یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

خداوند در آیاتی از سوره مبارکه ابراهیم،  جلوه­ای از ایمان و کفر را در قالب مثالی ترسیم می­کند:

«أَ لَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا کلَمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فىِ السَّمَاءِ تُؤْتىِ أُکُلَهَا کلُ‏َّ حِینِ  بِإِذْنِ رَبِّهَا  وَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ وَ مَثَلُ کلَمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِن فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِن قَرَارٍ یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فىِ الحْیَوةِ الدُّنْیَا وَ فىِ الاَخِرَةِ  وَ یُضِلُّ اللَّهُ الظَّلِمِینَ  وَ یَفْعَلُ اللَّهُ مَا یَشَاءُ»1

مگر ندیدى خدا چگونه مثالى زد و سخن نیک را به درخت پاکیزه‏اى تشبیه کرد که ریشه‏اش (در زمین) ثابت و شاخه آن در آسمان است؟! همیشه به اذن پروردگارش میوه خود را مى‏دهد؛ و خدا این مثلها را براى مردم مى‏زند، شاید متذکر شوند.

و سخن بد را به درخت ناپاکى شبیه کرد که از زمین کنده شده و قرار و ثباتى ندارد.

خدا کسانى را که ایمان آورده ‏اند بخاطر گفتار و اعتقاد ثابتشان ثابت قدم مى‏دارد، هم در زندگى دنیا و هم در جهان دیگر، و ستمگران را گمراه مى‏کند، و خدا هر چه بخواهد مى‏کند.

 

در این آیات خداوند کلمۀ پاک را به‏ درخت پاک تشبیه کرده که ریشه ‏اش در زمین جاى گرفته و شاخه‏­ هایش از قسمت بالا از آن جدا شده ‏اند و همواره و در هر زمان به اذن خدا میوه ‏اش در دسترس است.

همچنین کلمۀ خبیثه را به درخت خبیثى تشبیه کرده که از جاى کنده شده باشد و در نتیجه اصل ثابت و قرار و آرام ندارد.

 

مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر این دو تشبیه می­فرمایند:

مراد از کلمه طیبه که به چنین درخت طیبی تشبیه شده است، عبارت است از عقاید حقى که ریشه‏ اش در اعماق قلب و در نهاد بشر جاى دارد.

مقصود از" قول ثابت" هم بیان کلمه ای است که بر اساس اعتقاد و عزم راسخ استوار بوده و صاحبش پاى آن مى‏ایستد و عملا از آن منحرف نمى‏گردد و آن عبارت است از کلمه توحید و شهادت از روى حقیقت به یکتایى معبود است.

پس قول به وحدانیت خدا، و استقامت بر آن، قول حقى است که داراى اصلى ثابت است و به همین جهت از هر تغیر و زوال و بطلانى محفوظ مى‏ماند؛ و آن اصل، خداوند و یا زمینه حقایق است؛ و آن اصل داراى شاخه‏هایى است که بدون هیچ مانع و عایقى از آن ریشه جوانه مى‏زند و آن شاخه‏ها عبارت است از معارف حق فرعى و اخلاق پسندیده و اعمال صالح که مؤمن، حیات طیبه خود را به وسیله آنها تامین نموده و عالم بشریت و انسانیت به وسیله آنها رونق و عمارت واقعى خود را مى‏یابد.

و مقصود از کلمه خبیثه "شرک به خداوند" است که به درخت خبیثى تشبیه شده که از جاى کنده شده باشد و در نتیجه اصل ثابت و قرار و آرام و خلاصه جاى معینى نداشته و چون خبیث است، جز شر و ضرر اثر دیگرى‏ ببار نیاورد.2

 

برخی از مفسرین قائلند مقصود از کلمه" طیبة" مؤمن است و مراد از اصلی که در زمین ثابت است و فرعی که در آسمان است، عمل صالح و کلام طیب مؤمن است که به آسمان می­رود و " مَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ..." را مَثَلی برای کافر می­دانند که عمل و کلام صالحی ندارد تا مقبول شده و اعتلاء پیدا کند.3



پی‌نوشت:

1. سوره ابراهیم، آیات 24 الی 27

2. المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏12، ص: 50

3. الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج‏4، ص 76


چند مطلب خواندنی دیگر دربارۀ تمثیلات و تشبیهاتی که در مورد مؤمن در آیات و روایات بیان شده است:

مؤمن مانند دو کفه ترازو است!


ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.