یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

روزی سلمان فارسی در مسجد پیغمبر نشسته بود.

عده‏‌ای از اکابر اصحاب نیز حاضر بودند. سخن از اصل و نسب به میان آمد. هر کسی‏ درباره اصل و نسب خود چیزی می‌گفت و آن را بالا می‌برد.

نوبت به سلمان رسید. به او گفتند: تو از اصل و نسب خودت بگو. این مرد فرزانه تعلیم یافته و تربیت شده اسلامی به جای اینکه از اصل و نسب و افتخارات نژادی سخن به میان آورد، گفت:

«انَا سَلْمانُ بْنُ عَبْدِالله» (من نامم سلمان است و فرزند یکی از بندگان خدا هستم)

«کنْتُ ضالّاً فَهَدانِی اللهُ عَزَّوَجَلَّ بِمُحَمَّدٍ» (گمراه بودم و خداوند به وسیله محمد مرا راهنمایی کرد)

«وَ کنْتُ عائِلًا فَاغْنانِی اللهُ بِمُحَمَّدٍ» (فقیر بودم و خداوند به وسیله محمد (صلّی الله علیه و آله) مرا بی‌نیاز کرد)

«وَ کنْتُ مَمْلوکاً فَاعْتَقَنِی اللهُ بِمُحَمَّدٍ» (برده بودم و خداوند به وسیله محمد (صلّی الله علیه و آله) مرا آزاد کرد. این است اصل و نسب و حسب من.

در این بین، رسول خدا صلی الله علیه و آله وارد شد و سلمان گزارش جریان را به عرض آن حضرت رساند. رسول اکرم صلی الله علیه و آله رو کرد به آن جماعت که همه از قریش بودند و فرمود:

«یا مَعْشَرَ قُرَیشٍ انَّ حَسَبَ الرَّجُلِ دینُهُ، وَ مُروئَتَهُ خُلْقُهُ، وَ اصْلَهُ عَقْلُهُ»
(یعنی ای گروه قریش، خون یعنی چه؟ نژاد یعنی چه؟) نسب افتخارآمیز هرکس دین اوست، مردانگی هرکس عبارت است از خلق و خوی او، اصل و ریشه هرکس عبارت است از عقل و فهم و ادراک او (چه ریشه و اصل نژادی بالاتر از عقل؟! یعنی به جای افتخار به استخوان‌های پوسیده گندیده، به دین و اخلاق و عقل و فهم و ادراک خود افتخار کنید).


روضه کافی، ج ۸، روایت ۲۰۳
استاد مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص ۶۸ و ۶۹

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.