یادداشت‌های یک طلبه

یادداشت‌های یک طلبه

گاهی مطلبی تأثیرگذار می‌خوانم؛ سخنانی حکیمانه می‌شنوم؛ با نکاتی جالب مواجه می‌شوم.
اینجاست که حیفم می‌آید این مطالب را از دست دهم؛ نمی‌خواهم فراموششان کنم؛ و البته دوست دارم دیگران نیز از این مطالب بهره‌مند شود؛
مخصوصاً اگر این مطالب، کلام‌الله باشند که به عبارت خود قرآن «أحسن الحدیث» است؛
و یا فرمایشات معصومین علیهم‌السلام باشند که خودشان دربارۀ آن فرموده‌اند: «حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند».
این وبلاگ وسیله‌ای است برای این هدف تا چنین مطالبی ثبت‌ و منتشر شوند.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

حکمت تحریم خوردن شراب

جمعه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۴، ۰۷:۴۱ ب.ظ

آنچه که انسان را از حیوان متمایز کرده و به انسانیت او ارزش میبخشد، عقل است. این عقل است باعث میشود انسان مخاطب اوامر و نواهی خداوند واقع شده و در طریق تکامل قرار بگیرد.

عقل راهنمای انسان است برای گمراه نشدن و هدایت به صراط مستقیم.


از حضرت امام صادق علیه السّلام روایت شده که فرمودند:

الْعَقْلُ دَلِیلُ الْمُؤْمِنِ‏.1

عقل راهنماى مؤمن است.


شخصى از امام صادق علیه السلام پرسید عقل چیست؟ حضرت فرمودند:

مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ‏ وَ اکْتُسِبَ بِهِ الْجِنَان2

عقل چیزیست که به وسیله آن خدا پرستش شده و بهشت بدست می آید.

 

یکی از چیزهایی که باعث زائل شدن عقل هرچند به مدت کوتاه میشود، شرب خمر است.

وقتی سرمایه انسان عقل است و با عقل میتواند طریق هدایت را تشخیص داده و در راه بندگی خداوند قدم بردارد، انسان حق ندارد درباره این موهبت بی بدیل الهی کوتاهی کرده و باعث زوال یا تضعیف آن شود.

و لذاست که در روایات معصومین علیهم السلام، زوال عقل را از جمله حکمتهای حرمت نوشیدن شراب بیان کرده اند.


از حضرت امام رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند:

حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْخَمْرَ لِمَا فِیهَا مِنَ الْفَسَادِ وَ مِنْ تَغْیِیرِهَا عُقُولَ شَارِبِیهَا وَ حَمْلِهَا إِیَّاهُمْ عَلَى إِنْکَارِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْفِرْیَةِ عَلَیْهِ وَ عَلَى رُسُلِهِ وَ سَائِرِ مَا یَکُونُ مِنْهُمْ مِنَ الْفَسَادِ وَ الْقَتْلِ وَ الْقَذْفِ‏ وَ الزِّنَا وَ قِلَّةِ الِاحْتِجَازِ عَنْ شَیْ‏ءٍ مِنَ الْمَحَارِمِ3

خداوند شراب را حرام کرد براى آن فسادى که در آن است و فکر و اندیشه شارب خود را دگرگون میسازد، و وادار به انکار خداى عزّ و جلّ مى ‏نماید، و منجر به افتراء بستن بر خدای عز و جل و پیامبران او میشود، و دیگر فسادهائى که در آن موجود است از قبیل قتل، نسبت ناروا دادن‏ و زنا و سرباز نزدن از هر گناهى‏.

 

در این روایت فسادهای بسیاری مترتب بر شرب شراب شده است. و این به این خاطر این است که وقتی عقل زائل شد، انسان ابایی از محرمات دیگر نداشته و مرتکبشان میشود.


البته شاید کسی بگوید اگر شراب باعث مستی نشود یا به مقداری که منجر به مستی نشود خورده شود ، شرب شراب حلال است!

ولی این سخن اشتباه است. زیرا اولًا ممکن است هزاران دلیل براى حرمت شراب وجود داشته باشد که ما هنوز به آنها نرسیده‏ایم. ثانیاً یک شى‏ء حرام ولو اینکه یک ذره‏اش آن خاصیت ضررى را نداشته باشد ولى باید آن را به طور دربست حرام کرد که مردم اصلًا به سوى آن نروند.4

 


پاورقی:

1. الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص25

2. الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص11

3. علل الشرائع ؛ ج‏2 ؛ ص475

4. مجموعه‏آثاراستادشهیدمطهرى ج‏21 ص74

  • ۹۴/۱۱/۱۶

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.