خداوند در آیه صدودوازده سوره توبه، یکی از صفت مؤمنان مجاهد که با جان و مال خود در راه خدا جهاد میکنند را «السَّائِحُونَ» معرفی کرده است.
«سائح» در اصل از ماده «سیح» و «سیاحت» به معنى جریان و استمرار گرفته شده.
و در اینکه منظور از سائح در آیه فوق چه نوع سیاحت و جریان و استمرارى است در میان مفسران گفتگو است:
1. بعضى سیر در میان کانون هاى عبادت گرفته اند؛ همچنانکه در حدیثى از پیامبر صلّی اللّه علیه و آله آمده است:
«سیاحة امتى فى المساجد» [سیاحت امت من در مساجد است].
2. بعضى دیگر سائح را به معنى صائم و روزه دار گرفته اند؛ زیرا روزه یک کار مستمر در سراسر روز است، همچنانکه در حدیث دیگرى مى خوانیم که پیامبر صلّی اللّه علیه و آله فرمودند:
«انّ السائحین هم الصائمون» [سائحان روزه دارانند].
3. بعضى دیگر از مفسران سیاحت را به معنى سیر و گردش در روى زمین و مشاهده آثار عظمت خدا و شناخت جوامع بشرى و آشنایى به عادات و رسوم و علوم و دانش هاى اقوام که اندیشه انسان را زنده و فکر او را پخته مى سازد، دانسته اند.
4. بعضى دیگر از مفسران سیاحت را به معنى سیر و حرکت به سوى میدان جهاد و مبارزه با دشمن مى دانند، و حدیث نبوى معروف را «ان سیاحة امتى الجهاد فى سبیل اللَّه» [سیاحت امت من جهاد در راه خدا است] شاهد آن گرفتهاند.
5. بعضى نیز سائح را به معنى سیر عقل و فکر در مسائل مختلف مربوط به جهان هستى و عوامل سعادت و پیروزى و اسباب شکست و ناکامى دانسته اند.
ولى با توجه به اوصافى که قبل و بعد از آن شمرده شده معنى اول مناسبتر از همه به نظر مىرسد، هر چند اراده تمام این معانى از این کلمه، نیز کاملا ممکن است، زیرا همه این مفاهیم در مفهوم سیر و سیاحت جمع است.
مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 8، ص 152؛ 28جلد، دار الکتب الإسلامیة - ایران - تهران، چاپ: 10، 1371 ه.ش.