یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

مؤمن کمیاب‌تر از کبریت احمر است!

پنجشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۵۱ ق.ظ

کبریت احمر به معنی گوگرد سرخ است که درنهایت کمیابی می‌باشد. هرچند در چیستی و ماهیت کبریت احمر اقوال بسیار است، ولی این ماده آن‌چنان کمیاب است که برای بیان کمیاب بودن چیزی مثل واقع شده است.1

 

در روایتی از امام صادق علیه‌السلام، انسان مؤمن حتی کمیاب‌تر از کبریت احمر معرفی‌شده است. از آن حضرت روایت شده که فرمودند:

«الْمُؤْمِنَةُ أَعَزُّ مِنَ الْمُؤْمِنِ وَ الْمُؤْمِنُ أَعَزُّ مِنَ الْکِبْرِیتِ الْأَحْمَرِ فَمَنْ رَأَى مِنْکُمُ الْکِبْرِیتَ الْأَحْمَرَ»2

زن باایمان از مرد باایمان کمیاب‌تر است و مرد با ایمان از کبریت‏ احمر کمیاب‌تر است. کدام یک از شما کبریت احمر را دیده است؟!

 

چند نکته:

نکته اول: این تعبیر، مبالغه‌ای است بلیغ برای بیان شدت کمیابی انسان مؤمن. نه به معنای اینکه مؤمن کامل اصلاً پیدا نمی‌شود.3

نکته دوم: مراد از مؤمن در این روایت، شخصی است که ایمانش کامل باشد، به مرتبه یقین دست یافته باشد و ظاهر و باطن خویش را از رذایل پیراسته کرده و آن‌ها را به فضائل آراسته باشد. شکی نیست که چنین انسانی با چنین ایمانی، کمیاب و نادر خواهد بود.4

نکته سوم: اینکه امام علیه‌السلام از اطرافیان سؤال کردند «کدام یک از شما کبریت احمر را دیده است؟!»، در حقیقت استفهامی انکاری است دال بر اینکه همان‌طور که «شما که نمی‌توانید کبریت احمر را پیدا کنید، چطور می‌توانید چنین مؤمن کاملی که از آن کمیاب‌تر است را پیدا کنید»؟!5

نکته چهارم: یکی از دلایل این مطلب که در بین انسان‌های با ایمان، زنان باایمان کمیاب‌تر از مردان با ایمان شمرده شده این است که غالب زنان به دلیل میل زیاد به زینت‌های دنیا و بهرۀ معرفتی کمتر، از ایمان پایین‌تری نسبت به مردان برخوردار هستند.6 هرچند این یک قاعده کلی نیست؛ همچنان که در طول تاریخ زنانی وجود داشته و دارند که از ایمان بسیار بالاتری نسبت به مردان برخوردارند؛ تا جایی که در منابع دینی الگویی برای مردان و زنان باایمان معرفی‌شده‌اند.



پی نوشت:

1. لغتنامۀ دهخدا

2. الکافی (ط - اسلامیة)؛ ج‏2؛ ص 242

3. شرح الکافی-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندرانی)؛ ج‏9؛ ص 173

4. شرح الکافی-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندرانی)؛ ج‏9؛ ص 173

5. مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول؛ ج‏9؛ ص 285

6. شرح الکافی-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندرانی)؛ ج‏9؛ ص 173



چند مطلب خواندنی دیگر دربارۀ تمثیلات و تشبیهاتی که در مورد مؤمن در آیات و روایات بیان است:

مؤمن مانند دو کفه ترازو است!


نظرات  (۲)

  • سلمان فارسی
  • با سلام 

    کبریت احمر بنده دیده ام و کمی مطالعه کردم . بعضی کتابخانه ها موجوده دوستان میتوانند امانت بگیرند مطالعه کنند

    پاسخ:
    سلام داشتم کتابش رو. فکر کنم هنوز هم در انباری هست

    چرا بهره ی معرفتی زنان از مردان کمتره ؟ چرا بین زن و مرد که میگوییم عدالت برقرار است میل زن به زینت دنیا بیشتر است؟این نقطه ضعف ایمان کمتر و میل بیشتر به دنیا تبعیض نیست ؟ به سوالات جواب بدید لطفا
    پاسخ:

    سلام علیکم. با عرض تبریک اعیاد شعبانیه و سال نو

    آنچه مخالف با عدالت است، ظلم است نه اختلاف.

    ظلم در جایی است که کسی از خداوند طلبکار باشد و خداوند حق او را ندهد. درحالی‌که چنین چیزی از ساحت مقدس پروردگار به دور است.

    اختلاف میان موجودات علی‌الخصوص انسان‌ها هم طبیعی است. حکمت بعضی اختلاف‌ها به علم و نامحدود خداوند برمی‌گردد که به چه کسی چه نعمتی بدهد تا به مصلحتش باشد و به چه کسی چه چیزی ندهد تا خلاف مصلحت پیش نیاید.

    علاوه بر این برخی از ویژگی‌ها به‌خودی‌خود خوب یا بد نیستند، بلکه زمانی است که انسان آن ویژگی را در مسیر بندگی به کار ببرد و زمانی بد است که انسان آن را در خلاف رضایت پروردگار صرف نماید.

    احساسات دنیوی و میل به زیبایی‌ها و زینت‌های دنیا هم زمانی بد است که انسان آن از یاد خداوند و وظیفۀ بندگی‌اش باز دارد.

    همچنین میل زیاد زنان به زینت‌ها دنیوی ناشی از برخی امیال همچون حس زیبایی پسندی است که نوعاً در مردان به شکل ضعیف‌تر موجود است.

    و در آخر اینکه خداوند با تشریع ازدواج، مرد و زن را در کنار هم قرار داده است تا در کنار یکدیگر اغراز و احساسات یکدیگر را به تعادل دربیاورند.

    ارسال نظر

    تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.