یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

روز فتح مکه هنگامى‏ که پیامبر ص بر کوه صفا قرار گرفته بود از مردان بیعت گرفت، زنان مکه که ایمان آورده بودند براى بیعت خدمتش آمدند،  آیه دوازده سوره ممتحنه نازل شد و شش شرط براى بیعت زنان ذکر شده که آنها باید همه را پذیرا شوند:

اى پیامبر! هنگامى که زنان مؤمن نزد تو آیند و با این شرائط با تو بیعت کنند که: (یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِذا جاءَکَ الْمُؤْمِناتُ یُبایِعْنَکَ)

1. چیزى را شریک خدا قرار ندهند (عَلى‏ أَنْ لا یُشْرِکْنَ بِاللَّهِ شَیْئاً)

ترک هر گونه شرک و بت‏پرستى- این شرط اساس اسلام و ایمان است

2. دزدى نکنند (وَ لا یَسْرِقْنَ)

ترک سرقت و شاید بیشتر ناظر به اموال شوهر باشد، چرا که وضع بد مالى آن زمان، و سختگیرى مردان، و پائین بودن سطح فرهنگ، سبب مى‏شد که زنان از اموال همسران خود سرقت کنند، و احتمالا به بستگان خود دهند. داستان هند نیز شاهد این معنى است، ولى به هر حال مفهوم آیه، وسیع و گسترده است.

3. آلوده زنا نشوند (وَ لا یَزْنِینَ)

ترک آلودگى به زنا، چرا که تاریخ مى‏گوید: در عصر جاهلیت انحراف از جاده عفت بسیار زیاد بود.

4. فرزندان خود را به قتل نرسانند (وَ لا یَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ)

عدم قتل اولاد که به دو صورت انجام مى‏شد، گاه به صورت سقط جنین بود و گاه به صورت وئاد (زنده به گور کردن دختران و پسران)

5. تهمت و افترایى پیش دست و پاى خود نیاورند (وَ لا یَأْتِینَ بِبُهْتانٍ یَفْتَرِینَهُ بَیْنَ أَیْدِیهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ)

بعضى آن را چنین تفسیر کرده‏اند که فرزندان مشکوکى را از سر راه برمى‏داشتند، و مدعى مى‏شدند که این فرزند از همسرشان است (این امر در غیبتهاى طولانى شوهر بیشتر امکان پذیر بود). بعضى نیز آن را اشاره به عمل شرم‏آورى دانسته‏اند که باز از بقایاى عصر جاهلى بود که یک زن خود را در اختیار چند مرد قرار مى‏داد، و هنگامى که فرزندى از او متولد مى‏شد، به هر یک از آنها که مایل بود، فرزند را به او نسبت مى‏داد. ولى با توجه به اینکه مساله زنا قبلا ذکر شده و ادامه چنین امرى در اسلام امکان پذیر نبود، این تفسیر بعید به نظر مى‏رسد، و تفسیر اول مناسبتر است هر چند گستردگى مفهوم آیه هر گونه افتراء و بهتان را شامل مى‏شود.

6. در هیچ دستور شایسته ‏اى نافرمانى تو نکنند (وَ لا یَعْصِینَکَ فِی مَعْرُوفٍ)

این حکم نیز گسترده است، و تمام فرمانهاى پیامبر را شامل مى‏شود هر چند بعضى آن را اشاره به بعضى از اعمال زنان در جاهلیت مانند نوحه‏گرى با صداى بلند بر مردگان و پاره کردن گریبان و خراشیدن صورت و مانند آن دانسته‏اند ولى منحصر به اینها نیست.

(پس با این شش شرط) با آنها بیعت کن و طلب آمرزش نما، که خداوند آمرزنده و مهربان است (فَبایِعْهُنَّ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ‏).

به دنبال این ماجرا پیامبر ص از آنها بیعت گرفت.

منبع: تفسیر نمونه، ج‏ 24، ص 44 الی 47

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.