یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

حضرت زین سلام‌الله علیها در خطبه‌ی ویرانگر خود که در برابر یزید و در دربار او ایراد کردند، چند آیه‌ی قرآن را به‌عنوان شاهد بر سخنان خود آوردند:


 (1) یا یزید «ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذِینَ أَساؤُا السُّواى‏ أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ کانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُنَ‏»[1]

ای یزید! (همچنان که خداوند در کتابش فرمود): سرانجام کسانى که به کارهاى زشت و ظالمانه دست یازیدند، به آنجا رسید که آیات خدا را دروغ شمردند و آن‌ها را به باد تمسخر و ریشخند گرفتند.


(2) أَ ظَنَنْتَ یا یزید أنه حین أخذ علینا بأطراف الأرض‏ و أکناف السماء فأصبحنا نُساق کما یُساق الأسارى أن بنا هَواناً على الله و بک علیه کرامًة و إن هذا لعظیم خَطَرِکَ‏ فَشَمَخْتَ بِأَنْفِکَ وَ نَظَرْتَ فِی عِطْفِکَ جَذْلَانَ فرحا حین رَأَیْتَ الدُّنْیَا مستوسقة لک وَ الْأُمُورَ مُتَّسِقَةً علیک و قد أمهلت و نفست‏ و هو قول الله تبارک و تعالى‏ «لا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلِی‏ لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِینٌ»[2]

هان اى یزید! اینک که با شقاوت و بی‌رحمى‏ات کرانه‏هاى زمین و افق‏هاى بلند آسمان‌ها را بر ما تنگ گرفته و راه‏ها را بر ما بسته‏اى و ما را شهر به شهر و کوچه به کوچه، بسان اسیران و بردگان مى‏گردانى، به‌راستی چنین مى‏پندارى که این رویداد  در نزد خدا براى ما نشانه ذلّت و خوارى، و براى تو علامت ارجمندى و نشان بزرگى و افتخار است؟! آیا چنین مى‏پندارى که خدا ما را دوست نمى‏دارد و تو را عزیز مى‏دارد که این‌گونه بر خود مى‏بالى و باد بر بینى افکنده و به خود مى‏نازى؟! درحالی‌که خدا مى‏فرماید: «و آن‌کسانی که کفر ورزیدند و راه بیداد در پیش گرفتند، گمان نبرند که اگر ما به آنان مهلت مى‏دهیم و بى‏درنگ کیفرشان نمى‏کنیم، به سود آنان است؛ هرگز! ما به آنان مهلت مى‏دهیم تا بر گناهانشان بیفزایند و برایشان عذابى رسواگر و خوارکننده خواهد بود.


(3) و الله ما فریت‏ إلا فی جلدک و لا حززت إلا فی لحمک و سترد على رسول الله ص برغمک و عترته و لحمته‏ فی حظیرة القدس‏ یوم یجمع الله شملهم ملمومین من الشعث‏ و هو قول الله تبارک و تعالى: «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ‏»[3]

اى یزید! سوگند به خدا، جز پوست خود را ندریدى و جز گوشت خود را نبریدى و قطعاً با همین بارى که از ریختن خون خاندان رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم و هتک حرمت او در مورد خاندان و خویشانش، بر دوش دارى بر رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم وارد مى‏گردى در آن هنگام که خداوند همه را جمع مى‏کند و پراکندگى آن‌ها را به گردآورى تبدیل مى‏نماید و حق آنان را بازگیرد (چنان‌که خداوند مى‏فرماید:) «هرگز گمان مبر آنان که در راه خدا کشته‌شده‌اند مرده‏اند، بلکه آن‌ها زنده‏اند و در پیشگاه خدا از مواهب و نعمت‌ها برخوردار مى‏باشند»


(4 و 5) و سیعلم من بوأک‏ و مکنک من رقاب المؤمنین إذا کان الحکم الله و الخصم محمد ص و جوارحک شاهدة علیک ف «بِئْسَ لِلظَّالِمِینَ بَدَلًا»[4] أیکم‏ «شَرٌّ مَکاناً وَ أَضْعَفُ جُنْداً»[5].[6]

و به همین زودى آن‌کسی که تو را وسوسه کرد و به‌عنوان خلیفه و ولیّ مردم، بر گردن این جامعه سوار نمود (یعنى معاویه) در خواهد یافت که ستمگران را بد دستاورد و بهره‏اى است؛ و درخواهد یافت که کدام‌یک از شما جایگاهش بدتر و سپاهش ناتوان‌تر است.

 

این بیانات و استشهادات قرآنی حضرت زینب سلام‌الله علیها بیانگر چند مطلب است:

1. عاقیت کسانی که مرتکب فسق و گناه شدند، این شد که حجت و آیت الهی (حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام) را تکذیب کردند و او را به قتل رساندند.

2. مهلت دادن خداوند به ستمگرانی همچون یزید، به معنی دوست داشتن آنان از طرف خداوند نیست؛ بلکه این همان سنت إمهال و إستدراج است که خداوند می‌خواهد با مهلت دادن به ظالمان، آنان به‌تدریج گناهشان بیشتر شود و به عذاب سخت‌تر الهی دچار شوند.

3. مبتلا شدن بعض از انسان‌ها همچون اهل‌بیت علیهم‌السلام به م صائب و سختی‌ها به معنی بی‌ارزش بودن و خواری آنان نزد پروردگار نیست؛ بلکه این نوعی امتحان الهی است برای تکامل نفسانی و ارتقاء معنوی آنان به خاطر صبر بر این مصیبت‌ها.

4. شهادت کسانی که در راه خدا جهاد کرده‌اند، به معنی نابود شدن آنان نیست؛ تنها تفاوت آنان با زندگان ظاهری این است که روح آنان از این جسم مادی رها شده‌ است. زنده‌بودن یاد و نام این حضرات و به ثمر نشستن خون آنان، شاهدی بر زنده‌بودن آنان است.

5. روزی خواهد رسید که انسان به حقیقت اعمالی که انجام داده است واقف خواهد شد؛ در آن هنگام است که ظالمان عمیقاً خواهند فهمید که به چه خسران عظیمی دچار شده‌اند و جایگاه بدی در انتظار آنان است!



[1] سوره روم، آیه 10

[2] سوره آل‌عمران، آیه 178

[3] سوره آل‌عمران، آیه 169

[4] سوره کهف، آیه 50

[5] سوره مریم، آیه 75

[6] بلاغات النساء، احمد بن أبی طاهر، متوفی 280 قمری، ص35


مطالب مرتبط:

نگاهی متفاوت به خطبۀ حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در کوفه

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.