یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

عاقبت محبت کورکورانه

شنبه, ۶ شهریور ۱۴۰۰، ۰۸:۱۲ ب.ظ

درسی از صفحه صد و چهل و پنج قرآن کریم 

گاهی محبت و علاقه کورکورانه که هیچ توجیه عقلانی و شرعی ندارد، به‌جایی می‌رسد که زشت‌ترین کارها را در نظر انسان زیبا و شایسته جلوه می‌دهد.

مصداق بارز آن محبت کورکورانه بت‌پرستان نسبت به بت‌هایشان بود که به خاطر آن حتی حاضر شدند فرزندشان را بکشند.

قرآن کریم دراین‌باره می‌فرماید:

«وَ کَذلِکَ زَیَّنَ لِکَثِیرٍ مِنَ الْمُشْرِکِینَ قَتْلَ أَوْلادِهِمْ شُرَکاؤُهُمْ» (سوره انعام، آیه 137)

شرکاى مشرکین قتل فرزندان را در نظر بسیارى از بت‌پرستان جلوه داده بودند تا آنجا که کشتن بچه‏ هاى خود را یک نوع افتخار و یا عبادت محسوب مى‏ داشتند. منظور از «شرکاء» در اینجا بت‌ها هستند که به خاطر آنان گاهى فرزندان خود را قربانى مى ‏نمودند و یا نذر مى‏ کردند که اگر فرزندى نصیب آن‌ها شد آن را براى بت قربانى کنند، همان‌طور که در تاریخ بت‌پرستان قدیم گفته‌شده است و بنابراین نسبت «تزیین» به بت‌ها به خاطر آن است که علاقه و عشق به بت آن‌ها را وادار به این عمل جنایت‌بار مى ‏کرد (تفسیر نمونه، ج‏5، ص 451 و 452)


توجه به این نکته باشد که این عمل جاهلانه‌ی بت‌پرستان، غیر از عملی است که امثال حضرت ابراهیم علیه‌السلام می‌خواستند برای خداوند انجام دهند و عزیزشان را در راه خدا قربانی کنند؛ زیرا عمل این اولیاء الهی از روی محبت کورکورانه نبود؛ بلکه برخاسته از ایمان عمیق به پروردگار و اعتقاد به مالکیت و ربوبیت او بود. به همین خاطر وقتی خداوند دستور به قربانی کردن فرزندشان نمود، ازآنجاکه خداوند را مالک علی‌الاطلاق می‌دانستند و معتقد بودند دستورات او را بر اساس حکمت و مصلحت است، از روی اطاعت و فرمان‌برداری این کار را انجام می‌دادند و این چیزی خلاف عقل و شرع نیست.

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.