یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

سفارشات امام باقر علیه‌السلام به شیعیان

يكشنبه, ۴ تیر ۱۴۰۲، ۰۷:۵۹ ب.ظ

از خَیْثَمَة روایت شده که: خدمت حضرت ابوجعفر امام باقر علیه‌السلام رسیدم تا خداحافظى کنم. امام علیه‌السلام فرمود:

«یَا خَیْثَمَةُ أَبْلِغْ مَنْ تَرَى مِنْ مَوَالِینَا السَّلَامَ وَ أَوْصِهِمْ بِتَقْوَى اللَّهِ الْعَظِیمِ وَ أَنْ یَعُودَ غَنِیُّهُمْ عَلَى فَقِیرِهِمْ‏ وَ قَوِیُّهُمْ عَلَى ضَعِیفِهِمْ وَ أَنْ یَشْهَدَ حَیُّهُمْ جِنَازَةَ مَیِّتِهِمْ وَ أَنْ یَتَلَاقَوْا فِی بُیُوتِهِمْ فَإِنَّ لُقِیَّا بَعْضِهِمْ بَعْضاً حَیَاةٌ لِأَمْرِنَا رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا»

[ای خَیْثَمَة، درود ما را به دوستان مکتبى ما برسان و سفارش کن که از خداى بزرگ بپرهیزند و دولتمندان به نیازمندان برسند، نیرومندان به افراد ناتوان یارى دهند، به تشییع جنازه مردگان حاضر شوند، به ملاقات و دیدار هم بشتابند که‏ این دید و بازدیدها مکتب ما را زنده مى‏کند، هر کس مکتب ما را زنده کند خدایش غریق بخشایش و رحمت سازد].

«یَا خَیْثَمَةُ أَبْلِغْ مَوَالِیَنَا أَنَّا لَا نُغْنِی عَنْهُمْ مِنَ اللَّهِ شَیْئاً إِلَّا بِعَمَلٍ وَ أَنَّهُمْ لَنْ یَنَالُوا وَلَایَتَنَا إِلَّا بِالْوَرَعِ وَ أَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ حَسْرَةً یَوْمَ الْقِیَامَةِ مَنْ وَصَفَ عَدْلًا ثُمَّ خَالَفَهُ إِلَى غَیْرِهِ»

[ای خَیْثَمَة، به دوستان مکتبى ما ابلاغ کن که ما نمى‏توانیم خشم و عذاب الهى را از آنان بگردانیم، جز با کردار نیک خودشان. ابلاغ کن که جز با پارسائى و ورع در شمار دوستان مکتبى ما وارد نمى‏شوند. ابلاغ کن که روز قیامت آن کس حسرت و تأسف بیشترى دارد که عدل و داد را تشخیص دهد و ستایش کند ولى بر خلاف آن قدم بردارد].

الکافی کلینى، محمد بن یعقوب بن اسحاق، ج‏2 ؛ ص175 و 176؛ دار الکتب الإسلامیة - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.