درسی از صفحه دویست و دوازده قرآن کریم
خداوند در آیه سی و یک سوره یونس به بیان نشانه هاى وجود پروردگار و شایستگى او براى عبودیت پرداخته و میفرماید:
«قُلْ مَنْ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ أَمَّنْ یَمْلِکُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ مَنْ یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ یُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ وَ مَنْ یُدَبِّرُ الْأَمْرَ فَسَیَقُولُونَ اللَّهُ فَقُلْ أَ فَلا تَتَّقُونَ» [بگو چه کسى شما را از آسمان و زمین روزى مى دهد و یا چه کسى مالک (و خالق) گوش و چشم هاست و چه کسى زنده را از مرده و مرده را از زنده خارج مىسازد و چه کسى امور (جهان) را تدبیر مى کند؟ به زودى (در پاسخ) مى گویند: خدا. بگو: پس چرا تقوا پیشه نمى کنید (و از خدا نمى ترسید)؟!].
در این آیه پنج نشانه از نشانههای پروردگار بیان شده که عبارتند از:
1 و 2. رزق هاى آسمانى و رزق هاى زمینى (قُلْ مَنْ یَرْزُقُکُمْ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ)
3 و 4. دیدن و شنیدن که وسیله کسب علم و استفاده از نعمت هاى مادى است (أَمَّنْ یَمْلِکُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ).
5 و 6. پدیده پیچیده حیات و مرگ که نیازمند علم و قدرت فوق العاده پدیدآورنده آن است (وَ مَنْ یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ یُخْرِجُ الْمَیِّتَ مِنَ الْحَیِّ).
7. تدبیر امور جهان که با این نظم و یچیدگی استمرار دارد (وَ مَنْ یُدَبِّرُ الْأَمْرَ).
از آنجا که مشرکان عصر جاهلیت بر اساس فطرت و عقل خود، «الله» را قبول داشتند و او را خالق و رازق و مدبر جهان هستى مى دانستند، اما انحراف فکرى پیدا کرده و بت پرست شده بودند در ادامه میفرماید: «آنها به زودى در پاسخ خواهند گفت «الله» (فَسَیَقُولُونَ اللهُ).
به همین دلیل در آخر آیه به پیامبر (ص) دستور مىدهد که: «به آنها بگو آیا با این حال تقوا را پیشه نمى کنید؟!» (فَقُلْ أَ فَلا تَتّقُونَ).
تنها کسى شایسته عبادت و پرستش است که آفرینش و تدبیر جهان به دست او است، اگر عبادت به خاطر شایستگى و عظمت ذات معبود باشد، این شایستگى و عظمت تنها در خدا است و اگر براى این باشد که مى تواند سرچشمه سود و زیان گردد این نیز مخصوص خدا است.
مراجعه شود به: تفسیر نمونه، ج 8، صص 275- 279 و تفسیر قرآن مهر، ج 9، ص 67 و 68