یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

خداوند سه چیز را در سه چیز پنهان کرده است!

جمعه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۳۵ ب.ظ

یکی از اشتباهاتی که گاهی انسان دچار آن می‌شود، قضاوت‌های غلطی است که دربارۀ اطاعات، گناهان و بندگان می‌نماید.

به عنوان مثال، عبادت اندک و کم مؤونه‌ای را با عبادات و اطاعات پر زحمت مقایسه می‌کند و خیال می‌کند که عبادت ارزشمندی را انجام نداده است.

یا اینکه مثلاً گناه صغیره ای را با گناهان کبیره مقایسه می‌کند و خیال می‌کند که معصیت و اشتباه چندان بزرگی را مرتکب نشده است!

و یا اینکه یکی از بندگان را به خاطر برخورداری از برخی معایب ظاهری یا باطنی تحقیر می‌کند و تصور می‌کند به دلیل غیر مهم بودن آن شخص، جرم بزرگی را مرتکب نشده است.

در حالی که بر طبق آموزه‌های اسلام و پیشوایان معصومش، این برداشت‌ها، قضاوت‌های نادرستی هستند که ناشی از عدم فهم عمیق نسبت به اطاعات و گناهان می‌باشد.

 

از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله روایت شده که فرمودند:

«إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ کَتَمَ ثَلَاثَةً فِی ثَلَاثَةٍ رِضَاهُ فِی طَاعَتِهِ وَ کَتَمَ سَخَطَهُ فِی مَعْصِیَتِهِ وَ کَتَمَ وَلِیَّهُ فِی خَلْقِهِ وَ لَا یَسْتَخِفَّ أَحَدُکُمْ شَیْئاً مِنَ الطَّاعَاتِ فَإِنَّهُ لَا یَدْرِی فِی أَیِّهَا رِضَا اللَّهِ تَعَالَى وَ لَا یَسْتَقِلَّنَّ أَحَدُکُمْ شَیْئاً مِنَ الْمَعَاصِی فَإِنَّهُ لَا یَدْرِی فِی أَیِّهَا سَخَطُ اللَّهِ وَ لَا یُزْرِیَنَّ أَحَدُکُمْ بِأَحَدٍ مِنْ خَلْقِهِ فَإِنَّهُ لَا یَدْرِی أَیُّهُمْ وَلِیُّ اللَّه‏»[1]

خداوند عزّوجلّ سه چیز را در سه چیز پنهان کرده است:

خشنودیش را در میان اطاعت نهاده است و خشمش را در میان گناهان نهان کرده و ولى و دوست خود را در میان مخلوقاتش نهان کرده است.

نباید کسى از شماها طاعتى را سبک شمارد؛ زیرا نمی‌داند خشنودى خداوند متعال در کدام اطاعت است؛ و کسی از شماها هیچ نافرمانى را کم نشمارد؛ زیرا نمی‌داند خشم خدا در کدام معصیت است؛ و هیچ کس از شماها کسى از خلق خدا خوار نکند؛ زیرا نمی‌داند کدام یک از آن‌ها ولى خدا هستند.



[1] کنز الفوائد (محمد بن على کراجکى)، ‏ ج‏1، ص 55

  • ۹۸/۰۲/۱۳

رضایت خدا

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.