یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

درسی از صفحه صد و نود قرآن کریم

هنگامى که به مسلمانان دستور جهاد داده شد، برخى به فکر پدران، برادران و فرزندان کافر خویش بودند که مى‏بایست با آنان بجنگند، و برخى دل در گرو سرمایه‏ ها و تجارت خویش داشتند که تا حد زیادى در دست مشرکان بود و با مسافرت‏ هاى آنان به مکه رونق مى‏گرفت و گروهى نیز که خانه ‏هاى خوبى در مکه داشتند، از ویرانى یا تعطیلى آن‏ها در جنگ هراس داشتند.

خداوند در آیه‏ ى بیست و چهارم سوره‏ ى توبه، به این افراد سخت هشدار مى‏دهد و می‌فرماید:

«قُلْ إِنْ کانَ آباؤُکُمْ وَ أَبْناؤُکُمْ وَ إِخْوانُکُمْ وَ أَزْواجُکُمْ وَ عَشِیرَتُکُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسادَها وَ مَساکِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَیْکُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فِی سَبِیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقِینَ‏» (سوره توبه، آیه 24)

(اى پیامبر) بگو: «اگر پدران شما و فرزندانتان و برادران شما و همسرانتان و خاندان شما، و اموالى که آنها را به دست آورده ‏اید، و داد و ستدى که از کسادى آن هراسناکید، و خانه ‏هایى که به آن خشنودید، نزد شما از خدا و فرستاده‏ اش و جهاد در راه او محبوب‏تر است، پس در انتظار باشید تا خدا فرمان (عذاب) ش را (به اجرا در) آورد! و خدا گروه نافرمانبردار را راه‏نمایى نمى‏کند.

 

در آیه به سرمایه ‏هاى هشت‏گانه زندگى مادى بشر اشاره شده است که چهار قسمت آن‏ها یعنى پدران، فرزندان، برادران و همسران، به گروه خویشان نزدیک مربوط است و قبیله نیز به گروه اجتماعى بشر مربوط مى ‏باشد و دو قسمت نیز به سرمایه و کار انسان‏ها ارتباط دارند و سرانجام به مسکن و خانه‏ هاى پر ارزش اشاره شده است.

 

مقصود آیه آن نیست که انسان سرمایه ‏هاى اقتصادى و عواطف انسانى خود را نادیده بگیرد، بلکه منظور آن است که معیار ایمان واقعى را بیان کند. مؤمن واقعى کسى است که بر سر دو راهى حق و باطل، عشق به امور اقتصادى و زن و فرزند و خویشان، او را از خدا، پیامبر و جهاد باز نکند؛ مؤمن واقعى کسى است که امور اقتصادى در نظرش از دین او مهم‏تر نباشد.

 

منبع: تفسیر قرآن مهر، ج‏8، ص 173 الی و 175

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.