یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

سنّت آزمایش ایمان انسان‏ ها و هدف از آن

چهارشنبه, ۲۲ فروردين ۱۴۰۳، ۱۰:۰۶ ق.ظ

قرآن کریم در آیات دوم و سوم سوره عنکبوت به قانون عمومى آزمایش ایمان انسان‏ ها و هدف آن اشاره مى‏ کند و مى‏فرماید:[1]

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏- الم- أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ- وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکاذِبِینَ»[2]

[به نام خداوند بخشنده بخشایشگر؛ الم؛ آیا مردم گمان کردند به حال خود رها مى‏شوند و آزمایش نخواهند شد؟! ما کسانى را که پیش از آنان بودند آزمودیم (و اینها را نیز امتحان مى‏کنیم) باید علم خدا در مورد کسانى که راست مى‏گویند و کسانى که دروغ مى‏گویند تحقق یابد].

این آیات بیانگر فشارهایى است که بر مؤمنان در آن زمان از ناحیه دشمنان، و حتى گاه از ناحیه پدران و مادران مشرک آنها وارد مى‏شد. این آیات مسلمانان را تشویق به استقامت و پایمردى در برابر موج فشار دشمن مى‏کند، و اگر سخن از جهاد به میان آورده نیز ظاهرا جهاد در همین زمینه است، نه جهاد مسلحانه دسته جمعى و گروهى، که دستور آن در مدینه نازل شد.[3]

کلمه‏ «فتنة» به معناى گداختن طلا براى جدا کردن ناخالصى‏هاى آن است و چون در حوادث و سختى‏ها، جوهره‏ى انسان از شعارهاى دروغین جدا مى‏شود، حوادث و آزمایش‏ها را «فتنه» مى‏گویند.

از حضرت امام ابوالحسن الرضا علیه‌السلام روایت شده که آیه «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ‏» را تلاوت کردند و فرمودند: «یُفْتَنُونَ‏ کَمَا یُفْتَنُ الذَّهَبُ‏ ثُمَّ قَالَ یُخْلَصُونَ کَمَا یُخْلَصُ الذَّهَبُ»[4] [محک مى ‏شوند مانند محک شدن‏ طلا. پاک و خالص مى ‏شوند مانند خالص شدن طلا].

امیرالمؤمنین علیه‌السلام نیز‏ هنگامى که مردم با او بیعت کردند و در انتظار این بودند که ببینند او با تقسیم اموال بیت المال و مقامها چه مى‏کند (سوگند به آن کسی که پیغمبر را بحقّ فرستاد هر آینه در هم آمیخته شوید و (در غربال امتحان) از هم بیخته و جدا گردید و بر هم زده شوید مانند بر هم زدن کف گیر آنچه در دیگ طعام است (در وقت غلیان و جوشش) تا اینکه بازگشت کنید پست‏ترین شما بمقام بلندترین شما و بلند ترین شما بمقام پست‏ترین شما (چون چشم از حقّ بپوشید و آنچه خدا و رسول فرموده متابعت نکنید فتنه و فساد در میان شما پیدا شود بطوریکه زیر و رو شوید تا اینکه عزیز شما خوار و خوار شما عزیز گردد) و پیشى گیرند (جلو افتند) کسانى (مانند طلحه و زبیر و دیگران) که در اسلام سبقت گرفته (و در نظر حضرت رسول) قدر و منزلتى نداشتند و هر آینه باز مى‏مانند کسانیکه زودتر از همه در اسلام وارد شدند (و در نزد رسول خدا قدر و منزلت بسیار داشتند)].[5]

پیام ‏های آیات

1- ایمان، تنها با زبان و شعار نیست، بلکه همراه با آزمایش است (أَ حَسِبَ‏ ... هُمْ لا یُفْتَنُونَ‏)

2- آزمایش، یک سنّت الهى در طول تاریخ است (وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ)

3- حوادث را تصادف نپنداریم؛ همه اسباب آزمایش ماست. (فَتَنَّا)

4- آشنایى با تاریخ و حوادث پیشینیان، مردم را براى پذیرش حوادث آماده مى‏کند. (مِنْ قَبْلِهِمْ)

5- دلیل آزمایش‏ هاى الهى، عینى و محقّق شدن علم ازلى خداوند و جدا شدن مؤمنان واقعى و شکوفا شدن استعدادهاى درونى و به فعلیّت رسیدن آنهاست. (فَلَیَعْلَمَنَ‏ ... الَّذِینَ صَدَقُوا وَ ... الْکاذِبِین‏).[6]


[1] تفسیر قرآن مهر، ج‏16، ص 30

[2] سوره العنکبوت (29)، آیات 1 الی 3

[3] تفسیر نمونه، ج‏16، ص: 203

[4] الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص369؛ نهج البلاغة (نسخه صبحی صالح)، ص 57، خطبه 15

[5] ترجمه و شرح نهج البلاغة (فیض الإسلام)، ج‏1، ص 8

[6] تفسیر نور، ج ‏، ص 112

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.