یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

نقل شده که وقتی حضرت علی علیه‌السلام در نیمه شب حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها را به خاک سپرد، کنار قبر ایستاد و این ابیات را فرمود:

لِکُلِ‏ اجْتِمَاعٍ‏ مِنْ‏ خَلِیلَیْنِ‏ فُرْقَةٌ

وَ کُلُّ الَّذِی دُونَ الْمَمَاتِ قَلِیلٌ

(براى هر اجتماع دو دوست جدایى است و هر فراقى غیر از مرگ کوچک و بى‏اهمیت است)

وَ إِنَّ افْتِقَادِی واحد [وَاحِداً] بَعْدَ وَاحِدٍ

دَلِیلٌ عَلَى أَنْ لَا یَدُومَ خَلِیلٌ[1]

(و همانا از دست دادن من فاطمه س را پس از پیامبر ص، دلیل بر آنست که دوستى دوام ندارد).

 

همچنین نقل شده که حضرت علی علیه‌السلام در حال بستن بندهاى کفن حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها این اشعار را سرود:

فِرَاقُکِ أَعْظَمُ الْأَشْیَاءِ عِنْدِی

وَ فَقْدُکِ فَاطِمُ أَدْهَى الثُّکُولِ

(مفارقت تو برایم بزرگترین امور است و از دست دادن تو سخت‏ترین مصیبت)

سَأَبْکِی حَسْرَةً وَ أَنُوحُ شَجْواً

عَلَى خَلٍّ مَضَى أَسْنَى سَبِیلٍ

(من براى حسرت و غم آن کسى گریه و ناله مى‏کنم که بهترین راه را براى مرگ پیمود)

أَلَا یَا عَیْنُ جُودِی وَ أَسْعِدِینِی

فَحُزْنِی دَائِمٌ أَبْکِی خَلِیلِی‏[2]

(اى چشم من! با من مساعدت و همراهى کن که محزون دائمى هستم و براى دوست خودم گریان).


[1] ابن بابویه، محمد بن على، الأمالی، ص 4911جلد، کتابچى - تهران، چاپ: ششم، 1376ش؛ ترجمه محمود مهدوی دامغانی

[2] مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏ 43، ص1 79، 111جلد، دار إحیاء التراث العربی-بیروت، چاپ: دوم، 1403 ق.؛ ؛ با ترجمه روحانى على آبادى، محمد.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.