یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

خداوند در قرآن کریم از ارسال دو چیز با عنوان «برهان» و «نور» خبر داده و می فرماید:

«یا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جاءَکُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکُمْ نُوراً مُبِیناً»[1]

[اى مردم! از سوى پروردگارتان براى شما برهان و حجّتى آمده است ونورى روشنگر (همچون قرآن) را به سوى شما فرود آوردیم].

نکته‏ ها و اشاره ‏ها:

1. مفسران قرآن در مورد «برهان»[2] در آیه‏ ى فوق سه احتمال داده ‏اند:

الف) مقصود پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله باشد.

ب) مقصود معجزات پیامبر صلى الله علیه و آله باشد.

ج) مقصود دلایل عقلى باشد.[3]

به راستى که پیامبر، برهان دین است، چرا که کسى درس ناخوانده، چنین معارف و کتابى را آورده که هرچه زمان مى‏گذرد و علوم رشد مى‏کند، حقّانیت دین و عمق تعالیمش روشن‏تر مى‏شود.[4]

البته تفسیر اول شواهد و احادیثى دارد و برخى مفسران آن را ترجیح داده‏اند. دو تفسیر دیگر نیز بعید به نظر نمى‏رسد و ممکن است این تفسیرها اشاره به مصادیق مختلف برهان باشد.[5]

مقصود از «نور» در آیه‏ فوق «قرآن کریم» است، اما در برخى از روایات، از اهل بیت علیهم السلام حکایت شده که منظور از «نور» ولایت امام على علیه السلام است.[6] البته این گونه روایات مصادیق بارز نور را بیان مى‏کنند، یعنى نور معناى وسیعى دارد که هم قرآن و هم امیر المؤمنین علیه السلام را که حافظ و مفسر قرآن است، شامل مى‏شود.[7]

پیام‏ها:

1- اسلام با همه‏ مردم و همه‏ى نسل‏ها و عصرها سخن مى ‏گوید و پیامش جهانى است (یا أَیُّهَا النَّاسُ).

2- فرستادن نور و برهان، از شئون ربوبیّت خداست (مِنْ رَبِّکُمْ).

3- قرآن کتاب استدلال، هدایت و نور است (نُوراً مُبِیناً).[8]


[1] سوره نساء، آیه 174

[2] . واژه‏ى« برهان» در اصل به معناى« سفید شدن» است و از آن‏جا که استدلال روشن، چهره‏ى حق را نورانى و سفید مى‏کند، به آن برهان گفته مى‏شود

[3] . تفسیر صافى، ج 1، ص 525 و تفسیر نمونه، ج 4، ص 234

؛ به نقل از تفسیر قرآن مهر، ج ‏4، ص 393 و 394

[4] تفسیر نور، ج‏2، ص 222

[5] تفسیر قرآن مهر، ج‏4، ص: 393

[6] . بحار الانوار، ج 35، ص 396 و تفسیر صافى، همان

[7] تفسیر قرآن مهر، ج ‏4، ص 393 و 394

[8] قرائتى، محسن، تفسیر نور، 10جلد، مرکز فرهنگى درسهایى از قرآن - ایران - تهران، چاپ: 1، 1388 ه.ش.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.