یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

خانه هایتان را گورستان نکنید!

پنجشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۴، ۰۲:۵۵ ق.ظ

قرآن در خانه

 

منزل و مسکن فقط مکانی برای خورد و خواب و تأمین خواسته‌های مادی انسان نیست. بلکه محلی است برای خودسازی در محیطی به‌دوراز مزاحمت. محلی است برای اجتماع اعضای خانواده، تا در زیر سایه آن ارتباط میان خود را حفظ کرده و تقویت کنند و در جهت بندگی خداوند تربیت یابند.

اما مع الاسف منازلی هستند که از روح عبودیت و نور حقایق معنوی خالی بوده و تمام توجه ساکنین آن معطوف به امور زودگذر دنیوی است. اگر هم عبادتی انجام دهند، این عبادات را فقط در مساجد و عبادتگاه‌ها انجام می‌دهند؛ بدون اینکه در منزل هم به این مسئله اهمیت بدهند.

 

یکی از اعمالی که باعث نورانیت منزل شده و روح بندگی را در آن طنین‌انداز می‌کند، تلاوت قرآن است.

تلاوت قرآن در منزل، نه‌تنها موجب زنده شدن قلوب اهالی آن از خواب غفلت می‌شود بلکه تأثیر خارجی خود را نیز می‌گذارد و باعث نورانیت خانه در عالم معنی و زدوده شدن تاریکی‌ها از آن می‌شود.

خانه‌ای که ذکر خداوند در آن جاری است، دری از درهای رحمت خداوند را به روی خود می‌گشاید و موجبات نزول خیرات و برکات الهی برای اهالی خود فراهم می‌کند.

 

از رسول خدا صلّی الله علیه و آله روایت‌شده که فرمودند:

نَوِّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ‏ وَ لَا تَتَّخِذُوهَا قُبُوراً کَمَا فَعَلَتِ الْیَهُودُ وَ النَّصَارَى‏ صَلَّوْا فِی الْکَنَائِسِ‏ وَ الْبِیَعِ‏ وَ عَطَّلُوا بُیُوتَهُمْ فَإِنَّ الْبَیْتَ إِذَا کَثُرَ فِیهِ تِلَاوَةُ الْقُرْآنِ کَثُرَ خَیْرُهُ وَ اتَّسَعَ أَهْلُهُ وَ أَضَاءَ لِأَهْلِ السَّمَاءِ کَمَا تُضِی‏ءُ نُجُومُ السَّمَاءِ لِأَهْلِ الدُّنْیَا 1

خانه ‏هاى خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید و آن‌ها را گورستان نکنید چنانچه یهود و نصارى کردند؛ در کلیساها و عبادتگاه‌های خود نماز می‌خوانند، ولى خانه‏ هاى خویش را معطل گذاشته (و در آن‌ها عبادتى انجام نمی‌دهند). همانا هرگاه در خانه بسیار تلاوت قرآن شد، خیروبرکتش زیاد شود، و اهل آن به وسعت رسند، و آن خانه براى اهل آسمان می‌درخشند، چنانچه ستارگان آسمان براى اهل زمین می‌درخشند.

 

به‌راستی چه تمثیل زیبایی است تشبیه کردن بعضی منازل به گورستان. خانه‌ای که فقط محلی برای خورد و خواب است به‌درستی که قبرستان است. زیرا همان‌طور که مردگان قبرستان در خاموشی بی‌تحرک افتاده‌اند و دستشان از انجام اعمال نیک در این دنیا کوتاه شده است، خانه‌ای که در آن قرآن تلاوت نمی‌شود نیز به‌مانند قبرستانی است که اهالی آن شبیه مردگان، از انجام حسنات و تلاوت قرآن محرومند.

 

 

 پی نوشت:

1.الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص610

نظرات  (۱)

خیلی عالی بود

پاسخ:
ممنون. تشکر از حسن توجهتون

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.