یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

عاقبت احتکار کنندگان ثروت

سه شنبه, ۲۱ دی ۱۴۰۰، ۰۹:۲۲ ب.ظ

درسی از صفحه صد و نود و دو قرآن کریم

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّ کَثیراً مِنَ الْأَحْبارِ وَ الرُّهْبانِ لَیَأْکُلُونَ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ وَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ وَ الَّذینَ یَکْنِزُونَ‏ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا یُنْفِقُونَها فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلیمٍ»[1]

اى کسانى که ایمان آورده ‏اید، بسیارى از دانشمندان یهود و راهبان، اموال مردم را به ناروا مى‏خورند و [آنان را] از راه خدا باز مى‏ دارند؛ و کسانى که زر و سیم را گنجینه مى‏ کنند و آن را در راه خدا هزینه نم ى‏کنند، ایشان را از عذابى دردناک خبر ده.

 

این آیه دربارۀ آن دسته از علماء و دانشمندان اهل کتاب و یهود که اموال مردم را به باطل مى ‏خورند و خلق را از راه خالق باز مى ‏دارند.

آنان حقایق تعلیمات آئین حضرت موسی و حضرت عیسی علیهماالسلام را کتمان مى ‏کردند تا مردم به آئین جدید (آئین اسلام) نگروند و منافع آنها به خطر نیفتد و هدایایشان قطع نشود؛ و دیگر اینکه: با گرفتن رشوه از مردم حق را باطل و باطل را حق مى ‏کردند و به نفع زورمندان و اقویا حکم باطل مى‏دادند. یکى دیگر از طرق نامشروع در آمدشان این بود که به نام بهشت فروشى و یا  گناه بخشى مبالغ هنگفتى از مردم مى ‏گرفتند و بهشت و آمرزش را که منحصراً در اختیار خداوند است به مردم مى ‏فروختند. آنان آیات الهى را تحریف مى ‏کردند و یا به خاطر حفظ منافع خویش مکتوم مى ‏داشتند. بلکه هر کس را مخالف مقام و منافع خود مى ‏دیدند متهم مى‏ ساختند، و با تشکیل محکمه ‏هاى تفتیش مذهبى، آن ها را به بدترین وجهى محاکمه و به شدیدترین وضعى محکوم و مجازات مى ‏کردند.[2]


ولی آنچه در ادامۀ آیه با عبارت «وَ الَّذینَ یَکْنِزُونَ‏ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا یُنْفِقُونَها فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلیمٍ» آمده است، یک قاعدۀ کلی دربارۀ ثروت اندوزان و عموم احتکار کنندگان است و آنان را به عذاب شدید تهدید مى ‏کند حتی اگر از مسلمانان باشند.[3]


جمله‏ «وَ لا یُنْفِقُونَها فِی سَبِیلِ اللَّهِ»، کنز و احتکار را توضیح مى‏ دهد و مى ‏فهماند آن احتکارى مبغوض خدا است که مستلزم خوددارى از انفاق در راه او باشد و در مواردى که وظیفه انفاق آن مال در راه خدا است، انسان را از انجام آن منع کند.[4] همچنانکه از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که وقتی آیۀ فوق نازل شد، فرمودند:

«مَالٌ تُؤَدَّى زَکَاتُهُ فَلَیْسَ بِکَنْزٍ وَ إِنْ‏ کَانَ‏ تَحْتَ‏ سَبْعِ‏ أَرَضِینَ، وَ کُلُّ مَالٍ لَا تُؤَدَّى زَکَاتُهُ فَهُوَ کَنْزٌ وَ إِنْ کَانَ فَوْقَ الْأَرْض‏»[5]

هر مالى که زکات آن داده شود، کنز نیست (و جمع کنندۀ آن مشمول آیۀ فوق نمیشود) اگرچه در زیر هفت زمین باشد و هر مالی که زکات آن پرداخت نشود، کنز است، اگرچه روى زمین باشد.

 

بعضی از مفسرین از این آیه یک نکتۀ مهم اقتصادی برداشت کرده‌اند و آن این است که:

فلسفه اصلى پول ،گردش کامل‌تر و سریع‌تر چرخ‌هاى مبادلات اقتصادى است و آنها که پول را به صورت گنجینه پنهان مى‏کنند، نه تنها موجب رکود اقتصادى و زیان به منافع جامعه مى‏شوند بلکه عمل آن‌ها درست بر ضد فلسفه پیدایش پول است. آیه فوق صریحا ثروت‏اندوزى و گنجینه ‏سازى اموال را تحریم کرده است و به مسلمانان دستور مى‏دهد که اموال خویش را در راه خدا، و در طریق بهره گیرى بندگان خدا به کار اندازند، و از اندوختن و ذخیره کردن و خارج ساختن آنها از گردش معاملات به شدت بپرهیزند، در غیر این صورت باید منتظر عذاب دردناکى باشند.[6]



[1] سوره توبه، آیه 34

[2] تفسیر نمونه، ج‏7، ص 390 و 391

[3] المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏9، ص 250

[4] المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏9، ص 250

[5] الأمالی (للطوسی) ؛ ص519

[6] تفسیر نمونه، ج‏7، ص 393

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.