یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

عاقبت احتکار کنندگان ثروت

سه شنبه, ۲۱ دی ۱۴۰۰، ۰۹:۲۲ ب.ظ

درسی از صفحه صد و نود و دو قرآن کریم

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنَّ کَثیراً مِنَ الْأَحْبارِ وَ الرُّهْبانِ لَیَأْکُلُونَ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ وَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ وَ الَّذینَ یَکْنِزُونَ‏ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا یُنْفِقُونَها فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلیمٍ»[1]

اى کسانى که ایمان آورده ‏اید، بسیارى از دانشمندان یهود و راهبان، اموال مردم را به ناروا مى‏خورند و [آنان را] از راه خدا باز مى‏ دارند؛ و کسانى که زر و سیم را گنجینه مى‏ کنند و آن را در راه خدا هزینه نم ى‏کنند، ایشان را از عذابى دردناک خبر ده.

 

این آیه دربارۀ آن دسته از علماء و دانشمندان اهل کتاب و یهود که اموال مردم را به باطل مى ‏خورند و خلق را از راه خالق باز مى ‏دارند.

آنان حقایق تعلیمات آئین حضرت موسی و حضرت عیسی علیهماالسلام را کتمان مى ‏کردند تا مردم به آئین جدید (آئین اسلام) نگروند و منافع آنها به خطر نیفتد و هدایایشان قطع نشود؛ و دیگر اینکه: با گرفتن رشوه از مردم حق را باطل و باطل را حق مى ‏کردند و به نفع زورمندان و اقویا حکم باطل مى‏دادند. یکى دیگر از طرق نامشروع در آمدشان این بود که به نام بهشت فروشى و یا  گناه بخشى مبالغ هنگفتى از مردم مى ‏گرفتند و بهشت و آمرزش را که منحصراً در اختیار خداوند است به مردم مى ‏فروختند. آنان آیات الهى را تحریف مى ‏کردند و یا به خاطر حفظ منافع خویش مکتوم مى ‏داشتند. بلکه هر کس را مخالف مقام و منافع خود مى ‏دیدند متهم مى‏ ساختند، و با تشکیل محکمه ‏هاى تفتیش مذهبى، آن ها را به بدترین وجهى محاکمه و به شدیدترین وضعى محکوم و مجازات مى ‏کردند.[2]


ولی آنچه در ادامۀ آیه با عبارت «وَ الَّذینَ یَکْنِزُونَ‏ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا یُنْفِقُونَها فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلیمٍ» آمده است، یک قاعدۀ کلی دربارۀ ثروت اندوزان و عموم احتکار کنندگان است و آنان را به عذاب شدید تهدید مى ‏کند حتی اگر از مسلمانان باشند.[3]


جمله‏ «وَ لا یُنْفِقُونَها فِی سَبِیلِ اللَّهِ»، کنز و احتکار را توضیح مى‏ دهد و مى ‏فهماند آن احتکارى مبغوض خدا است که مستلزم خوددارى از انفاق در راه او باشد و در مواردى که وظیفه انفاق آن مال در راه خدا است، انسان را از انجام آن منع کند.[4] همچنانکه از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که وقتی آیۀ فوق نازل شد، فرمودند:

«مَالٌ تُؤَدَّى زَکَاتُهُ فَلَیْسَ بِکَنْزٍ وَ إِنْ‏ کَانَ‏ تَحْتَ‏ سَبْعِ‏ أَرَضِینَ، وَ کُلُّ مَالٍ لَا تُؤَدَّى زَکَاتُهُ فَهُوَ کَنْزٌ وَ إِنْ کَانَ فَوْقَ الْأَرْض‏»[5]

هر مالى که زکات آن داده شود، کنز نیست (و جمع کنندۀ آن مشمول آیۀ فوق نمیشود) اگرچه در زیر هفت زمین باشد و هر مالی که زکات آن پرداخت نشود، کنز است، اگرچه روى زمین باشد.

 

بعضی از مفسرین از این آیه یک نکتۀ مهم اقتصادی برداشت کرده‌اند و آن این است که:

فلسفه اصلى پول ،گردش کامل‌تر و سریع‌تر چرخ‌هاى مبادلات اقتصادى است و آنها که پول را به صورت گنجینه پنهان مى‏کنند، نه تنها موجب رکود اقتصادى و زیان به منافع جامعه مى‏شوند بلکه عمل آن‌ها درست بر ضد فلسفه پیدایش پول است. آیه فوق صریحا ثروت‏اندوزى و گنجینه ‏سازى اموال را تحریم کرده است و به مسلمانان دستور مى‏دهد که اموال خویش را در راه خدا، و در طریق بهره گیرى بندگان خدا به کار اندازند، و از اندوختن و ذخیره کردن و خارج ساختن آنها از گردش معاملات به شدت بپرهیزند، در غیر این صورت باید منتظر عذاب دردناکى باشند.[6]



[1] سوره توبه، آیه 34

[2] تفسیر نمونه، ج‏7، ص 390 و 391

[3] المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏9، ص 250

[4] المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏9، ص 250

[5] الأمالی (للطوسی) ؛ ص519

[6] تفسیر نمونه، ج‏7، ص 393

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.