یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

قصد دارم شخصی را معرفی کنم که تمام ایام سال را روزهدار است و هرروز یکبار قرآن را ختم کرده و تمامی شب را به عبادت سپری میکند!

شاید بپرسید مگر امکان دارد چنین کسی پیدا شود؟ اصلاً مگر روزه گرفتن در بعضی روزها حرام و باطل نیست؟!

در جواب میگوییم بعضی از اعمال آنچنان ثواب و ارزش والایی دارند که اجر آنها معادل روزهداری تمام روزهای سال و ختم کامل قرآن و بیدار ماندن تمام شب به عبادت است.

این اعمال عبارتند از:

1. روزه گرفتن ماههای مبارک شعبان المعظم و رمضان الکریم.

2. خواندن سه مرتبه سوره «قل هو الله احد»

3. وضو گرفتن قبل از خواب در شب

 

این سه عمل، همان اعمالی هستند که حضرت سلمان رحمهالله ملتزم به انجام آنها بود.

از امام صادق علیهالسلام روایتشده که:

روزى رسول خدا صلیالله علیه و آله به اصحابشان فرمودند: کدامیک از شما همه عمر روزه میدارد؟

سلمان (رحمهالله) عرض کرد: من یا رسول اللَّه.

حضرت پرسیدند: کدامیک از شما همه شب را شبزندهداری میکند؟

سلمان عرض کرد: من یا رسول اللَّه.

باز فرمودند: کدامیک از شما هر شب قرآن را ختم میکند؟

سلمان عرض کرد: من یا رسول اللَّه.

 

یکى از اصحاب آن حضرت، خشمگین شد و عرض کرد یا رسول اللَّه سلمان مردى عجمى است و میخواهد بر ما که از قریش هستیم ببالد.

شما فرمودید کدامیک از شما همه عمرش روزه میدارد؟ سلمان جواب داد من؛ بااینکه بیشتر روزها را غذا میخورد.

و فرمودى کدامیک از شما همه شب را بیدار است؟ سلمان جواب داد من؛ بااینکه بیشتر شبها خواب است.

و فرمودى کدامیک شما هر روز یک ختم قرآن میخواند؟ سلمان باز جواب داد من؛ بااینکه بیشتر روزها خاموش است.

 رسول خدا صلیالله علیه و آله فرمودند:

«مَهیَا فُلَانُ أَنَّى لَکَ بِمِثْلِ لُقْمَانَ الْحَکِیمِ سَلْهُ فَإِنَّهُ یُنَبِّئُکَ» (خاموش باش اى مرد! تو را چه با همانند لقمان حکیم؟! از سلمان بپرس تا به تو خبر دهد)

 آن مرد به سلمان گفت: اى ابا عبد اللَّه تو گفتى همه روزها را روزهاى در حالی که من دیدم بیشتر روزها غذا میخوری؟

سلمان جواب داد: چنان نیست که گمان بردى. من در هرماه سه روز روزه میدارم و خداى عز و جل میفرماید:

«مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها»

(هر کس کار نیکى بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد). من روزه شعبان را به ماه رمضان وصل میکنم و این روزه یکعمر حساب مىشود.

 دوباره پرسید: تو گمان کردى که همه شب را بیدارى در حالی که بیشتر شبها در خوابى.

سلمان جواب داد: چنان نیست که گمان بردى ولى من از دوستم رسول خدا صلیالله علیه و آله شنیدم میفرمود:

«مَنْ بَاتَ عَلَى طُهْرٍ فَکَأَنَّمَا أَحْیَا اللَّیْلَ کُلَّهُ»

(هر که با وضو بخوابد گویا همه شب را زنده داشته است) و من همیشه با وضو میخوابم.

 آن مرد باز پرسید: تو گمان کردى که هر روز همه قرآن را میخوانی؛ در حالی که بیشتر روز را خاموش هستی؟

سلمان جواب داد: چنان نیست که تو خیال میکنی. ولى من از دوستم رسول خدا صلیالله علیه و آله شنیدم که به على علیهالسلام میفرمود:

«یَا أَبَا الْحَسَنِ مَثَلُکَ فِی أُمَّتِی مَثَلُقُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ فَمَنْ قَرَأَهَا مَرَّةً قَرَأَ ثُلُثَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ قَرَأَهَا مَرَّتَیْنِ فَقَدْ قَرَأَ ثُلُثَیِ الْقُرْآنِ وَ مَنْ قَرَأَهَا ثَلَاثاً فَقَدْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فَمَنْ أَحَبَّکَ بِلِسَانِهِ فَقَدْ کَمَلَ لَهُ ثُلُثُ الْإِیمَانِ وَ مَنْ أَحَبَّکَ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ فَقَدْ کَمَلَ ثُلُثَا الْإِیمَانِ وَ مَنْ أَحَبَّکَ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ نَصَرَکَ بِیَدِهِ فَقَدِ اسْتَکْمَلَ الْإِیمَانَ وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ یَا عَلِیُّ لَوْ أَحَبَّکَ أَهْلُ الْأَرْضِ کَمَحَبَّةِ أَهْلِ السَّمَاءِ لَکَ لَمَا عُذِّبَ أَحَدٌ بِالنَّارِ»

اى ابا الحسن مثل تو در امتم مثلقُلْ هُوَ اللَّهُاست هر که یک بارش بخواند ثلث قرآن را خوانده است؛ و هر که آن را دو بار بخواند، دو ثلث قرآن را خوانده است؛ و هر که آن را سه بار بخواند، همه قرآن را خوانده است.

اى على هر که تو را به زبانش دوست داشته باشد، ثلث ایمان را دارد و هر که به زبان و دلش دوستت داشته باشد، دو ثلث ایمان دارد و هر که به زبان و دل دوستت داشته باشد و با دست خود یاریت نماید، ایمانش کامل است. ای علی؛ سوگند به خدایی که مرا بهحق فرستاده است، اگر همه اهل زمین تو را دوست داشتند، چنانکه اهل آسمان تو را دوست دارند، هیچکس با آتش جهنم عذاب نمیشد

سپس سلمان فرمود: من هر روز سه بار «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» میخوانم.

آن مرد معترض برخاست و گویا سنگى در دهانش افکنده بود.

(الأمالی مرحوم شیخ صدوق؛ ص 33)

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.