یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها


یکی از روش‌های تربیت فرزندان، مواجه کردن آنان با «ناکامی بهینه» است.

ناکامی بهینه عبارت است از ناکام کردن فرد موردنظر، به‌اندازه قابلیت و ظرفیت تحمل او.

برای این منظور ابتدا باید نیازهای فرد موردنظر را شناسایی کنیم. سپس در برآوردن (حداقل بعضی از) این نیازها، به‌اندازه ظرفیت او ناکامی را به او بچشانیم؛ به‌عبارت‌دیگر نباید تمام نیازهای او را در حد صد در صد ارضا کنیم.

این ناکامی می‌تواند به‌صورت تأخیر انداختن در تأمین بعضی از نیازها و یا برآوردن این نیازها به‌صورت محدود و مدیریت‌شده باشد.

توجه به این نکته لازم است که چشاندن ناکامی بهینه به متربی، به معنی محروم کردن او و یا عدم توجه به نیازهای او نیست؛ زیرا این نوع محرومیت‌ها و بی‌توجهی نسبت به برآوردن نیازهای طبیعی و معقول او صدمات جبران‌ناپذیری را بر او وارد خواهد کرد. به همین خاطر است که ناکام کردن را به عبارت «بهینه» و «میزان ظرفیت مخاطب» مقید کردیم.

 

ارضا کردن کامل بعضی از نیازهای شخص تحت تربیت، دو آسیب جدی برای او دارد:

اول اینکه انگیزه‌ای برای بهبود وضعیت موجود خود نخواهد داشت.

محرومیت از برخی از نیازها باعث می‌شود تا انسان برای دست‌یابی به آن نیازمندی‌ها تلاش نماید و برای زندگی و کار و به عبارت بهتر به آینده امیدوار باشد.

فردی که تمامی نیازها و خواسته‌های او تأمین‌ شده است، انگیزۀ کمتری برای پیشرفت در عرصه‌های مختلف اجتماعی و روانی خواهد داشت.

 

دومین آسیب عبارت است از ضعف روحیه صبر و استقامت در برابر مشکلات است.

فردی که برای تأمین نیازهایش کمترین نیازهایش کمترین مقاومتی ندیده است و هرزمان و هر چه دلش خواسته است برای او فراهم‌شده است، معلوم نیست در برابر انواع مشکلات و محرومیت‌های زندگی که طبیعتاً به سراغش خواهند آمد استقامت داشته باشد.

 

دلیل اینکه بسیاری از شخصیت‌های بزرگ تاریخ که توانستند در میان امت‌ها مؤثر باشند از افرادی بودند که در دوران خردسالی و جوانی با محرومیت‌ها و مشکلات گریبان گیر بودند نیز همین است.

بزرگ‌ترین و اشرف خلائق «حضرت سیدالانبیاء محمد مصطفی صلی‌الله علیه و آله» کسی بود که از همان کودکی طعم یتیمی و محرومیت را چشید و در هنگام بعثت نیز با انواع نامهربانی‌ها و محدودیت‌های مشرکان مواجه گردید.

  • ۹۶/۱۲/۱۲

تربیت فرزند

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.