درسی از صفحه دویست و سی و یک قرآن کریم
به سوى مدین برادرشان شعیب را فرستادیم (وَ إِلى مَدْیَنَ أَخاهُمْ شُعَیْباً). کلمه «أخاهم» (برادرشان) به خاطر آن است که نهایت محبت پیامبران را به قوم خود باز گو کند، نه فقط به خاطر اینکه از افراد قبیله و طائفه آنها بود بلکه علاوه بر آن خیر خواه و دلسوز آنها همچون یک برادر بود.
مأموریت حضرت شعیب علیهالسلام این بود که:
1. نخست آنها را به اساسى ترین پایه هاى مذهب یعنى «توحید» دعوت کرد و «فرمود: اى قوم! خداوند یگانه یکتا را بپرستید که جز او معبودى براى شما نیست» (قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِلهٍ غَیْرُهُ).
2. آن گاه به یکى از مفاسد اقتصادى اشاره کرده و فرمود: «به هنگام خرید و فروش پیمانه و وزن اشیاء را کم نکنید» (وَ لا تَنْقُصُوا الْمِکْیالَ وَ الْمِیزانَ)، «من خیر خواه شما هستم» (إِنِّی أَراکُمْ بِخَیْرٍ) و مطمئنم که این اندرز نیز سرچشمه خیر و برکت براى جامعه شما خواهد بود. همچنین من شما را داراى نعمت فراوان و خیر کثیرى مى بینم بنابراین دلیلى ندارد که تن به پستى در دهید و حقوق مردم را ضایع کنید و به جاى شکر نعمت کفران نمائید. دیگر اینکه، من از آن مىترسم که اصرار بر شرک و کفران نعمت و کم فروشى، عذاب روز فراگیر، همه شما را فرو گیرد (وَ إِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ عَذابَ یَوْمٍ مُحِیطٍ).
«اى قوم! پیمانه و وزن را با قسط و عدل وفا کنید» (وَ یا قَوْمِ أَوْفُوا الْمِکْیالَ وَ الْمِیزانَ بِالْقِسْطِ) و «بر اشیاء و اجناس مردم عیب مگذارید و چیزى از آنها را کم مکنید» (وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ).
3. سومین مأموریت آن حضرت این بود که به قومش بگوید: «در روى زمین فساد نکنید» (وَ لا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ)، چه فساد از طریق کم فروشى، چه فساد از طریق غصب حقوق مردم و تجاوز به حق دیگران، چه فساد به خاطر بر هم زدن میزانها و مقیاس هاى اجتماعى، چه فساد از طریق عیب گذاشتن بر اموال و اشخاص، و چه فساد به خاطر تجاوز به حریم حیثیت و آبرو و ناموس و جان مردم!
افزایش کمیت ثروت از راه ظلم و ستم و استثمار دیگران، سبب بى نیازى شما نخواهد بود، بلکه «سرمایه حلالى که براى شما باقى مىماند هر چند کم و اندک باشد اگر ایمان به خدا و دستورش داشته باشید بهتر است» (بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ) و تحصیل حلال هرچند کم باشد چون به فرمان خداوند است، باعث دوام نعمت الهى و بقاى برکات و باعث پاداش و ثواب هاى معنوى که تا ابد باقى مى ماند است هر چند دنیا و تمام آنچه در آن است فانى شود، آیه 46 سوره کهف وَ الْباقِیاتُ الصَّالِحاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّکَ ثَواباً وَ خَیْرٌ أَمَلًا نیز اشاره به همین است؛ البته «اگر ایمان داشته باشید» (إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ)؛ زیرا این واقعیت را تنها کسانى درک مى کنند که ایمان به خدا و حکمت او و فلسفه فرمانهایش داشته باشند .
تفسیر نمونه، ج9، صص 200- 203