزاب (33) 59

[7] فرهنگ قرآن(10)، ص 349

[9] احزاب (33) 59

[10] مجمع‏ البیان، ج 7-/ 8، ص 580؛ روح‏المعانى، ج 12، جزء 12، ص 129؛ به نقل از فرهنگ قرآن، ج 10، ص 349

[11] احزاب (33) 53

[12] فرهنگ قرآن(10)، ص 349

[13] احزاب (33) 59

[14] مجمع ‏البیان، ج 7-/ 8، ص 580؛ به نقل از فرهنگ قرآن(10)، ص 349

[24] نور (24) 31

[25] فرهنگ قرآن، ج 10، ص 352

[26] مجمع‏ البیان، ج 7-/ 8، ص 217؛ به نقل از فرهنگ قرآن، ج 10، ص 352

[27] احزاب (33) 59

[28] مجمع ‏البیان، ج 7-/ 8، ص 578 و 580؛ به نقل از فرهنگ قرآن، ج 10، ص 352

[29] مجمع‏البیان، ج 7-/ 8، ص 580؛ التّفسیرالمنیر، ج 22، ص 106؛ به نقل از فرهنگ قرآن، ج 10، ص 352

[30] مجمع‏البیان، ج 7-/ 8، ص 580؛ به نقل از فرهنگ قرآن، ج 10، ص 354

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.