یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

فضیلت و ارزش تزکیه و تهذیب نفس از لسان قرآن کریم

چهارشنبه, ۲۳ فروردين ۱۴۰۲، ۰۹:۱۵ ق.ظ

تزکیه، برگرفته از مادّه «زکو» به معناى پاکى، نموّ و رشد، صلاح و شایستگى و مدح است.[1]

تزکیه نفس، تلاش براى دستیابى به سبب‌هایى است که به پاکى نفس مى‏انجامد و این داراى دو قسم است: با عمل شایسته که این طریقه پسندیده است؛ با گفتار و ستایش که اگر نسبت به خویشتن باشد مذموم است.[2]

فضیلت و ارزش تزکیه‏ در قرآن کریم

چند مطلب در قرآن کریم دلالت بر اهمیت و فضیلت و ارزش تزکیه نفس میکنند؛ از جمله:

1. سوگندهاى متعدّد، نشانگر اهمیّت تزکیه و تطهیر نفس

«و الشَّمسِ وضُحها* والقَمَرِ اذا تَلها* والنَّهارِ اذا جَلّها* والَّیلِ اذا یَغشها* والسَّماءِ وما بَنها* والارضِ وما طَحها* ونَفسٍ وما سَوّها* فَالهَمَها فُجورَها وتَقوها* قَد افلَحَ مَن‏ سَوّها زَکّها»[3] (سوگند به خورشید و تابندگى‏اش، سوگند به مَه چون پى [خورشید] رَوَد. سوگند به روز چون [زمین را] روشن گرداند، سوگند به شب چو پرده بر آن پوشد، سوگند به آسمان و آن کس که آن را برافراشت، سوگند به زمین و آن کس که آن را گسترد، سوگند به نَفْس و آن کس که آن را درست کرد؛ سپس پلیدکارى و پرهیزگارى‏اش را به آن الهام کرد، که هر کس آن را پاک گردانید، قطعاً رستگار شد).

2. تزکیه و تطهیر نفوس، از اهداف بعثت پیامبراسلام (ص)

«رَبَّنا وَ ابْعَثْ فیهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِکَ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ یُزَکِّیهِمْ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزیزُ الْحَکیم‏»[4] (پروردگارا، در میان آنان، فرستاده‏اى از خودشان برانگیز، تا آیات تو را بر آنان بخواند، و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد و پاکیزه‏شان کند، زیرا که تو خود، شکست‏ناپذیر حکیمى).

«کَما أَرْسَلْنا فیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُوا عَلَیْکُمْ آیاتِنا وَ یُزَکِّیکُمْ وَ یُعَلِّمُکُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ یُعَلِّمُکُمْ ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ»[5] (همان طور که در میان شما، فرستاده‏اى از خودتان روانه کردیم، [که‏] آیات ما را بر شما مى‏خواند، و شما را پاک مى‏گرداند، و به شما کتاب و حکمت مى‏آموزد، و آنچه را نمى‏دانستید به شما یاد مى‏دهد).

«هُوَ الَّذى بَعَثَ فِى الامّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلوا عَلَیهِم ءایتِهِ ویُزَکّیهِم ویُعَلّمُهُمُ الکِتبَ والحِکمَةَ وان کانوا مِن قَبلُ لَفى ضَللٍ مُبین»[6] (اوست آن کس که در میان بى‏سوادان فرستاده‏اى از خودشان برانگیخت، تا آیات او را بر آنان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت بدیشان بیاموزد، و [آنان‏] قطعاً پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند).

3. مقدّم و مهم‏تر بودن تزکیه و تطهیر نفس، نسبت به تعلیم

«کَما أَرْسَلْنا فیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُوا عَلَیْکُمْ آیاتِنا وَ یُزَکِّیکُمْ وَ یُعَلِّمُکُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ یُعَلِّمُکُمْ ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ»[7] (همان طور که در میان شما، فرستاده‏اى از خودتان روانه کردیم، [که‏] آیات ما را بر شما مى‏خواند، و شما را پاک مى‏گرداند، و به شما کتاب و حکمت مى‏آموزد، و آنچه را نمى‏دانستید به شما یاد مى‏دهد).

«لَقد منَّ اللَّهُ عَلَى المُؤمِنین اذ بعث فیهِم رَسولًا مِن انفُسِهِم یتلوا علیهِم ءایتِهِ و یُزکّیهِم ویُعلّمُهُمُ الکِتب والحِکمة وان کانوا مِن قَبلُ لَفى ضَللٍ مُبین»[8] (به یقین، خدا بر مؤمنان منت نهاد [که‏] پیامبرى از خودشان در میان آنان برانگیخت، تا آیات خود را بر ایشان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد، قطعاً پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند).

«هُوَ الَّذى بَعَثَ فِى الامّیّینَ رَسولًا مِنهُم یَتلوا عَلَیهِم ءایتِهِ و یُزَکّیهِم ویُعَلّمُهُمُ الکِتبَ والحِکمَةَ وان کانوا مِن قَبلُ لَفى ضَللٍ مُبین»[9] (اوست آن کس که در میان بى‏سوادان فرستاده‏اى از خودشان برانگیخت، تا آیات او را بر آنان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت بدیشان بیاموزد، و [آنان‏] قطعاً پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند).



[1] لسان‏ العرب، ج 6، ص 64- 65؛ به نقل از فرهنگ قرآن، ج 8، ص 45

[2] مفردات، ص 380، «زکا»؛ به نقل از فرهنگ قرآن، ج 8، ص 45

[3] شمس (91) 1- 9

[4] بقره (2) 129

[5] بقره (2) 151

[6] جمعه (62) 2

[7] بقره (2) 151

[8] آل‏عمران (3) 164

[9] جمعه (62) 2

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.