عصر ظهور؛ پایانی بر مهجوریت قرآن
قرآن بهعنوان معجزه جاویدان رسول خدا صلیالله علیه و آله، کتابی است فراتر از قلمرو زمان و مکان که زلال جاری آن تا ابد، کام پویندگان راه حقیقت را سیراب خواهد کرد.
وَ لَقَدْ جِئْنَاهُم بِکِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلىَ عِلْمٍ هُدًى وَ رَحْمَةً لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُون. 1
ما کتابى براى آنها آوردیم که (اسرار و رموز) آن را با آگاهى شرح دادیم (کتابى) که مایه هدایت و رحمت براى جمعیتی است که ایمان مىآورند.
خداوند وعده فرموده که این کتاب را از هر نظر حفظ و پاسدارى کند و یکی از جنبههای آن حفظ از تحریف است. همچنان که معروف و مشهور در میان همه علماء این است که هیچگونه تحریفى در قرآن روى نداده است.
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُون.2
ما قرآن را نازل کردیم و ما بهطورقطع نگهدار آنیم.
ولی قرآن را باطنی است که درک آن برای همه ممکن نیست و فقط راسخان در علم که مصداق حقیقیشان رسول خدا صلیالله علیه و آله و ائمه علیهمالسلام هستند قادر به تأویل آن هستند. هرچند در طول تاریخ افرادى با تفکرات شیطانی و اغراض فاسد و دنیاگرایانه، درصدد تفسیر و تأویل نادرست قرآن در جهت فریب دیگران و رسیدن به مقاصد نامشروع دنیوی خویش بودهاند.
هُوَ الَّذی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذینَ فی قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْویلِهِ وَ ما یَعْلَمُ تَأْویلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ. 3
او کسى است که این کتاب (آسمانى) را بر تو نازل کرد، که قسمتى از آن، آیات «محکم» است که اساس این کتاب هست و قسمتى از آن، «متشابه» است. اما آنها که در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهاتاند، تا فتنه انگیزى کنند (و مردم را گمراه سازند) و تفسیر (نادرستى) براى آن مى طلبند درحالیکه تفسیر آنها را، جز خدا و راسخان در علم، نمى دانند.
با ظهور حضرت بقیةالله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف، قرآن از مهجورت درآمده و آیات الهی به معنای واقعی تفسیر و تأویل خواهند شد.
امام صادق علیه السّلام از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل کردهاند که ایشان فرمودند:
إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اخْتَارَ مِنَ الْأَیَّامِ الْجُمُعَةَ وَ مِنَ الشُّهُورِ شَهْرَ رَمَضَانَ وَ مِنَ اللَّیَالِی لَیْلَةَ الْقَدْرِ وَ اخْتَارَنِی عَلَی جَمِیعِ الْأَنْبِیَاءِ وَ اخْتَارَ مِنِّی عَلِیّاً وَ فَضَّلَهُ عَلَی جَمِیعِ الْأَوْصِیَاءِ وَ اخْتَارَ مِنْ عَلِیٍّ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ وَ اخْتَارَ مِنَ الْحُسَیْنِ الْأَوْصِیَاءَ مِنْ وُلْدِهِ یَنْفُونَ عَنِ التَّنْزِیلِ تَحْرِیفَ الْغَالِینَ وَ انْتِحَالَ الْمُبْطِلِینَ وَ تَأْوِیلَ الْمُضِلِّینَ تَاسِعُهُمْ قَائِمُهُمْ. 4
بدرستی که خدای عز و جل از روزها جمعه را اختیار کرده و از ماهها رمضان را و از شبها شب قدر را و از همه پیغمبران مرا و از طرف من اختیار کرده علی را و او را بر همه اوصیاء تفضیل داده و از طرف علی، حسن و حسین را اختیار کرده است و از حسین، اوصیاء از فرزندانش را اختیار کرد که از قرآن تحریف غالین و ادعاهای دروغین مبطلین و تأویلات گمراهان را دفع کنند. نهم آنها قائم آنها است. او ظاهر آنها است.
در روایتی دیگر از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقلشده که فرمودند:
تِسْعَةٌ مِنْ صُلْبِ الْحُسَیْنِ أَئِمَّةٌ أَبْرَارٌ وَ التَّاسِعُ قَائِمُهُمْ یَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً یُقَاتِلُ عَلَی التَّأْوِیلِ کَمَا قَاتَلْتُ عَلَی التَّنْزِیلِ.5
نه نفر از صلب حسین علیه السلام امامان نیکوکارند و نهمی آنان قائم ایشان است که زمین را از عدل و داد پر کند، و بر تأویل قرآن جنگ کند، همانطور که من بر تنزیل آن جنگ کردم.
1. سوره اعراف 52
2. سوره حجر 9
3. سوره آل عمران 7
4. کمال الدین و تمام النعمة ؛ ج1 ؛ ص281
5. کفایة الأثر فی النص علی الأئمة الإثنی عشر ؛ ص65