یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده

یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌ها، دروس، سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام حجت پناه‌زاده

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندها

درسی از صفحه دویست و دوازده قرآن کریم

خداوند در آیه سی و یک سوره یونس به بیان نشانه‏ هاى وجود پروردگار و شایستگى او براى عبودیت پرداخته و می‌فرماید:

«قُلْ مَنْ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ أَمَّنْ یَمْلِکُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ مَنْ یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ یُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ وَ مَنْ یُدَبِّرُ الْأَمْرَ فَسَیَقُولُونَ اللَّهُ فَقُلْ أَ فَلا تَتَّقُونَ» [بگو چه کسى شما را از آسمان و زمین روزى مى‏ دهد و یا چه کسى مالک (و خالق) گوش و چشم‏ هاست و چه کسى زنده را از مرده و مرده را از زنده خارج مى‏سازد و چه کسى امور (جهان) را تدبیر مى‏ کند؟ به زودى (در پاسخ) مى‏ گویند: خدا. بگو: پس چرا تقوا پیشه نمى ‏کنید (و از خدا نمى ‏ترسید)؟!].

در این آیه پنج نشانه از نشانه‌های پروردگار بیان شده که عبارتند از:

1 و 2. رزق‏ هاى آسمانى و رزق‏ هاى زمینى‏ (قُلْ مَنْ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ)

3 و 4. دیدن و شنیدن که وسیله کسب علم و استفاده از نعمت ‏هاى مادى است (أَمَّنْ یَمْلِکُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ).

5 و 6. پدیده پیچیده‏ حیات و مرگ که نیازمند علم و قدرت فوق‏ العاده‏ پدیدآورنده‏ آن است (وَ مَنْ یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ یُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ).

7. تدبیر امور جهان که با این نظم و یچیدگی استمرار دارد (وَ مَنْ یُدَبِّرُ الْأَمْرَ).

از آنجا که مشرکان عصر جاهلیت بر اساس فطرت و عقل خود، «الله» را قبول داشتند و او را خالق و رازق و مدبر جهان هستى مى دانستند، اما انحراف فکرى پیدا کرده و بت‏ پرست شده بودند در ادامه می‌فرماید: «آنها به زودى در پاسخ خواهند گفت «الله» (فَسَیَقُولُونَ اللهُ).

به همین دلیل در آخر آیه به پیامبر (ص) دستور مى‏دهد که: «به آنها بگو آیا با این حال تقوا را پیشه نمى ‏کنید؟!» (فَقُلْ أَ فَلا تَتّقُونَ‏).

تنها کسى شایسته عبادت و پرستش است که آفرینش و تدبیر جهان به دست‏ او است، اگر عبادت به خاطر شایستگى و عظمت ذات معبود باشد، این شایستگى و عظمت تنها در خدا است و اگر براى این باشد که مى ‏تواند سرچشمه سود و زیان گردد این نیز مخصوص خدا است.

مراجعه شود به: تفسیر نمونه، ج ‏8، صص 275- 279 و تفسیر قرآن مهر، ج ‏9، ص 67 و 68

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">