یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

عدالت و ظلم ستیزی در حکومت مهدوی

دوشنبه, ۷ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۱۹ ب.ظ


از امام رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند:

یُغَیِّبُهُ اللَّهُ فِی سِتْرِهِ مَا شَاءَ ثُمَّ یُظْهِرُهُ فَیَمْلَأُ بِهِ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً 1

خداوند او را تا زمانی که بخواهد در پرده غیب خود نگه دارد؛ سپس او را ظاهر کند تا زمین را پر از عدل و داد کند چنانچه پر از جور و ستم شده است.

أَیْنَ الْمُرْتَجَى لِإِزَالَةِ الْجَوْرِ وَ الْعُدْوَان2

کجاست آنکه امید داریم اساس ظلم و عدوان را از عالم براندازد.

 

حقوقی که در اثر ظلم و دنیاپرستی از صاحبانشان سلب شده، به صاحبانشان برگردانده خواهد شد.

... حَتَّى یُحْیِیَ اللَّهُ دِینَهُ بِکُمْ‏ وَ یَرُدَّکُمْ‏ فِی أَیَّامِهِ‏ وَ یُظْهِرَکُمْ لِعَدْلِهِ وَ یُمَکِّنَکُمْ فِی أَرْضِه3

خدا دینش را به‌وسیله شما زنده سازد، و شما را در ایّام خود بازگرداند، و براى اجرا عدالتش پیروز سازد، و در زمین خودش تسلّط و تمکین بخشد.

 

در رأس این حقوق، حق خلافت و حکومتی که خداوند به اهلش داده، ولی در اثر دنیاگرایی و هوسرانی ظالمان مورد غصب قرار گرفت، به خلفا راستین الهی بازگردانده خواهد شد.

... رَضِیَکُمْ خلفا فِی أَرْضِه4

خداوند به خلافت شما در زمین خودش رضایت داده‏ است.

کما قال الله تعالى:‏ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً5

خدا به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏اند، وعده داده است که حتماً آنان را در این سرزمین جانشین [خود] قرار دهد؛ همان‌گونه که کسانى را که پیش از آنان بودند جانشین [خود] قرار داد، و آن دینى را که برایشان پسندیده است به سودشان مستقر کند، و بیمشان را به ایمنى مبدل گرداند، [تا] مرا عبادت کنند و چیزى را با من شریک نگردانند.

 

قضاوتهائی که گاه به‌صورت ظالمانه ، گاه براثر شواهد نادرست و گاه به خاطر محدودیت‌ها و نواقص بشری حق را ناحق کرده و صاحب حق را به حقش نرسانده بود، جای خود را به قضاوت‌هایی خواهد داد که ناشی از غیب و علم خدادادی حضرت و بر اساس شریعت الهی خواهد بود و ذره‌ای ظلم در آن راه نخواهد داشت.

حَکَمَ بَیْنَ النَّاسِ به‌حکم دَاوُدَ لَا یَحْتَاجُ إِلَی بَیِّنَةٍ یُلْهِمُهُ اللَّهُ تَعَالَی فَیَحْکُمُ بِعِلْمِه.6

مهدی علیه السلام به‌حکم داود میان مردم حکم کند؛ نیازمند به گواه نباشد؛ خدای تعالی به او الهام فرماید و او از روی علم خود داوری کند.

 

بیت‌المال و اموال عمومی که باید در خدمت تمامی انسان‌ها علی‌الخصوص نیازمندان قرار گیرد، ولی در انحصار عده معدودی از زورگویان صاحب قدرت و ثروت قرارگرفته است، به‌طور عادلانه و مساوی بین انسان‌ها  تقسیم خواهد شد. حتی متدینین به ادیان دیگر هم از این تقسیم عادلانه بی‌نصیب نخواهند بود.

عن أَبی جَعْفَرٍ علیه السلام قال: إِذَا قَامَ قَائِمُ أَهْلِ الْبَیْتِ قَسَمَ بِالسَّوِیَّةِ وَ عَدَلَ فِی الرَّعِیَّة7

زمانی که قائم اهل‌بیت علیهم‌السلام قیام کند، به‌طور مساوی قسمت می کند و در میان رعیت با عدالت رفتار می کند.

 

کینه و دشمنی‌هایی که مفاسد و منازعات فراوانی را بین مخلوقات ایجاد کرده است، جای خود را به مهرورزی و بخشش خواهد داد. کسی از شر کسی در خوف و هراس نخواهد بود و مخلوقات در صلح و امنیت در کنار یکدیگر خواهند بود.

... حَتَّی تَأْمَنَ الشَّاةُ وَ الذِّئْبُ وَ الْبَقَرَةُ وَ الْأَسَدُ وَ الْإِنْسَانُ وَ الْحَیَّة8


پاورقی:

1.کمال الدین و تمام النعمة ؛ ج‏2 ؛ ص376

2. دعای ندبه ، المزار الکبیر (لابن المشهدی) ؛ ؛ ص579

3. زیارت جامعه کبیره، من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص614

4. همان ص611

5. سوره ی نور 55

6. الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد ؛ ج‏2 ؛ ص386

7. الغیبة( للنعمانی) ؛ ص237

8. البرهان فی تفسیر القرآن ؛ ج‏5 ؛ ص367

 

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.