یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

خداوند در قرآن کریم انسان مؤمن را تشبیه به زمین پاک و حاصلخیز، و کافر را تشبیه به زمین بدطینت و ناپاک نموده است:

«وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذی خَبُثَ لا یَخْرُجُ إِلاَّ نَکِداً‏»1

و سرزمین پاک (و حاصلخیز) روئیدنیش (که پربرکت و سودمند است) به اذن خدایش بیرون مىآید و زمینی که ناپاک است (گیاهش) جز اندکى ناچیز بیرون نمىآید.

 

این آیه صرفنظر از انضمامش به آیه قبلى مىرساند که اعمال حسنه و آثار ارزنده از گوهر پاک سرچشمه مىگیرد، و اعمال زشت و آثار سوء آن از فاعلی ناپاک نشأت میگیرد. ولی اگر آن را به انضمام آیه قبلی (که در مورد نزول باران و زنده شدن زمین است و در مورد زنده شدن مردگان در روز قیامت است)2 یک جا در نظر بگیریم، این معنا را مىفهماند که مردم گر چه در قبول فیض پروردگار اختلاف دارند، و لیکن این اختلافشان از ناحیه خود ایشان است؛ و گر نه رحمت الهیه عام و مطلق است.3

در آیه فوق براى اینکه گمان نشود یک نواخت بودن باران دلیل آن است که همه سرزمینها یکسان زنده شوند و براى اینکه روشن گردد استعدادها و آمادگیهاى متفاوت سبب استفادههاى مختلف از مواهب الهى مىشود، اشاره به یک مساله مهم است که در زندگى این جهان و جهان دیگر در همه جا تجلى مىکند، و آن اینکه تنها" فاعلیت فاعل" براى به ثمر رسیدن یک موضوع، کافى نیست بلکه استعداد و" قابلیت قابل" نیز شرط است.4

به قول سعدی:

«باران که در لطافت طبعش خلاف نیست 
در باغ لاله روید و در شوره بوم خس»5

 

مرحوم طبرسی در مجمع البیان می­فرماید:

هرچند زمین­ها همه یکى هستند. ولی زمین خوب و حاصل­خیز، خیر و برکت مىدهد و زراعت آن خوب و پرفایده است؛ درحالی­که زمین ناقابل و شورهزار، برکتى ندارد و در چیزی جز خار و خس نمىرویاند.

مردم نیز همه از خون و گوشت و رگ و ریشه آفریده شدهاند؛ اما گروهى آمادگى دارند و موعظه را مىپذیرند و گروهى سنگدل بوده و موعظه در دل آنها اثر نمىگذارد».6

 

برخی از مفسرین این آیه را مثلى درباره مؤمن و کافر می­دانند.

از "ابن عباس" روایت شده که دربارۀ آیه فوق گفته است:

«الْبَلَدُ الطَّیِّبُ مثلی است که خداوند برای مؤمن آورده است و همچنانکه زمین پاک و حاصلخیز محصولش پاک و مبارک است، مؤمن نیز هم خودش و هم کلامش طیب و پاکیزه است. همچنین وَ الَّذِی خَبُثَ را مثلی برای کافر آورده است؛ زیرا همچنانکه از زمین بدطینت و شوره زار برکتی حاصل نمی­شود، کافر نیز هم خودش و هم عملش خبیث و ناپاک است».7

از "قتادة" نیز نقل شده درمورد آیه فوق گفته است:

«الْبَلَدُ الطَّیِّبُ مثلی است که خداوند برای مؤمن آورده است که قرآن را می­شنود، آن را می­فهمد، به آن عمل کرده و از آن بهره­مند می­شود؛ همانند زمین پاک و حاصلخیز که وقتی باران به آن نازل میشود، می­رویاند و آباد می­شود. همچنین الَّذِی خَبُثَ را مثلی برای کافر آورده است؛ زیرا کافر قرآن را نمی­فهمد، به آن عمل نکرده و بهره­ای از آن نمی­برد؛ مثل زمین بدطینتی که وقتی باران بر آن می­بارد چیزی از آن روییده نمی­شود».8

از "سدی" نیز نقل شده درمورد آیه فوق گفته است:

«این آیه مثلی است که در قلب مؤمن و قلب کافر آورده شده است. همچنانکه وقی باران به زمین حاصلخیز میخورد گیاهان را میرویاند، قرآن نیز وقتی به قلب مؤمن نازل میشود ایمان او را راسخ تر میکند؛ و همچنانکه وقتی باران به زمین بدطینت نازل شود چیزی قابل توجهی از آن روییده نمیشود، قرآن نیز وقتی به قلب کافر داخل میشود، ایمانی در او ایجاد نمیشود و ثمری برای او حاصل نمیشود».9

از "مجاهد" نیز نقل شده درمورد آیه فوق گفته است:

«این آیه مثلی است که خداوند برای حضرت آدم (علیه السلام) و ذریه اش زده است. زیرا همه آنها از نفس واحدی خلق شده اند؛ ولی بعضی از آنها به خداوند و کتابش ایمان آورده و پاک میشوند، و بعضی دیگر به خداوند و کتابش کافر شده و خبیث میشوند».10



پی‌نوشت:

1. سوره اعراف، آیه 58

2. «وَ هُوَ الَّذِى یُرْسِلُ الرِّیَاحَ بُشْرَا بَینْ‏َ یَدَىْ رَحْمَتِهِ  حَتىَّ إِذَا أَقَلَّتْ سَحَابًا ثِقَالًا سُقْنَاهُ لِبَلَدٍ مَّیِّتٍ فَأَنزَلْنَا بِهِ الْمَاءَ فَأَخْرَجْنَا بِهِ مِن کلُ‏ِّ الثَّمَرَاتِ  کَذَالِکَ نخُرِجُ الْمَوْتىَ‏ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ» (سوره اعراف، آیه 57)

3. المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏8، ص 161

4. تفسیر نمونه، ج‏6، ص: 216

5. گستان سعدی، حکایت 4

6. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏4، ص: 666

7. الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج‏3، ص: 94

8. الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج‏3، ص: 94

9. الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج‏3، ص: 94

10. الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج‏3، ص: 94


چند مطلب خواندنی دیگر دربارۀ تمثیلات و تشبیهاتی که در مورد مؤمن در آیات و روایات بیان شده است:

مؤمن مانند دو کفه ترازو است!

  • ۹۶/۰۵/۱۷

تمثیلات قرآنی

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.