یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

قرآن کریم در آیه‏ صد و چهاردهم سوره هود به برخى نمازها و ویژگى گناه ‏زدایى آنها اشاره کرده، مى‏ فرماید:[1]

«وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ ذلِکَ ذِکْرى‏ لِلذَّاکِرِینَ»[2] [نماز را در دو طرف روز و اوائل شب برپا دار، چرا که حسنات، سیئات (و آثار آنها را) بر طرف مى‏سازند، این تذکرى است براى آنها که اهل تذکر هستند].

مراد از «طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ»

ظاهر تعبیر طرفى النهار (دو طرف روز) این است که نماز صبح و مغرب را بیان مى‏کند، که در دو طرف روز قرار گرفته و"زلف"که جمع"زلفه"به معنى نزدیکى است به قسمتهاى آغاز شب که نزدیک به روز است گفته مى‏شود بنا بر این منطبق بر نماز عشا مى‏ گردد. همین تفسیر در روایات ائمه اهل بیت علیه‌السلام نیز وارد شده که آیه فوق اشاره به سه نماز (صبح و مغرب و عشا) است.[3] البته در آیات دیگری به سایر نمازها اشاره شده است.[4]

نکته ‏ها و پیام‌های آیه

1- نماز را باید با شرایط و آداب کامل بجاى آورد. در کلمه‏ «اقامه»، معناى کمال و تمام نهفته است. «أَقِمِ الصَّلاةَ»

2- نمازها را باید در وقت مقرّر انجام داد. «طَرَفَیِ النَّهارِ»

3- نماز، روشن‏ترین نمونه‏ کار نیک است. أَقِمِ‏ ... إِنَّ الْحَسَناتِ‏ ...

4- اعمال انسان در یکدیگر تأثیر دارند. «إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ»

5- دستور به نماز، روشن‏ ترین پند خداست. «ذلِکَ ذِکْرى‏» (نماز، ذکر الهى است)

چند روایت درباره آیه

1. از سلمان فارسى نقل شده که رسول خدا صلّی الله علیه و آله شاخه درختی را تکان داد و برگهایش ریخت. سپس فرمود: «إِنَ‏ الْمُسْلِمَ‏ إِذَا تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ ثُمَّ صَلَّى الصَّلَاةَ الْخَمْسَ تَحَاتَّتْ خَطَایَاهُ کَمَا تَحَاتَّتْ هَذِهِ الْوَرَق» [هنگامى که مسلمان وضو بگیرد و خوب وضو بگیرد، سپس نمازهاى پنجگانه را بجا آورد، گناهان او فرو مى‏ریزد، همانگونه که برگهاى این شاخه فرو ریخت]. سپس همین آیه (اقم الصلاة ...) را تلاوت فرمود.[5]

2. از على علیه‌السلام نقل شده که: «کنا مع رسول الله ص فی المسجد ننتظر الصلاة فقام رجل فقال یا رسول الله إنی أصبت ذنبا فأعرض عنه فلما قضى النبی ص الصلاة قام الرجل فأعاد القول فقال النبی ص أ لیس قد صلیت معنا هذه الصلاة و أحسنت لها الطهور قال بلى قال فإنها کفارة ذنبک»‏[6] [با رسول خدا در مسجد در انتظار نماز بودیم که مردى برخاست و عرض کرد: اى رسول خدا من گناهى کرده‏ام رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله روى از او برگرداند، هنگامى که نماز تمام شد همان مرد برخاست و سخن اول را تکرار کرد. رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمود: آیا با ما این نماز را انجام ندادى؟ و براى آن بخوبى وضو نگرفتى؟ عرض کرد: آرى، فرمود این کفاره‏ گناه تو است].

3. از على علیه‌السلام به این مضمون نقل شده است که روزى رو به سوى مردم کرد و فرمود: به نظر شما امید بخش‏ترین آیه‏ قرآن کدام آیه است؟ بعضى گفتند آیه‏ «إِنَّ اللَّهَ لا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ یَشاءُ» (خداوند هرگز شرک را نمى‏بخشد و پائین‏تر از آن را براى هر کس که بخواهد مى‏بخشد). امام فرمود: خوب است، ولى آنچه من مى‏خواهم نیست، بعضى گفتند آیه «و من یعمل سوء أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللَّهَ یَجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَحِیماً» (هر کس عمل زشتى انجام دهد یا بر خویشتن ستم کند و سپس از خدا آمرزش بخواهد خدا را غفور و رحیم خواهد یافت) امام فرمود خوبست ولى آنچه را مى‏خواهم نیست. بعضى دیگر گفتند آیه‏ «قُلْ یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ‏» (اى بندگان من که اسراف بر خویشتن کرده‏اید از رحمت خدا مایوس نشوید) فرمود خوبست اما آنچه مى‏خواهم نیست! بعضى دیگر گفتند آیه «و الَّذِینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَکَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ‏» (پرهیزکاران کسانى هستند که هنگامى که کار زشتى انجام مى‏دهند یا به خود ستم مى‏کنند به یاد خدا مى‏افتند، از گناهان خویش آمرزش مى‏طلبند و چه کسى است جز خدا که گناهان را بیامرزد) باز امام فرمود خوبست ولى آنچه مى‏خواهم نیست. در این هنگام مردم از هر طرف به سوى امام متوجه شدند و همهمه کردند فرمود: چه خبر است اى مسلمانان؟ عرض کردند: به خدا سوگند ما آیه دیگرى در این زمینه سراغ نداریم. امام فرمود: از حبیب خودم رسول خدا شنیدم که فرمود: امید بخشترین آیه قرآن این آیه است «و اقم الصلاة طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ ذلِکَ ذِکْرى‏ لِلذَّاکِرِینَ‏»[7] (نماز را در دو طرف روز و اوائل شب برپا دار، چرا که حسنات، سیئات (و آثار آنها را) بر طرف مى‏سازند، این تذکرى است براى آنها که اهل تذکرند).

4. از امام صادق علیه‌السلام روایت کرده که درباره آیه «إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ» فرمودند: «صلاة اللیل باللیل‏ یذهب‏ بما عمل‏ من‏ ذنب‏ النهار»[8] [نماز مؤمن در شب گناهان روزش را از بین می‌برد].

5. از ابراهیم کرخى نقل شده که: من نزد امام صادق علیه‌السلام بودم که مردى از موالیان آن حضرت بر او وارد شد. امام پرسید: «یا فلان متى جئت» [فلانى از کجا مى‏آیى؟] راوى مى‏گوید: آن مرد چیزى در جواب امام نگفت. خود حضرت فرمود: «جئت من هاهنا و من هاهنا انظر بما تقطع به یومک، فإن معک ملکا موکلا یحفظ علیک ما تعمل، فلا تحتقر سیئة و إن کانت صغیرة، فإنها ستسوؤک یوما، و لا تحتقر حسنة فإنه لیس شی‏ء أشد طلبا- و لا أسرع درکا من الحسنة، أنها لتدرک الذنب العظیم القدیم فتذهب به، و قال الله فی کتابه: «إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ‏»[9] [از فلان جا و فلان جا آمدى، فلانى متوجه باش ببین روز خود را با چه اعمالى به پایان مى‏رسانى، زیرا با تو فرشته‏اى است موکل بر تو که آنچه را مى‏کنى حفظ مى‏کند و مى‏نویسد پس هیچ گناهى را کوچک نشمار، هر چند خیلى ناچیز باشد، زیرا همین گناه ناچیز یک روز تو را بدبخت خواهد کرد، و هیچ کار نیکى را کوچک نشمار، زیرا هیچ چیز به مثل حسنه در جستجو نیست. حسنه، گناه خیلى بزرگ و قدیمى را پیدا مى‏کند و آن را از نامه عملت محو و ساقط مى‏سازد و نمى‏گذارد بعد از تو بماند، و این در کلام خداى تعالى است که مى‏فرماید «إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ ذلِکَ ذِکْرى‏ لِلذَّاکِرِینَ»].

6. مردى از اهل جبال از حضرت امام صادق علیه‌السلام پرسید: مردى از کارمندان سلطان (بنى عباس) پول جمعلیه‌السلام کرده و آن را صدقه مى‏دهد و به اقرباى خود احسان مى‏کند و به حج مى‏رود تا گناهش آمرزیده شود و استدلال مى‏کند که‏ «إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ‏»؟ امام صادق علیه‌السلام فرمود: «إِنَّ الْخَطِیئَةَ لَا تُکَفِّرُ الْخَطِیئَةَ، وَ لَکِنَّ الْحَسَنَةَ تُکَفِّرُ الْخَطِیئَةَ ...»[10] [گناه، گناه را تکفیر نمى‏کند لیکن عمل خوب گناه را از بین مى‏برد ...].


[1] رضایى اصفهانى، محمدعلى، تفسیر قرآن مهر، ج‏9، ص 320، 24جلد، پژوهشهاى تفسیر و علوم قرآن - ایران - قم، چاپ: 1، 1387 ه.ش.

[2] سورة هود: 114

[3] مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج‏9، ص 265، 28جلد، دار الکتب الإسلامیة - ایران - تهران، چاپ: 10، 1371 ه.ش

[4] سورة الاسراء: 78 و سورة البقره: 238؛ تفسیر نمونه، ج‏9، ص: 266

[5] مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوارالجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏79، ص 319، 111جلد، دار إحیاء التراث العربی - بیروت، چاپ: دوم، 1403 ق

[6] طبرسى، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 5‏، ص 307؛ 10جلد، ناصر خسرو - ایران - تهران، چاپ: 3، 1372 ه.ش.

[7] هود: 114.

[8] عیاشى، محمد بن مسعود، تفسیر العیّاشی، ج ‏2، ص 162؛ 2جلد، المطبعة العلمیة - تهران، چاپ: اول، 1380 ق

[9] عیاشى، محمد بن مسعود، تفسیر العیّاشی، ج ‏2، ص 162؛ 2جلد، المطبعة العلمیة - تهران، چاپ: اول، 1380 ق

[10] عیاشى، محمد بن مسعود، تفسیر العیّاشی، ج ‏2، ص 162؛ 2جلد، المطبعة العلمیة - تهران، چاپ: اول، 1380 ق

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.