یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

مردم نسبت به خواندن قرآن چهار دسته اند

يكشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۰ ب.ظ

قرآن بهعنوان رهنمای سعادت دنیوی و اخروی انسان، یکی از مهمترین موجبات تکامل روحی و معنوی بشر شمرده میشود.

 قرآن عهدنامه‌ایست  بین خداوند و انسانها که برای ادا بندگی خداوند گریزی از آن نیست.

از حضرت امام صادق علیه السّلام روایتشده که فرمودند:

«الْقُرْآنُ عَهْدُ اللَّهِ إِلَى خَلْقِهِ فَقَدْ یَنْبَغِی لِلْمَرْءِ الْمُسْلِمِ أَنْ یَنْظُرَ فِی عَهْدِهِ وَ أَنْ یَقْرَأَ مِنْهُ فِی کُلِّ یَوْمٍ خَمْسِینَ آیَةً»[1]

قرآن عهد خداوند و فرمان او است بر خلقش پس سزاوار است براى شخص مسلمان که در این عهد و فرمان خدا نظر افکند و روزى پنجاه آیه از آن بخواند.

 

اما معالأسف سرگرم شدن به زینت و زخارف دنیا، باعث شده بشر از قرائت، تذکر و عمل به این عهدنامه الهی و برنامه سعادت غافل شود و آن را مهجور دارد:

«وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً»[2]

پیامبر عرضه داشت: «پروردگارا! قوم من قرآن را رها کردند».

 

یکی از نشانههای مؤمن قرائت، تدبر و انس او با قرآن است. این قرآن است که با تقویت بنیههای اعتقادی انسان، مؤمن را بر ایمان خود راسخ و وصف »رمن را برای و برازنده میکند. وگرنه ایمانی که ناشی از آموزههای وحیانی نباشد و انسان را به قرائت سخنان پروردگارش واندارد، اثر واقعی خود را بر انسان نخواهد گذاشت.

 

در روایتی زیبا از حضرت سیدالمرسلین محمد مصطفی صلیالله علیه و آله انسان مؤمن تشبیه به میوه ترنج شده است که هم طعم خوبی دارد و هم بوی دلنشین.

در این روایت از رسول خدا صلیالله علیه و آله روایتشده که فرمودند:

«مَثَلُ الْمُؤْمِنِ الَّذِی یَقْرَأُ الْقُرْآنَ کَمَثَلِالْأُتْرُجَّةِ الَّتِی رِیحُهَا طَیِّبٌ وَ طَعْمُهَا طَیِّبٌ وَ مَثَلُ الْمُؤْمِنِ الَّذِی لَا یَقْرَأُ الْقُرْآنَ کَمَثَلِ التَّمْرَةِ طَعْمُهَا طَیِّبٌ وَ لَا رِیحَ لَهَا»[3]

مؤمنی که قرآن قرائت میکند مانند میوه ترنج است که هم طعم طبع پسندی دارد و هم بوی دلنشینی دارد. و مؤمنی که قرآن قرائت نمیکند مانند خرما است که طعمش لذیذ است ولی بویی ندارد.

 

تشبیه مؤمن به چنین میوهای که هم طعم و هم رایحۀ دلنشینی دارد ازآنجهت است که همانطور که میوۀ ترنج بدون خوردن و مزه کردن هم، به خاطر رایحهاش لذتبخش است، زیبایی مؤمن نیز فقط به ایمان قلبیاش نیست. بلکه قرائت قرآن، ارزش ایمان او را افزونتر و به قرب الهی نزدیکتر و در میان ملائکه و انسانها محبوبتر میکند.

 

در حدیثی دیگر، همین مضمون بهگونهای دیگر آمده است.

ابان بن تغلب میگوید: حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند:

«النَّاسُ أَرْبَعَةٌ»: مردم چهار دستهاند.

ابان بن تغلب میگوید عرض کردم: گفتم: قربانت گردم، آن چهار دسته چه کسانی هستند؟

حضرت فرمودند:

«رَجُلٌ أُوتِیَ الْإِیمَانَ وَ لَمْ یُؤْتَ الْقُرْآنَ وَ رَجُلٌ أُوتِیَ الْقُرْآنَ وَ لَمْ یُؤْتَ الْإِیمَانَ وَ رَجُلٌ أُوتِیَ الْقُرْآنَ وَ أُوتِیَ الْإِیمَانَ وَ رَجُلٌلَمْ یُؤْتَ الْقُرْآنَ وَ لَا الْإِیمَانَ»

(اول) مردى که ایمانش داده و قرآنش ندادند. (دوم) مردى که قرآنش داده و ایمانش ندادند. (سوم) مردى که قرآنش داده و ایمانش هم دادند. (چهارم) مردى که نه قرآن به او داده شده و نه ایمان.

عرض کردم: قربانت گردم. حال آنها را برایم شرح بفرما.

حضرت فرمودند:

«أَمَّا الَّذِی أُوتِیَ الْإِیمَانَ وَ لَمْ یُؤْتَ الْقُرْآنَ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ التَّمْرَةِ طَعْمُهَا حُلْوٌ وَ لَا رِیحَ لَهَا وَ أَمَّا الَّذِی أُوتِیَ الْقُرْآنَ وَ لَمْ یُؤْتَ الْإِیمَانَ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْآسِرِیحُهَا طَیِّبٌ وَ طَعْمُهَا مُرٌّ وَ أَمَّا مَنْ أُوتِیَ الْقُرْآنَ وَ الْإِیمَانَ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِالْأُتْرُجَّةِ رِیحُهَا طَیِّبٌ وَ طَعْمُهَا طَیِّبٌ وَ أَمَّا الَّذِی لَمْ یُؤْتَ الْإِیمَانَ وَ لَا الْقُرْآنَ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ الْحَنْظَلَةِ طَعْمُهَا مُرٌّ وَ لَا رِیحَ لَهَا»[4]

آنکه ایمان داده شده و قرآن نمىداند، چون خرما است که شیرین است و بو ندارد. و اما آنکه قرآن مىداند و ایمان ندارد چون مورد است که خوشبو است و مزه اش تلخ است. و اما آنکه هم قرآن به او داده شده و هم ایمان چون ترنج است که خوشبو و خوشمزه است. و اما آنکه نه ایمان به او داده شده و نه قرآن، مانند میوۀ حنظله است که تلخ است و بو ندارد.



[1] الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص609

[2] سوره فرقان آیه 30

[3] أعلام الدین فی صفات المؤمنین ؛ ص100

[4] الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص604



چند مطلب خواندنی دیگر دربارۀ تمثیلات و تشبیهاتی که در مورد مؤمن در آیات و روایات بیان شده است:

مؤمن مانند دو کفه ترازو است!


 

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.