یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

زمینه ‏هاى تزکیه‏ و تهذیب نفس از لسان قرآن کریم

چهارشنبه, ۲۳ فروردين ۱۴۰۲، ۱۰:۱۳ ق.ظ

خداوند در قرآن کریم زمینه ‏هاى تزکیه‏ و تهذیب نفس را اینچنین بیان می‌فرماید:

1. ازدواج‏

«وجاءَهُ قَومُهُ یُهرَعونَ الَیهِ ومِن قَبلُ کانوا یَعمَلونَ السَّیّاتِ قالَ یقَومِ هؤُلاءِ بَناتى هُنَّ اطهَرُ لَکُم فاتَّقُوا اللَّهَ ولا تُخزونِ فى ضَیفى الَیسَ مِنکُم رَجُلٌ رَشید»[1] (و قوم او شتابان به سویش آمدند، و پیش از آن کارهاى زشت مى‏کردند. [لوط] گفت: «اى قوم من، اینان دختران منند. آنان براى شما پاکیزه‏ترند. پس از خدا بترسید و مرا در کار مهمانانم رسوا مکنید. آیا در میان شما آدمى عقل‏رس پیدا نمى‏شود؟»).

جلوگیرى نکردن از ازدواج زنان مطلّقه، زمینه طهارت فزون‏تر براى جامعه:

«و اذا طَلَّقتُمُ النّساء فبلغن ‏اجلهُنَّ فلا تعضُلوهُنَّ ان ینکِحن ازوجهُنَّ اذا ترضوا بینهُم بِالمعروفِ ذلِک یوعظُ بِهِ من کانَ مِنکُم یُؤمِنُ بِاللَّهِ والیومِ الأخِرِ ذلِکُم ازکى‏ لَکُم واطهرُ واللَّهُ یعلمُ وانتُم لا تعلمون»[2] (و چون زنان را طلاق گفتید، و عدّه خود را به پایان رساندند، آنان را از ازدواج با همسران [سابق‏] خود، چنانچه بخوبى با یکدیگر تراضى نمایند، جلوگیرى مکنید. هر کس از شما به خدا و روز بازپسین ایمان دارد، به این [دستورها] پند داده مى‏شود. [مراعات‏] این امر براى شما پربرکت‏تر و پاکیزه‏تر است، و خدا مى‏داند و شما نمى‏دانید).

2. انفاق در راه رضاى خدا

«الَّذى یُؤتى مالَهُ یَتَزَکّى‏* وَ ما لِأَحَدٍ عِنْدَهُ مِنْ نِعْمَةٍ تُجْزى‏* إِلاَّ ابْتِغاءَ وَجْهِ رَبِّهِ الْأَعْلى‏‏»[3] (همان که مالِ خود را مى‏دهد [براى آنکه‏] پاک شود و هیچ کس را به قصد پاداش‏یافتن نعمت نمى‏بخشد، جز خواستنِ رضاى پروردگارش که بسى برتر است [منظورى ندارد]).

3. ایمان و عمل صالح

«و مَن یَأتِهِ مُؤمِنًا قَد عَمِلَ الصلِحتِ فَاولکَ لَهُمُ الدَّرَجتُ العُلى‏* جنَّت عدن تجرى من تحتها الأنهر خلدین فیها و ذلک جزاء من تزکّى‏»[4] (و هر که مؤمن به نزد او رود، در حالى که کارهاى شایسته انجام داده باشد، براى آنان درجات والا خواهد بود، بهشتهاى عدن که از زیر [درختان‏] آن جویبارها روان است. جاودانه در آن مى‏مانند، و این است پاداش کسى که به پاکى گراید).

4. بعثت پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله

«رَبَّنا وَ ابْعَثْ فیهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِکَ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ یُزَکِّیهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزیزُ الْحَکیم‏»[5] (پروردگارا، در میان آنان، فرستاده‏اى از خودشان برانگیز، تا آیات تو را بر آنان بخواند، و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد و پاکیزه‏شان کند، زیرا که تو خود، شکست‏ ناپذیر حکیمى).

«کَما أَرْسَلْنا فیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُوا عَلَیْکُمْ آیاتِنا وَ یُزَکِّیکُمْ وَ یُعَلِّمُکُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ یُعَلِّمُکُمْ ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ»[6] (همان طور که در میان شما، فرستاده‏اى از خودتان روانه کردیم، [که‏] آیات ما را بر شما مى‏خواند، و شما را پاک مى‏گرداند، و به شما کتاب و حکمت مى‏آموزد، و آنچه را نمى‏دانستید به شما یاد مى‏دهد).

«هُوَ الَّذى بَعَثَ فِى الامّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلوا عَلَیهِم ءایتِهِ و یُزَکّیهِم ویُعَلّمُهُمُ الکِتبَ والحِکمَةَ وان کانوا مِن قَبلُ لَفى ضَللٍ مُبین»[7] (اوست آن کس که در میان بى‏سوادان فرستاده‏اى از خودشان برانگیخت، تا آیات او را بر آنان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت بدیشان بیاموزد، و [آنان‏] قطعاً پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند).

5. تشریع احکام و واجبات

«یایُّهَا الَّذین ءامنُوا اذا قُمتُم الى الصَّلوةِ فاغسِلوا وُجوهکُم وایدِیکُم الى المرافِقِ وامسحوا بِرُءوسِکُم وارجُلکُم الى الکعبینِ وان کُنتُم جُنُبًا فاطَّهَّروا وان کُنتُم مرضى‏ او على‏ سفرٍ اوجاء احدٌ مِنکُم مِن الغاطِ او لمستُمُ النّساء فلم تجِدوا ماءً فتیمَّموا صعیدًا طیّبًا فامسحوا بِوُجوهِکُم وایدیکُم مِنهُ ما یُریدُ اللَّهُ لِیجعل علیکُم مِن حرجٍ ولکِن یُریدُ لِیُطهّرکُم ولِیُتِمَّ نِعمتهُ علیکُم لعلَّکُم تشکُرون»[8] (اى کسانى که ایمان آورده‏اید، چون به [عزم‏] نماز برخیزید، صورت و دستهایتان را تا آرنج بشویید؛ و سر و پاهاى خودتان را تا برآمدگى پیشین [هر دو پا] مسح کنید؛ و اگر جُنُب‏اید خود را پاک کنید [=غسل نمایید]؛ و اگر بیمار یا در سفر بودید، یا یکى از شما از قضاى حاجت آمد، یا با زنان نزدیکى کرده‏اید و آبى نیافتید؛ پس با خاک پاک تیمّم کنید، و از آن به صورت و دستهایتان بکشید. خدا نمى‏خواهد بر شما تنگ بگیرد، لیکن مى‏خواهد شما را پاک، و نعمتش را بر شما تمام گرداند، باشد که سپاس [او] بدارید).

6. تعلیم حکمت و کتب آسمانى‏ به مردم و تلاوت آیات خدا

«رَبَّنا وَ ابْعَثْ فیهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِکَ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ یُزَکِّیهِمْ ...‏»[9] (پروردگارا، در میان آنان، فرستاده‏اى از خودشان برانگیز، تا آیات تو را بر آنان بخواند، و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد و پاکیزه‏شان کند).

کَما أَرْسَلْنا فیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُوا عَلَیْکُمْ آیاتِنا وَ یُزَکِّیکُمْ وَ یُعَلِّمُکُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ یُعَلِّمُکُمْ ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ»[10] (همان طور که در میان شما، فرستاده‏اى از خودتان روانه کردیم، [که‏] آیات ما را بر شما مى‏خواند، و شما را پاک مى‏گرداند، و به شما کتاب و حکمت مى‏آموزد، و آنچه را نمى‏دانستید به شما یاد مى‏دهد).

«هُوَ الَّذى بَعَثَ فِى الامّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلوا عَلَیهِم ءایتِهِ ویُزَکّیهِم ویُعَلّمُهُمُ الکِتبَ والحِکمَةَ وان کانوا مِن قَبلُ لَفى ضَللٍ مُبین»[11] (اوست آن کس که در میان بى‏سوادان فرستاده‏اى از خودشان برانگیخت، تا آیات او را بر آنان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت بدیشان بیاموزد، و [آنان‏] قطعاً پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند).

7. حضور مؤمنان در مسجد

«لا تَقُم فیهِ ابَدًا لَمَسجِدٌ اسّسَ عَلَى التَّقوى‏ مِن اوَّلِ یَومٍ احَقُّ ان تَقومَ فیهِ فیهِ رِجالٌ یُحِبّونَ ان یَتَطَهَّروا واللَّهُ یُحِبُّ المُطَّهّرین»[12] (هرگز در آن جا مایست، چرا که مسجدى که از روز نخستین بر پایه تقوا بنا شده، سزاوارتر است که در آن [به نماز] ایستى. [و] در آن، مردانى‏اند که دوست دارند خود را پاک سازند، و خدا کسانى را که خواهان پاکى‏اند دوست مى‏دارد).

8. فضل و رحمت خدا

«یایُّهَا الَّذینَ ءامَنوا لا تَتَّبِعوا خُطُوتِ الشَّیطنِ ومَن یَتَّبِع خُطُوتِ الشَّیطنِ فَانَّهُ یَأمُرُ بِالفَحشاءِ و المُنکَرِ و لَولا فَضلُ اللَّهِ عَلَیکُم ورَحمَتُهُ ما زَکى‏ مِنکُم مِن احَدٍ ابَدًا ولکِنَّ اللَّهَ یُزَکّى مَن یَشاءُ واللَّهُ سَمیعٌ عَلیم»[13] (اى کسانى که ایمان آورده‏اید، پاى از پى گامهاى شیطان منهید، و هر کس پاى بر جاى گامهاى شیطان نهد [بداند که‏] او به زشتکارى و ناپسند وامى‏دارد، و اگر فضل خدا و رحمتش بر شما نبود، هرگز هیچ کس از شما پاک نمى‏شد، ولى [این‏] خداست که هر کس را بخواهد پاک مى‏گرداند و خدا[ست که‏] شنواىِ داناست).

9. رعایت آداب معاشرت‏

یایُّهَا الَّذینَ ءامَنوا لا تَدخُلوا بُیوتًا غَیرَ بُیوتِکُم حَتّى‏ تَستَأنِسوا وتُسَلّموا عَلى‏ اهلِها ذلِکُم خَیرٌ لَکُم لَعَلَّکُم تَذَکَّرون* فَان لَم تَجِدوا فیها احَدًا فَلا تَدخُلوها حَتّى‏ یُؤذَنَ لَکُم و ان قیلَ لَکُمُ ارجِعوا فَارجِعوا هُوَ ازکى‏ لَکُم ...»[14] (و اگر کسى را در آن نیافتید، پس داخلِ آن مشوید تا به شما اجازه داده شود؛ و اگر به شما گفته شد: «برگردید» برگردید، که آن براى شما سزاوارتر است).

10. پرداخت زکات مال

«خُذ مِن امولِهِم صَدَقَةً تُطَهّرُهُم وتُزَکّیهِم بِها ...»[15] (از اموال آنان صدقه‏اى بگیر تا به وسیله آن پاک و پاکیزه‏شان سازى).

11. عفّت ‏گزینى اهل ایمان

«قُل لِلمُؤمِنینَ یَغُضّوا مِن ابصرِهِم ویَحفَظوا فُروجَهُم ذلِکَ ازکى‏ لَهُم ...»[16] (به مردان با ایمان بگو: «دیده فرو نهند و پاکدامنى ورزند، که این براى آنان پاکیزه‏تر است).


[1] هود (11) 78

[2] بقره (2) 232

[3] لیل (92) 18 و 19 و 20

[4] طه (20) 75 و 76

[5] بقره (2) 129

[6] بقره (2) 151

[7] جمعه (62) 2

[8] مائده (5) 6

[9] بقره (2) 129

[10] بقره (2) 151

[11] جمعه (62) 2

[12] توبه (9) 108

[13] نور (24) 21

[14] نور (24) 27 و 28

[15] توبه (9) 103

[16] نور (24) 30

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.