یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

شش راه‌کار کنترل خشم در روایات

سه شنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۸، ۰۸:۲۶ ب.ظ


در روایات معصومین علیهم‌السلام راه‌کارهایی برای کنترل خشم بیان‌ شده است که ما شش مورد را ذکر می‌کنیم:


1. حلم و بردباری

از امیرالمؤمنین علیه‌السلام روایت شده که فرمودند:

«تَجَرُّعُ‏ غُصَصِ‏ الْحِلْمِ یُطْفِئُ نَارَ الْغَضَب»1

فروبردن غصه ‏هاى حلم به‌یک‌باره، آتش خشم را خاموش مى‏گرداند.

«جرعه» اندک آبى را گویند که در یک‌بار می‌توان آن را سر کشید و مراد این است که صاحب حلم و بردبارى که مبتلا غصه‌ها و بدسلوکی‌های مردم یا غیر آن می‌شود، به اعتبار حلمى که دارد آن غصه‌ها را یک‌باره فرومی‌برد؛ مانند کسى که جرعه آبى را یک‌باره سر می‌کشد و آن جرعه آتش خشم را فرومی‌نشاند.

 

2. تفکر در حلم خداوند نسبت به خطای بندگان

از رسول خدا صلی‌الله علیه وآله روایت شده که به امیرالمؤمنین علیه‌السلام‏ سفارش کردند:

«یَا عَلِیُّ لَا تَغْضَبْ فَإِذَا غَضِبْتَ فَاقْعُدْ وَ تَفَکَّرْ فِی قُدْرَةِ الرَّبِّ عَلَى الْعِبَادِ وَ حِلْمِهِ عَنْهُمْ...»2

یا على: غضب نکن؛ پس هرگاه خشمگین شدى به زمین بنشین و بیندیش که چگونه خداوند بر بندگان قدرت دارد و حلم مى‏کند (و آن‌ها را به خطاها مؤاخذه نمى‏فرماید)

 

3. سکوت

از امیرالمؤمنین علیه‌السلام روایت شده که فرمودند:

«دَاوُوا الْغَضَبَ‏ بِالصَّمْت»3

با سکوت، خشم را دوا کنید.

خشم باعث می‌شود که هرزه و دشنام و مانند آن‌ها از انسان صادر شود؛ پس کسى که خاموشى را شیوه خود می‌کند، مفاسد خشم بر او مترتّب نمی‌شود؛ لذا به‌منزله دواءی است که غضب او فرونشانده و زایل می‌کند.

و ممکن است که به اعتبار این باشد که کسى که خاموشى را شیوه خود می‌کند غالباً کسى کارى نمی‌کند که او را بخشم آورد؛ پس آن دوائی است که مانع از عروض آن مى‏شود مانند دواهایی که حفظ صحت می‌کنند.4

 

4. نشستن از حالت ایستاده

روایت شده که در محضر امام باقر علیه‌السلام از غضب سخن بمیان آمد. در این هنگام حضرت فرمودند:

«إِنَّ الرَّجُلَ لَیَغْضَبُ فَمَا یَرْضَى أَبَداً حَتَّى یَدْخُلَ النَّارَ فَأَیُّمَا رَجُلٍ‏ غَضِبَ عَلَى قَوْمٍ وَ هُوَ قَائِمٌ فَلْیَجْلِسْ مِنْ فَوْرِهِ‏ ذَلِکَ‏ فَإِنَّهُ سَیَذْهَبُ‏ عَنْهُ رِجْزُ الشَّیْطَان»5

همانا مرد غضب می‌کند و تا داخل دوزخ نشود، هرگز راضى نگردد (تا مرتکب گناهى نشود خشمش تسکین نیابد) پس هر کس بر مردمى خشمگین شد و ایستاده بود، باید فوراً بنشیند؛ چراکه در این صورت پلیدى شیطان از او دور می‌شود.

 

5. نزدیکی و ملاطفت

از امام باقر علیه‌السلام روایت شده که فرمودند:

«...‏ وَ أَیُّمَا رَجُلٍ غَضِبَ عَلَى ذِی رَحِمَ‏ فَلْیَدْنُ مِنْهُ‏ فَلْیَمَسَّهُ فَإِنَّ الرَّحِمَ إِذَا مُسَّتْ‏ سَکَنَتْ»6

هر کس بر خویشاوندش غضب کند، نزدیک او برود و بدنش را مس کند (مثلاً دست‌به‌دست او بساید)؛ زیرا هرگاه خویشاوند مس شود، آرامش پیدا می‌شود.

 

6. وضو گرفتن

از رسول خدا صلی‌الله علیه وآله روایت شده که فرمودند:

«أَنَّ الْغَضَبَ مِنَ الشَّیْطَانِ وَ أَنَّ الشَّیْطَانَ خُلِقَ مِنَ النَّارِ وَ إِنَّمَا تُطْفِئُ النَّارَ بالْمَاءُ فَإِذَا غَضِبَ أَحَدُکُمْ فَلْیَتَوَضَّأْ»7

خشم از شیطان است و شیطان از آتش خلق شده است؛ و آتش را با آب می‌توان خاموش کرد. پس هرگاه یکى از شما خشمگین شود وضو بگیرد.


پی‌نوشت:

1. غررالحکم و دررالکلم؛ عبدالواحد بن محمد تمیمى آمدى ؛ ص 317

2. تحف العقول؛ حسن بن على ابن شعبه حرانى؛ ص 14

3. غررالحکم و دررالکلم؛ عبد الواحد بن محمد تمیمى آمدى؛ ص 819

4. شرح آقا جمال خوانسارى بر غررالحکم و دررالکلم ؛ ج‏4؛ ص 24

5. الکافی (ط - الإسلامیة)؛ ج‏2؛ ص 302

6. الکافی (ط - الإسلامیة)؛ ج‏2؛ ص 302

7. نهج الفصاحة؛ ص 286



مطالب مرتبط:

چیزی که اولش جنون و آخر آن پشیمانی است!

  • ۹۸/۰۵/۰۸

کنترل خشم

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.