یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

امام رضا علیه‌السلام: «رحمت خدا بر آن بنده‏‌اى که امر ما را زنده گرداند (به این صورت که) تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی‌هاى سخن ما را بدانند، بى‌گمان از ما پیروى می‌کردند». (عیون أخبار الرضا علیه‌‏السلام، ج1، ص307)

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

عصر ظهور؛ پایانی بر مهجوریت قرآن

شنبه, ۲۶ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۱۵ ب.ظ

قرآن و امام زمان


قرآن به‌عنوان معجزه جاویدان رسول خدا صلی‌الله علیه و آله، کتابی است فراتر از قلمرو زمان و مکان که زلال جاری آن تا ابد، کام پویندگان راه حقیقت را سیراب خواهد کرد.


وَ لَقَدْ جِئْنَاهُم بِکِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلىَ‏ عِلْمٍ هُدًى وَ رَحْمَةً لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُون. 1

ما کتابى براى آن‌ها آوردیم که (اسرار و رموز) آن را با آگاهى شرح دادیم (کتابى) که مایه هدایت و رحمت براى جمعیتی است که ایمان مى‏آورند.

 

خداوند وعده فرموده که این کتاب را از هر نظر حفظ و پاسدارى کند و یکی از جنبه‌های آن حفظ از تحریف است. همچنان که معروف و مشهور در میان همه علماء این است که هیچ‌گونه تحریفى در قرآن روى نداده است.


إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُون.2

ما قرآن را نازل کردیم و ما به‌طورقطع نگهدار آنیم.

 

ولی قرآن را باطنی است که درک آن برای همه ممکن نیست و فقط راسخان در علم که مصداق حقیقی‌شان رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و ائمه علیهم‌السلام هستند قادر به تأویل آن هستند. هرچند در طول تاریخ افرادى با تفکرات شیطانی و اغراض فاسد و دنیاگرایانه، درصدد تفسیر و تأویل نادرست قرآن در جهت فریب دیگران و رسیدن به مقاصد نامشروع دنیوی خویش بوده‌اند.


هُوَ الَّذی أَنْزَلَ عَلَیْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آیاتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذینَ فی‏ قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْویلِهِ وَ ما یَعْلَمُ تَأْویلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ. 3

او کسى است که این کتاب (آسمانى) را بر تو نازل کرد، که قسمتى از آن، آیات «محکم» است که اساس این کتاب هست و قسمتى از آن، «متشابه» است. اما آن‌ها که در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهات‌اند، تا فتنه ‏انگیزى کنند (و مردم را گمراه سازند) و تفسیر (نادرستى) براى آن مى‏ طلبند درحالی‌که تفسیر آن‌ها را، جز خدا و راسخان در علم، نمى ‏دانند.

 

با ظهور حضرت بقیة‌الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف، قرآن از مهجورت درآمده و آیات الهی به معنای واقعی تفسیر و تأویل خواهند شد.


امام صادق علیه السّلام از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل کرده‌اند که ایشان  فرمودند:

إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اخْتَارَ مِنَ الْأَیَّامِ الْجُمُعَةَ وَ مِنَ الشُّهُورِ شَهْرَ رَمَضَانَ وَ مِنَ اللَّیَالِی لَیْلَةَ الْقَدْرِ وَ اخْتَارَنِی عَلَی جَمِیعِ الْأَنْبِیَاءِ وَ اخْتَارَ مِنِّی عَلِیّاً وَ فَضَّلَهُ عَلَی جَمِیعِ الْأَوْصِیَاءِ وَ اخْتَارَ مِنْ عَلِیٍّ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ وَ اخْتَارَ مِنَ الْحُسَیْنِ الْأَوْصِیَاءَ مِنْ وُلْدِهِ یَنْفُونَ عَنِ التَّنْزِیلِ تَحْرِیفَ الْغَالِینَ وَ انْتِحَالَ الْمُبْطِلِینَ وَ تَأْوِیلَ الْمُضِلِّینَ تَاسِعُهُمْ قَائِمُهُمْ. 4

بدرستی که خدای عز و جل از روزها جمعه را اختیار کرده و از ماهها رمضان را و از شبها شب قدر را و از همه پیغمبران مرا و از طرف من اختیار کرده علی را و او را بر همه اوصیاء تفضیل داده و از طرف علی، حسن و حسین را اختیار کرده است و از حسین، اوصیاء از فرزندانش را اختیار کرد که از قرآن تحریف غالین و ادعاهای دروغین مبطلین‏ و تأویلات گمراهان را دفع کنند. نهم آن‌ها قائم آن‌ها است. او ظاهر آن‌ها است.

 

قرآن و امام زمان


در روایتی دیگر از رسول خدا صلّی الله علیه و آله نقل‌شده که فرمودند:

تِسْعَةٌ مِنْ صُلْبِ الْحُسَیْنِ أَئِمَّةٌ أَبْرَارٌ وَ التَّاسِعُ‏ قَائِمُهُمْ‏ یَمْلَأُ الْأَرْضَ‏ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً یُقَاتِلُ عَلَی التَّأْوِیلِ کَمَا قَاتَلْتُ عَلَی التَّنْزِیلِ.5

نه نفر از صلب حسین علیه السلام امامان نیکوکارند و نهمی آنان قائم ایشان است که زمین‏ را از عدل و داد پر کند، و بر تأویل قرآن جنگ کند، همان‌طور که من بر تنزیل آن جنگ کردم.




1. سوره اعراف 52

2. سوره حجر 9

3. سوره آل عمران 7

4. کمال الدین و تمام النعمة ؛ ج‏1 ؛ ص281

5. کفایة الأثر فی النص علی الأئمة الإثنی عشر ؛ ص65

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.